Mediafax.biz Exclusiv

Cârlig, Jolidon: Panica a paralizat piaţa. Când lumea stă cu piciorul pe frână nu ai cum să revii

Cârlig, Jolidon: Panica a paralizat piaţa. Când lumea stă cu piciorul pe frână nu ai cum să revii

Autor: Laurentiu Cotu

18.12.2011, 18:17 447

"Nu văd posibilă o revenire a pieţei locale la nivelul din 2008. România nu a scăzut foarte mult în acest domeniu, însă panica instaurată odată cu venirea crizei a paralizat piaţa. Când toată lumea stă numai cu piciorul pe frână nu ai cum să revii", a explicat proprietarul Jolidon.

Reprezentanţii producătorului clujean nu văd semne de revenire a pieţei interne decât peste patru-cinci ani.

Pe de altă parte, exporturile Jolidon au crescut în acest an cu 40% datorită faptului că producătorul a dezvoltat colaborarea cu clienţii existenţi, însă a obţinut şi noi contracte.

"Nu am renunţat la pieţele din Italia, Franţa sau Ungaria, unde am închis magazinele proprii, brandul Jolidon fiind în continuare prezent pe aceste pieţe prin intermediul unor colaborări cu distribuitorii sau cu magazinele multimarcă", a spus Cârlig.

Dacă în momentul de faţă ponderea exportului ajunge la circa 50% din totalul cifrei de afaceri Jolidon, compania intenţionează să crească anul viitor cu 30% livrările la export. Pe de altă parte, Cârlig spune că nu va reveni asupra deciziei de închidere a magazinele Jolidon din străinătate.

În mai puţin de doi ani Jolidon a închis 47 de unităţi în Italia, Franţa şi Ungaria, însă nu a renunţat să exporte pe aceste pieţe.

Compania exportă în prezent către peste 50 de ţări şi a câştigat în acest an contracte cu Azerbaidjan, Kazahstan, Georgia sau Belgia, dezvoltând în special colaborarea cu Rusia, dar şi cu ţările din Europa de Est.

Conducerea Jolidon spune că 2010 a fost unul dintre cei mai dificili ani din existenţa companiei, când cifra de afaceri a ajuns la 18,8 mil. euro (circa 79 mil. lei), un nivel similar celui din 2005 şi cu 22% mai mic decât în anul 2009. Anul 2011 reprezintă revenirea pe creştere a companiei clujene, chiar dacă rulajul nu se va apropia deocamdată de punctul maxim atins în 2008 (31,5 mil. euro, în creştere cu 40% faţă de anul precedent).

"Până în anul 2008 inclusiv, am consemnat creşteri de la un an la altul. A urmat anul 2009, când, în primele şase luni, cererea a scăzut dramatic. Mai mult, 2010 s-a dovedit a fi unul dintre cei mai dificili ani din existenţa companiei, chiar dacă am mai traversat perioa de grele", a declarat Gabriel Cârlig, 44 de ani, care în urmă cu 18 ani înfiinţa compania.

Cârlig a lansat businessul Jolidon când avea 26 de ani, o afacere cu costume de baie şi lenjerie intimă care a devenit ulterior una dintre puţinele multinaţionale româneşti care s-au extins peste hotare.

Oficialii companiei spun că evoluţia Jolidon din acest an s-a datorat politicii de rentabilizare a businessului, care a prevăzut reduceri de costuri, închiderea tuturor magazinelor neperformante, relocarea unor magazine, dar şi deschiderea în acelaşi timp a unor unităţi în spaţii mai bine poziţionate, unde chiria este mai mică.

De la o reţea de circa 150 de magazine în România şi în străinătate în anii de boom, Jolidon mai are în prezent 87 de unităţi pe piaţa locală (suprafaţa standard a unui magazin este de 50 mp), la fel ca la finalul anului trecut.

Compania spune că politica Jolidon în ceea ce priveşte magazinele va continua şi anul viitor, când vor fi închise magazinele neperformante, însă vor fi deschise în acelaşi timp noi unităţi (în spaţii mai bine poziţionate, chirii mai mici).

În aceste condiţii, este posibil ca până la finele anului viitor reţeaua de magazine Jolidon să se menţină constantă. Vânzările companiei se realizează prin reţeaua proprie de magazine Jolidon din România, prin magazinele partenerilor şi prin intermediul distribuitorilor. Printre planurile companiei pentru 2012 se află şi dezvoltarea vânzărilor online.

Producătorii şi retailerii români din industria textilă au fost mai afectaţi de scăderea consumului decât jucătorii străini, care au beneficiat de sprijinul companiilor-mamă, a căror forţă financiară era suficientă pentru a ţine pe picioare şi businessul din România.

De cealaltă parte, cu datorii şi credite la bănci, antreprenorii români au fost nevoiţi să-şi susţină singuri businessurile şi să caute soluţii de a supravieţui.

Un grup cu aproape 2.000 de angajaţi

Jolidon avea anul trecut nouă branduri în portofoliu şi un număr de peste 170 de furnizori din Europa de Vest. Peste 97% din materia primă din 2010 era importată de la diferiţi furnizori din Italia, Franţa, Elveţia, Germania, Belgia sau Austria. Compania Jolidon Import Export are în prezent circa 1.300 de angajaţi, iar întreg grupul Jolidon numără aproximativ 2.000 de persoane, conform producătorului clujean. Conducerea companiei spune că nu au fost efectuate reduceri de personal.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO