Mediafax.biz Exclusiv

Când toate pieţele se prăbuşeau, 15 companii au mai mizat 1 miliard de euro pe retailul românesc

Când toate pieţele se prăbuşeau, 15 companii au mai mizat 1 miliard de euro pe retailul românesc

Când toate pieţele se prăbuşeau, 15 companii au mai mizat 1 miliard de euro pe retailul românesc

Autor: Cristi Moga, Cristina Roşca

18.08.2011, 18:44 1975

Companiile din retail care au investit cel mai mult în expansiune în ultimii doi ani şi jumătate sunt Kaufland, Dedeman şi Lidl, primii jucători mizând pe o dezvoltare greenfield a unor magazine proprii, în timp ce Lidl şi-a trecut "dintr-un foc" o sută de supermarketuri în portofoliu, în urma achiziţiei reţelei Plus. Mai departe şi austriecii de la BauMax şi-au dublat reţeaua în criză, de la 7 la 14 magazine, la fel ca liderul pieţei de bricolaj Dedeman (de la 12 la 24), în timp ce omul de afaceri Dinu Patriciu a pariat peste 50 de milioane de euro pe reţeaua de minimarketuri Mic.ro, pe care a dus-o de la zero la 600 de unităţi.

Topul investiţiilor în retail este completat în special de reţelele străine de supermarketuri, care aproape fără excepţie au continuat să se lupte pentru cotă de piaţă, deşi în aceşti ani vânzările per magazin nu au fost cele mai îmbucurătoare.

În afara reţelelor de comerţ alimentar şi cu produse de bricolaj, industria de îmbrăcăminte are un reprezentant în top, respectiv spaniolii de la Inditex, care şi-au dus reţeaua locală de la 23 la 57 de magazine, în urma unor investiţii estimate de ZF la circa 30 de milioane de euro.

Retailul de electronice şi electrocasnice sau de mobilier nu intră în top, în condiţiile în care jucătorii din aceste pieţe s-au extins mult mai puţin în ultimii ani.

De ce se extind?

Pentru supermarketuri, reducerea chiriilor şi a preţurilor la terenuri au fost imbolduri bune pentru continuarea investiţiilor, spune Cristian Nacu, partener în cadrul fondului de investiţii Enterprise Investors, proprietarul reţelei Profi cu 100 de supermarketuri.

"Momentul actual nu este atât de rău pentru a investi în deschiderea de magazine. Preţurile sunt acceptabile, atât la chirii, cât şi la terenuri, dacă este să comparăm cu vârful din 2008, şi acesta este unul dintre factorii care ne-au permis să ne extindem", spune Cristian Nacu.El mai adaugă că speră la o revenire a consumului, însă şi în prezent vânzările per magazin la Profi sunt în creştere. "Probabil suntem un format care s-a adaptat vremurilor actuale, noi fiind o reţea de supermarketuri de proximitate. Ne-am poziţionat la parterul blocului." Profi are a treia cea mai extinsă reţea de supermarketuri din România după Penny Market şi Lidl şi va continua să deschidă magazine. "Nu ne putem opri acum. O să mai deschidem." Iar cei de la Profi nu sunt singurii care se extind. Lidl a înfiinţat deja 10 puncte de lucru noi în care urmează a fi deschise primele magazine construite de companie "de la zero", în timp ce Dedeman va mai deschide alte două magazine de bricolaj până la sfârşitul anului, dintre care unul în Alba Iulia.

Inditex amenajează în prezent spaţiile pentru alte 15 magazine de îmbrăcăminte, în timp ce reţelele de hipermarketuri Carrefour, Auchan şi Cora vor deschide alte cinci hipermarketuri până la sfârşitul anului, în urma unor investiţii de aproximativ 50 de milioane de euro.

La ce valoare poate ajunge retailul?

Consultanţii mizează pe o creştere a pieţei de retail modern cu circa 60% până în 2020, în condiţiile în care românii cheltuiesc în prezent doar 1.100 de euro pe an în acest tip de magazine, de patru ori mai puţin decât media la nivelul Uniunii Europene, potrivit unui studiu al companiei Oxford Economics.

Important ar fi ca reducerea decalajului să fie realizată mai mult prin creşterea pieţei locale decât printr-o eventuală ajustare a consumului din Uniunea Europeană, care pare să fi intrat într-o morişcă a datoriilor din care nu va reuşi să scape prea curând.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO