Media & Advertising

Cotele de audienta ale radiourilor, din primavara pana-n toamna

21.11.2003, 00:00 22

Parca niciodata piata radiourilor romanesti nu a fost atat de dinamica cum a fost anul acesta. Relansari sub alt nume, schimbari de management sau chiar de actionariat. Ultimul studiu de masurare a audientelor, realizat de Institutul de Marketing si Sondare a Opiniei Publice (IMAS), a inregistrat schimbarile la nivel de audienta.
Acest studiu se realizeaza de doua ori pe an, dar reprezentantii industriei spun ca ar fi nevoie de cel putin o data la trei luni. "Din pacate insa, radiourile nu au bani pentru a comanda studii," a declarat Cristian Dicianu, director executiv la PROFM.Piata radio este estimata la numai 6-7 milioane de euro (net), iar cresterea asteptata de industrie nu s-a produs. Cresterea nu a fost mai mare de 5-10% in ultimii doi ani.In aceste conditii, sondajele care vin si sunt date uitare cam dupa o luna de la aparitie, mai ales pe o piata relativ fragmentata si destul de dinamica. Asa se face ca cel putin deocamdata studiile folosesc mai curand ca un exercitiu de PR decat ca o influenta puternica pe piata in privinta veniturilor incasate din publicitate. "Ar fi mare nevoie de studii cu frecventa mai mare, ar fi in folosul tuturor, mai ales in folosul celor de la marketing si vanzari. Asa e mai mult un mediu de intuitie personala," a spus Dicianu. "Stai s-astepti sase luni ca sa vezi daca ai facut bine sau nu ceea ce ai facut," a adaugat el.PROFM, la egalitate cu Radio 21, au cotele de piata cele mai mari dintre posturile de radio comerciale, respectiv 14,8%, in prime time (intervalul orar 7-14) pentru Bucuresti. Cele doua posturi au fost devansate de Romania Actualitati, cu 25,9%. Aceleasi posturi isi impart si mediile audientelor, urmate fiind de Europa FM, cu rating 2,1, urmata de Radio Romantic (1,5), de Radio Contact si Radio Total (rating de cite 1,2). La nivel national, Europa FM are 20,4% audienta, primul loc fiind ocupat tot de Romania Actualitati, cu 21,2%. PROFM ocupa pozitia a treia, cu 9,8%. In schimb, pe intervalul de varsta 25-50 de ani, PROFM este lider la nivelul Bucurestiului, cu 21,4%, iar Europa FM pe tara, cu 25,5%.
Am vrut un loc pe podium in Bucuresti"Audienta din primavara este diferita de audienta de toamna, asa ca cele mai bune comparatii se fac la nivelul unui an. In octombrie 2002, Europa FM avea in Bucuresti 73.800 de ascultatori si un market share de 7.2., la exact un an distanta avem 118.900 ascultatori si un market share de 11.3," a spus Cristina Zegheru, vicepresedinte EDI Romania si director executiv Europa FM. "Este o crestere buna si in conformitate cu strategia noastra pentru acest an. Obiectul nostru pentru acest an a fost "sa urcam pe podium in Bucuresti", suntem pe locul 3 in numar de ascultatori si avem un market share egal cu statia aflata pe doi," a adaugat Zegheru.Dicianu de la PROFM spune ca in privinta postului de radio pe care il conduce cel mai important lucru care a reiesit din sondaj a fost cucerirea prime time-ului, care "concentreaza banii si audienta."El spune ca, in ultimii ani, PROFM a evoluat de la stadiul de post care se adresa "nebunilor" la stadiul in care se adreseaza oamenilor "asezati"- "oameni maturi, cu bani mai multi, care detin mai bine controlul banilor."El a adaugat ca in acest an postul de radio estimeaza incasari din publicitate de doua milioane de euro (net)."Nu cred ca sondajele influenteaza incasarile," a spus el. Zegheru de la Europa FM este insa de alta parere."Rezultatele sondajelor influenteaza vanzarile pentru ca publicitatea se vinde la cost per mie, iar clientii sunt interesati, cum e si normal, sa ajunga la un numar mai mare de ascultatori, cu bani cat mai putini," a spus ea, adaugand ca esimarile interne ale companiei indica o crestere de 10% a incasarilor din publicitate pentru intreaga piata.Dupa modelul presei scrise si al televiziunilor, incepand cu anul viitor si radiourile vor beneficia de un studiu unic de masurare, lucru care va aduce un singur instrument de raportare, conform reprezentantilor industriei.In ultima vreme, mai multe posturi de radio si-au schimbat actionarii sau numele. Ultima dintre ele a fost relansarea postului Radio Fun, precedata de relansarea Radio Contact sub numele Kiss FM (prin preluarea majoritatii pachetului de actiuni de catre omul de afaceri Calin Popescu-Tariceanu) si cu ceva mai mult timp in urma, relansarea sub numele Star FM in locul vechiului Uniplus. "Radioul in Romania este intr-un declin, iar asta se poate observa din cotele de piata ale posturilor comerciale. Societatea romaneasca se manelizeaza, dar, pe de alta parte, intervine o reacsie atavica, de respingere a acestui gen de mesaj kitch. Se constata o deplasare, nu foarte mare, dinspre radiourile mari spre cele care vin cu o oferta mai curata," a conchis Dicianu.
Claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels