Media & Advertising

Revistele romanesti pentru copii prind curaj si ies la export

26.05.2006, 00:00 65

Mult timp neglijat de catre publisheri, segmentul revistelor pentru copii a inregistrat, in ultimii ani, o crestere substantiala.

Pe langa titlurile internationale, care sunt majoritare, a chioscurile de ziare isi fac loc si cele autohtone. Unele dintre ele au prins chiar avant si incearca sa se lanseze si in alte tari din regiune.

Daca nu ai copii si nu esti direct interesat, revistele pentru copii nu iti iau ochii la standurile de ziare, din simplul motiv ca nu sunt vizibile. De cele mai multe ori, se gasesc la sectiunea "si altele", alaturi de publicatii straine, cocotate pe un raft inalt si inghesuite unele in altele.

Dincolo de "problemele" de vizibilitate la punctul de vanzare, publicatiile pentru copii o duc destul de bine, cel putin asa sustin reprezentantii unora dintre cei mai importanti editori de astfel de titluri. Iar faptele par sa le confirme spusele. Dovada: unul dintre acesti publisheri, CD Press, are in vedere lansarea titlurilor sale dedicate - Pipo (care se adreseaza copiilor cu varste cuprinse intre 4 si 7 ani), Doxi (pentru copii cu varste intre 7 si 11 ani) si Terra Magazin (pentru copii peste 11 ani si tineri) - in Republica Moldova, Bulgaria si Serbia. In acest sens, editura poarta in prezent discutii referitoare la vanzarea drepturilor pentru cele trei reviste in sistem de franciza.

De altfel, CD Press este una dintre editurile care cred in puterea titlurilor autohtone in batalia cu publicatiile prezente pe piata romaneasca, care au licente ale unor branduri recunoscute international. Iar numarul acestora din urma nu este deloc mic. Editura Egmont Romania, parte a grupului media international Egmont Group, detine aici exclusivitatea drepturilor de autor pentru nume celebre: Disney, Warner Bros., Hanna-Barbera, Mattel, adresandu-se copiilor intre 3 si 12 ani. De asemenea, Discovery Channel a garantat drepturi exclusive editurii Egmont Romania pentru carti de referinta pentru copii, dar si pentru adolescenti. In prezent, editura publica sase reviste lunare (Disney Princess, Winnie the Pooh, WITCH, Barbie, Tom si Jerry si National Geographic Junior) si o revista bilunara (Donald Duck, revista cu jucarie). Pentru ca, pe langa aceste reviste, Egmont Romania publica si peste 130 de titluri de carte anual, activitatea sa editoriala se imparte in mod egal intre aceste doua directii.

"Nu respingem din start ideea unui concept local, dar nu am gasit inca o varianta satisfacatoare", explica Adriana Savu, Marketing Manager al Egmont Romania. Cu ceea ce are acum in portofoliu, reprezentanta Egmont sustine ca editarea de reviste pentru copii in Romania este, cu siguranta, o afacere profitabila. Veniturile lunare ale editurii, provenite din editarea revistelor pentru cei mici, se situeaza la aproximativ 180.000 RON (51.000 euro), in vreme ce profitul aferent primului trimestru din acest an este de 75.000 RON (21.000 euro).

Si pentru CD Press, afacerea cu reviste pentru copii este buna. Editura a inregistrat, anul trecut, o cifra de afaceri de aproximativ 1,5 milioane de euro, in conditiile in care are in jur de 250.000 de abonamente lunar cumulat la Pipo, Doxi si Terra Magazin, iar pretul de coperta al fiecarei reviste este de 3 RON. "Estimativ, profitul este undeva sub 10% din pretul de coperta al revistelor", spune Boris Velimirovic, director de relatii publice la editura CD Press. Pentru companie, publicarea revistelor pentru copii reprezinta aproximativ 80% din activitatea editoriala, iar din cele 20 de procente ramase o buna parte este legata tot de copii, prin editarea manualelor si auxiliarelor scolare.

Un alt editor cu un numar impresionant de titluri dedicate copiilor este Erc Press (90% din productia editoriala a grupului este asigurata de cartile si revistele pentru cei mici). In acest caz, veniturile din realizarea acestor publicatii se ridica la 2-3 milioane de euro, in conditiile in care costurile pe care le presupune un astfel de produs sunt identice cu cele ale editorilor din Occident. "Diferenta o fac pretul si tirajul. In defavoarea editorului roman. In ceea ce priveste profitul, este o perioada neclara. De asezare. Incercam sa avem profit. Pe "hartie" chiar avem. Dar este clar ca asteptam vremuri mai bune", marturiseste directorul general al Grupului Erc Press, Ciprian Ene.

Printre revistele pentru copii editate de Erc Press se numara Invatam si ne jucam in lumea lui Tanu (adresata scolarilor din clasele I-IV), Sa ne jucam pe calculator (revista insotita de CD cu jocuri educative), Bim, Spiridusul intelept (adresata prescolarilor), PC Campion - 4 Leaf Clovers (revista pentru copii, insotita de CD cu jocuri logice pe calculator), Mici distractii (cu jocuri logice si educative pentru copii).

"Povestile deja consacrate isi au partea leului. Incet-incet, isi fac loc si nume noi. Pentru acestea e nevoie insa de un efort considerabil pentru promovare. De asemenea, de o distributie si pe alte canale decat cele clasice", este de parere directorul general al Erc Press, referindu-se la tendintele de pe piata autohtona a publicatiilor pentru cei mici.

Au brandurile romanesti in domeniu un succes la fel de mare ca si cele internationale? "Daca comparam tirajele titlurilor romanesti (Carticica Draga mea pentru copii - editata de Casa Lux, parte a Burda Romania - Invatam si ne jucam in lumea lui Tanu, Doxi, Bim, Spiridusul intelept) cu tirajele brandurilor internationale (Tom si Jerry, WITCH), putem raspunde afirmativ", completeaza Ciprian Ene.

Prezenta pe piata a demult defunctelor Soimii Patriei, Luminita sau Cutezatorii face ca o oarecare experienta sa existe in acest segment al publishing-ului autohton. Cu toate acestea, dupa 1989, publicatiile de gen au traversat o perioada destul de grea pana sa se impuna in preferintele copiilor si ale parintilor. "Cred ca acest segment al publishing-ului se afla in plina expansiune acum si tot mai multi oameni de afaceri si-au dat seama de potentialul acestei nise. Industria care se contureaza in jurul acestui segment de piata va face ca tot mai multi sa-si doreasca o felie din acest tort", este de parere Boris Velimirovic.

"Exista povesti clasice care, indiferent de generatia care le va citi sau asculta, isi vor pastra farmecul. Avantajul acestora este ca sunt cunoscute de majoritatea copiilor, indiferent daca traiesc intr-un sat undeva in munti sau intr-un oras mare. Dezavantajul e ca nu mai corespund universului copiilor de azi. In ceea ce priveste personajele si povestile noi, acestea sunt mult mai apropiate de publicul tinta, sunt create special pentru a satisface gusturile unei anumite generatii", conchide reprezentantul CD Press.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO