Mediafax.biz Exclusiv

Metroul „muşcă“ din piaţa de publicitate: „un stâlp la Unirii, minimum 500 €/lună“

Metroul „muşcă“ din piaţa de publicitate: „un stâlp la Unirii, minimum 500 €/lună“

Autor: Adelina Mihai

15.04.2011, 11:50 858

"Avem în prezent1.600 de coloane la metrou care pot fi amenajate ca spaţiipublicitare.Sperămca anul acesta să avem o creştere a businessului provenită dinînchirierea spaţiilor de pe stâlpii de la metrou, întrucât aceastăactivitate a generat anul trecut 35%-40% din cifra de afaceri acompaniei. În plus, intenţionăm să intrăm pe piaţa de publicitateoutdoor şi în staţiile de metrou dintr-o ţară din Europa de Vest,unde am văzut că există potenţial de creştere", a spus CorneliuCherbis, 60 de ani, directorul executiv al grupu lui de companiiSpectacular, format din firmele Spectacular OOH & Printing şiSpectacular Global Outdoor Media.

Grupul Spectacular,controlat de antreprenori români care au lucrat anterior îndomeniul advertiningului, a avut anul trecut o cifră de afaceri de5 milioane de euro, în creştere cu circa 16% faţă de2009.

Cele mai aglomerate staţii de metrou - şitotodată cele în care preţurile de închirere a spaţiilorpublicitare sunt cele mai scumpe - sunt Piaţa Unirii, PiaţaVictoriei, Universitate şi Aviatorilor.

"Închirirea unui spaţiu publicitar amplasatpe un stâlp la metrou variază între 150 şi 800 de euro pe lună, înfuncţie de durata contractului şi de staţia în care se amplasează.Pentru amplasarea pe un stâlp din Piaţa Unirii, cea mai solicitatăzonă, pe unde trec zilnic câte 300.000 de călători, preţurile mergde la 500 de euro în sus", a adăugat Cherbis, care conduce grupulSpectacular din 2009.

El crede că va exista o creştere a pieţei depublicitate outdoor dacă va exista creştere economică, pentru căastfel companiile îşi vor creşte şi bugetele depublicitate.

După doi ani în care firmele au tăiatbugetele de promovare, conducând la un declin al pieţei depublicitate cu 45% (care a scăzut la o valoare de 300 de milioanede euro), advertiserii văd o revenire, bazată pe redresareaeconomiei.

2 milioane de euro, generate în 6 lunide reclamele de la metrou

Grupul Spectacular este prezent pe piaţalocală din 2005, însă abia anul trecut în iulie a încheiat uncontract pentru închirierea de spaţii publicitare în metrou cufirma Sindromet, deţinută de sindicatul format din angajaţiiMetrorex. Astfel, dacă 40% dintr-o cifră de afaceri de 5 milioanede euro a fost generată de amplasarea de publicitate în staţiile demetrou, rezultă că în numai jumătate de an, grupul Spectacular aîncasat 2 milioane de euro din "închirierea" stâlpilor din staţiilede metrou.

Principalii clienţi ai Spectacular suntagenţiile de publicitate (care gestionează conturi ale companiilormari, precum Vodafone, Coca-Cola sau Raiffeisen Bank), caregenerează 80- 85% din cifra de afaceri, restul fiind clienţidirecţi (cum este Tuborg sau Astra Asigurări).

Compania mai are ca obiect de activitate şiînchirerea de spaţii publicitare în parcările hipermarketurilorReal şi Carrefour, dar şi steaguri publicitare sau promovarea prinrooftopuri (reclame de mari dimensiuni amplasate pe acoperişurileclădirilor). Spre exemplu, pentru un rooftop precum sticla deCoca-Cola amplasată pe o clădire în Piaţa Romană, companiaCoca-Cola plăteşte o chirie de cel puţin 150.000 deeuro/an.

A revenit în România după ce a stat 35de ani în Israel

Corneliu Cherbis a plecat din România înIsrael în 1970, imediat după finalizarea liceului.

El a urmat cursurile Facultăţii deAeronautică din Israel şi a absolvit un program de MBA, apoi alucrat ca ofiţer tehnic şi ulterior ajungând până la gradul demaior în structura administrativă israeliană. Apoi, el a fostvicedirector la compania de distribuţie de gaz petrolier Supergas,după care a condus timp de şase ani de zile un concern care seocupa de conducerea staţiilor de benzină.

El a venit în România în 2005, ca directorgeneral al companiei cu activităţi în producţia, instalarea şiîntreţinerea de staţii de tratare a apei potabile Odis, caregestiona un proiect iniţiat de Guvern în valoare de 300 de milioanede dolari.

Abia apoi a intrat în industriapublicităţii, nedorind să-şi înfiinţeze o companie proprie în acestdomeniu. De ce? "Faptul că sunt un bun manager nu înseamnă că aveamcunoştinţe bune de advertising", a spus Cherbis.

În 2010, piaţa de publicitate oudoor a fostde aproximativ 30 de milioane de euro (adică de numai 10% dinvaloarea pieţei totale de publicitate), iar Cherbis estimează căgrupul pe care îl conduce deţine cam 17-18% din piaţă.

Principalii competitori ai grupuluiSpectacular pe piaţa locală sunt Euromedia (controlată de grupulEpamedia), Clear Channel şi News Outdoor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO