Mediafax.biz Exclusiv

Gabriel Cârlig, Jolidon: Am ajuns la fundul sacului şi nu mai este loc de scăderi. Exporturile ne vor duce la un avans de 20-30%

Gabriel Cârlig, Jolidon: Am ajuns la fundul sacului şi nu mai este loc de scăderi. Exporturile ne vor duce la un avans de 20-30%

Autor: Cristina Rosca

18.09.2011, 17:57 470

"Am închis magazine, vom mai închide, însă la finalul anului vom avea acelaşi număr de magazine ca şi în prezent, deoarece vom şi deschide noi unităţi", spune Gabriel Cârlig (44 de ani), care în urmă cu 18 ani înfiinţa compania Jolidon, o afacere cu costume de baie şi lenjerie intimă care a devenit ulterior una dintre puţinele multinaţionale româneşti.

Recent, Jolidon a închis magazinul pe care îl deţinea pe bulevardul Magheru din Capitală, unul dintre cele mai cunoscute magazine ale retailerului.

Cârlig explică faptul că se va deschide o nouă unitate, tot pe acelaşi bulevard, însă într-o locaţie mai bună şi cu o chirie mai mică. El nu precizează însă când se va deschide noul magazin.

Magazine doar în România

Cârlig, care a lansat businessul Jolidon când avea 26 de ani, spune că aceasta nu va fi singura închidere de magazin.

"Închidem, deschidem, rentabilizăm businessul", spune antreprenorul clujean. Gabriel Cârlig adaugă că va inaugura noi unităţi Jolidon şi în centrele comerciale care se deschid pe final de an, pentru ca după ce va trage linie să ajungă la un total de 85 de magazine, câte numără lanţul şi în prezent.

Criza financiară şi-a pus amprenta şi asupra businessului Jolidon din afara graniţelor ţării. Astfel, Jolidon, unul dintre puţinele branduri româneşti care s-a extins puternic în străinătate, iar în anii de boom reuşise să îşi construiască o reţea de aproape 150 de magazine în România şi în străinătate, a fost nevoit să închidă magazinele din afara graniţelor. "Nu mai avem magazine în alte ţări decât România", spune Cârlig fără a da detalii despre motivele care au stat în spatele acestor închideri.

Astfel, în mai puţin de doi ani, compania a fost nevoită să închidă 47 de unităţi în Italia, Franţa şi Ungaria. În con tinuare însă, compania exportă către 50 de ţări. Prin închiderea unităţilor din afara granitelor ţării, Jolidon pierde o treime din totalul de magazine.

Românii şi criza

Compania clujeană nu este însă singurul jucător român care a fost nevoit să apeleze la închideri de magazine. De asemenea, Leonardo, cel mai mare retailer local de încălţăminte şi marochinărie, intrat în insolvenţă în a doua parte a anului 2009 după ce a acumulat datorii de 100 mil. euro, a închis toate subsidiarele de pe pieţele vecine, care în perioada 2007- 2008 aduceau companiei circa 50% din veniturile de 135 mil. euro. Astfel, societăţile subsidiare din Ungaria, Moldova şi Bulgaria au fost închise pentru că aduceau pierderi companiei-mamă din România.

Producătorii şi retailerii români din fashion au fost mai afectaţi de scăderea consumului decât jucătorii străini care au beneficiat de sprijinul companiilor mamă, a căror forţă financiară era suficientă pentru a ţine pe picioare şi businessul din România.

Am atins fundul sacului

Pentru producătorul clujean din industria textilă Jolidon dificultăţile au început însă mai de mult, chiar din perioada de boom, însă s-au adâncit, astfel încât la finalul lui 2010 compania avea, potrivit Ministerului de Finanţe, datorii totale de 235 mil. lei (56 mil. euro).

Mai mult, afacerile companiei şi-au continuat trendul descendent, ajungând la finalul lui 2010 la circa 18,8 mil. euro, un nivel similar celui din 2005 şi cu 22% mai mic decât în anul 2009. În această cifră sunt incluse vânzările la export, vânzările reţelei proprii de magazine şi cele din magazinele partenerilor. "Am ajuns la fundul sacului şi nu cred că mai avem unde să scădem.

Cred că la finalul acestui an afacerile vor creşte cu 20-30% datorită avan sului exporturilor. Vânzările pe piaţa internă vor rămâne la fel", conchide Gabriel Cârlig.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO