Media & Advertising

Reality show-urile, greu de evaluat si de vandut

03.12.2004, 00:00 12



Cumparatorii potentiali se confrunta cu greutati in evaluarea viitorului reality show-urilor, scrie The Wall Street Journal.



"Big Brother", show-ul de televiziune de succes care a fost proiectat de compania de productie olandeza Endemol Holding, a fost achizitionat de televiziuni din 27 de tari. Dar o potentiala vanzare a Endemol-ului se dovedeste a fi mult mai dificila. Compania a fost privita ca o potentiala achizitie de unele dintre cele mai mari grupuri de media din lume- cel mai recent de gigantul Time Warner, dupa ce proprietarul spaniol al Endemol, compania de telecomunicatii Telefonica, a declarat ca grupul olandez nu reprezinta un activ de baza.



Totusi Endemol, care anul trecut a produs 25.000 de ore de programe de televiziune, ar putea fi dificil de vandut. Exista o serie de probleme care complica potentiala vanzare- inclusiv plecarea unuia din fondatorii companiei John De Mol. Cel putin o alta companie puternica de media, reteua de televiziune RTL detinuta de Bertelsmann AG, s-a retras dupa ce a examinat operatiunile Endemol la inceputul acestui an.



Pretul a fost un obstacol cheie in calea vanzarii Endemol, dovedind cat este de dificil sa evaluezi o asemenea casa de productie in perioada ce urmeaza dezvoltarii Internetului, chiar si una atat de prolifica precum Endemol. In cadrul televiziunilor americane, de exemplu, emisiunea "Fear Factor" a fost transmisa in 106 tari si este inclusa pentru al saselea sezon consecutiv in grila NBC. "Extreme Makeover:Home Edition" este una din emisiunile de top de la ABC din acest sezon.



Endemol a fost achizitionata de Telefonica pentru actiuni in valoare de 5,5 miliarde de euro, pe fondul declansarii maniei Internetului, cand show-uri precum "Big Brother"- in care competitorii sunt inchisi intr-o casa si sunt eliminati de telespectatori- au sugerat o adevarata sinergie intre televiziune, Internet si telefonie. Chiar si atunci, pretul de 5,5 miliarde de euro a fost considerat exagerat de multi din industrie. Greg Dyke, fostul director general al British Broadcasting l-a calificat drept "ridicol".



Compania este in prezent evaluata la doar 866 de milioane de euro pe baza registrelor Telefonica. Executivii companiei spaniole insista totusi ca Endemol ar valora intre 2 si 2,5 miliarde de euro. Anul trecut Endemol a raportat un profit net de 61,5 milioane de euro, cifra de afaceri obtinuta fiind de 914 milioane de euro. Incertitudinea care invaluie viitorul Endemol cauzeaza deja complicatii companiei. CEO-ul grupului olandez, Ronald Goes, si-a inaintat recent demisia.



Saptamana trecuta, Endemol a numit doi dintre directorii diviziei de succes din Marea Britanie, presedintele Peter Bazalgette si CEO-ul Tom Barnicoat, in consiliul executiv al grupului, in calitate de director artistic si respectiv de director executiv. In ciuda obstacolelor, Endemol ar putea gasi o noua casa la un moment dat, dar multi considera ca vanzarea intregului grup este putin probabil sa se intample prea curand. Alte optiuni includ vanzarea unor parti sau emiterea de obligatiuni care sa fie tranzactionate la bursa.



Time Warner a confirmat ca sunt interesati de Endemol, dar termenii intelegerii sunt neclari. Cel mai plauzibil scenariu care sa includa Time Warner ar fi cel prin care compania ar distribui produsele Endemol, dar cu drepturi de proprietate limitate, a declarat o sursa apropiata partilor.



Telefonica a afirmat ca nu va vinde Endemol la un pret de nimic: "Endemol nu reprezinta un obiectiv strategic pentru Telefonica, dar nu o vom vinde pentru orice suma", a declarat un purtator de cuvant. Reprezentantii Endemol au confirmat ca grupul va ramane o parte a Telefonica "pentru ceva timp".



Grupul olandez are o retea de companii de productie in Europa care ar putea reprezenta o achizitie atractiva. Endemol se afla pe primele locuri in cele 23 de tari in care opereaza, grupul putand asigura o baza solida in Europa pentru o mare companie de media americana, crede Theresa Wise, analist media la Accenture.



Dar pretul nu este singurul factor care complica vanzarea. Valoarea reality-show-urilor este pusa sub semnul intrebarii pentru ca acestea sunt rareori reluate. Emisiunile de televiziune sunt cu atat mai valoaroase cu cat pot fi difuzate mai usor in reluare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels