Mediafax.biz Exclusiv

Cu afaceri în scădere, Jolidon a rămas pe pieţele externe prin parteneriate cu distribuitori

Cu afaceri în scădere, Jolidon a rămas pe pieţele externe prin parteneriate cu distribuitori

Autor: Cristina Rosca

14.06.2011, 17:08 211

Astfel, dacă laînceputul anului 2010 compania deţinea 47 de unităţi în Italia,Franţa şi Ungaria, în prezent pe site-ul companiei nu mai apardecât magazinele din România, iar reprezentanţii Jolidon dinstrăinătate spun că nu există magazine proprii ale companieiclujene, produsele fiind vândute în alte magazine, fără a dadetalii despre acestea.

Reprezentanţii Jolidon România nu auconfirmat însă aceste informaţii până la închidereaediţiei.

Producătorii şi retailerii români dinindustria textilă au fost mai afectaţi de scăderea consumului decâtjucătorii străini care au beneficiat de sprijinul companiilor-mamă,a căror forţă financiară era suficientă pentru a ţine pe picioareşi businessul din România.

De cealaltă parte, cu datorii şi credite labănci antreprenorii români au fost nevoiţi să-şi susţină singuribusinessurile şi să caute soluţii de a supravieţui. Potrivitsite-ului Ministerului de Finanţe, Jolidon avea la finalul lui 2009datorii totale de 207 milioane de lei (56 milioane deeuro).

Vânzări mai mici cu 22%

La începutul lui 2010 oficialii companieianunţau afaceri în scădere în 2009 comparativ cu anul anterior şiafirmau că au închis o serie de magazine neprofitabile de pe piaţalocală.

Planurile Jolidon pentru 2010 prevedeau însăo majorare a cifrei de afaceri faţă de anul anterior, pe fondulcreşterii vânzărilor la export. Estimările însă nu s-au adeverit şitrendul descendent al afacerilor continuă.

Astfel, Jolidon a realizat anul trecut ocifră de afaceri de 79 mil. lei (18,8 mil. euro), în scădere cuaproape 22% faţă de anul precedent.

"Cifra de afaceri comunicată vizează doarrezultatele Jolidon România. În această cifră sunt inclusevânzările la export, vânzările reţelei proprii de magazine şi celedin magazinele partenerilor", a declarat Olga Stanciu, directorulde marketing al grupului Jolidon.

Pe de altă parte, ea nu a mai comentatulterior informaţiile legate de închiderea magazinelor proprii dinstrăinătate. Din totalul cifrei de afaceri de anul trecut 40%reprezintă vânzările la export, 36% vânzările din reţeaua propriede magazine, iar 24% vânzările din magazinele partenere.Reţeaua de magazine propriiJolidon din România numără 87 de magazine, un număr constant înultimul an, potrivit reprezentanţilor Jolidon.

Anul cel mai bun pentru compania lui GabrielCârlig a fost 2008, ultimul an de boom, când consumul se afla încăpe un trend ascendent. În acel an afacerile Jolidon depăşeau 31,5mil. euro(116 mil.lei), cu 40% mai maridecât în anul precedent.

Peste graniţe încă din anul2000

În perioada de boom Jolidon a mizat puternicşi pe magazine în străinătate.

Astfel, la finalul lui 2009 Jolidon opera 35de magazine în Italia, 7 magazine în sistem franciză şi 3 magazineproprii la Cannes, Lille şi Mulhouse în Franţa, şi două unităţi înBudapesta.

Jolidon, companie înfiinţată de GabrielCârling în 1993, "a simţit gustul Vestului" în urmă cu mai bine deun deceniu.După creşterea exporturilor, omul de afaceri a decis săinvestească în afara ţării.Startul a fost dat în 2000, odată cu înfiinţareala Budapesta a Jolidon Hungary Kft.

Un an mai târziu clujenii şi-audeschis filială la Milano, iar din 2003 au operat o reprezentanţăşi la Paris, prin cumpărarea unor companii locale care aveaumagazine proprii.

În ultima perioadă însă prezenţacompaniei clujene pe piaţa externă cu o reţea proprie de magazineeste incertă, cu toate că brandul Jolidon continuă să existe înstrăinătate prin intermediul unor distribuitori.

Compania clujeană nu este însăsingurul jucător român care a fost nevoit să apeleze la închideride magazine. Astfel, Leonardo, cel mai mare retailer local deîncălţăminte şi marochinărie, intrat în insolvenţă în a doua partea anului 2009 după ce a acumulat datorii de 100 milioane de euro, aînchis toate subsidiarele de pe pieţele vecine, care în perioada2007-2008 aduceau companiei circa 50% din veniturile de 135milioane de euro.

Astfel, subsidiarele din Ungaria,Moldova şi Bulgaria au fost închise pentru că aduceau pierdericompaniei-mamă din România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO