Mediafax.biz Exclusiv

Micii comercianţi de la Unirea nu se sperie de Zara şi H&M

Micii comercianţi de la Unirea nu se sperie de Zara şi H&M

Autor: Cristina Rosca

15.03.2011, 10:42 20

De la un capătla altul al centrului comercial stau aliniate Zara, New Yorker,Bershka, Douglas. Lor li se vor adăuga în acest an Stradivarius,Pull & Bear şi H&M. Ce fac însă micii comercianţi rămaşi înnumăr mai mic în Unirea?

"De când s-a deschis şiBershka la parter, şi nouă ne merge mai bine. Sperăm că şi noiledeschideri vor avea un impact favorabil asupra vânzărilor", spune ovânzătoare.

Proprietarii micilor magazine nu vor săspună cât vând

Dacă proprietarii sunt fie prea ocupaţi, fienu doresc să vorbească, fie cred că orice declaraţii ar face suntdoar previziuni fără fond, vânzătoarele suntoptimiste.Toatevorbesc despre o creştere a traficului.Niciuna nu dă însă cifre privind numărul devizitatori, care se învârte în jurul a "câteva zeci".

Există însă şi vânzătoare care nu ştiaudespre venirea noilor retaileri sau cel mult auziseră doar devenirea H&M. Retailerul suedez a anunţat că va deschidemagazinul din centrul comercial Unirea la finalul lunii martie, darvânzătoarele din micile magazine sunt optimiste: "Clienţii vorcontinua să urce la etaj".

În timpulsăptămânii magazinul din Bucureşti are zilnic 35.000-40.000 devizitatori. Numărul creşte în weekend până la 50.000 de oameni,potrivit unor surse din piaţă. Cumpărătorii spun că deschidereanoilor magazine nu îi va convinge să îşi încheie călătoria laparter.Toţispun că vor urca şi vor analiza oferta şi de la etaj înainte de ase hotărî.

"Şi după ce s-a deschis Zara şiBershka am continuat să urc la etaj în magazinul Unirea pentru căîmi place să iau pulsul lucrurilor", spune ocumpărătoare.

Ce a fost şi ce maieste?

În urmă cu trei ani, parterul centruluicomercial arăta altfel. Încetul cu încetul chiriaşii s-au schimbat.Astfel, Zara a venit în locul Media Galaxy, Bershka a luat loculIna Center, iar Douglas a trimis farmacia Sensiblu şi magazinul TheBody Shop într-o altă zonă a magazinului.Din vechii chiriaşi de la parter au mairămas restaurantele McDonald's şi Kfc.

În încercarea de a se adapta noilor cerinţeale pieţei, centrul comercial este doar o amintire a magazinului dealtă dată, care pe vremea comunismului era tot ce avea România maiaproape de conceptul de mall, necunoscut la acea vreme.

"Înainte de '89 magazinul arătaaltfel.Unirea eraîmpărţită pe etaje, iar fiecare avea specificul său. Sus erauarticolele sport, apoi electrocasnicele, etajul cu îmbrăcămintepentru bărbaţi şi cel pentru femei", îşi aminteşte uncumpărător.Elexplică însă că nu existau magazine cu logo-uri mari şicolorate.

"Fiecare etaj era practic un singur magazin,unde găseai haine de la toate firmele româneşti de profil, căstrăine nu existau."

Fostul magazin de stat s-a schimbat însă submâna familiei Adamescu, noul proprietar, şi sub presiunile pieţei,unde au început să apară tot mai multe malluri.Poziţia avantajoasă, notorietatea, darşi venirea McDonald's la parter în '95 au fost ingredientele uneiascensiuni a magazinului.

Astăzi, centrul comercial, ce se întinde peo suprafaţă de 84.000 de metri pătraţi, dintre care puţin pestejumătate suprafaţă închiriabilă, numără în total 216 magazine,potrivit site-ului Unirea Shopping Center.

"Nu ştiam de venireaH&M"

Deşi blogurile de modă anunţă cu surle şitrâmbiţe venirea H&M, retailer a cărui intrare pe piaţă esteaşteptată din 2005, la cumpărători ştirea întârzie să ajungă. "Nuştiam de venirea H&M la parter", este răspunsul standard pecare îl oferă cumpărătorii prezenţi în Unirea Shopping Center întrozi de marţi dimineaţă la ora 11.

Cei mai mulţi au auzit însă de retailerulsuedez, unii dintre ei chiar l-au testat cu ocazia unei sesiuni decumpărături în străinătate.

"Da, am auzit de ei şi chiar ştiuce haine au", spune Ana-Maria, studentă. "Eu am mai multe haine dela ei, pe care mi le cumpăr din străinătate", adaugă Mihaela,prezentă la rândul ei la cumpărături în magazinulUnirea.

Dimineaţa centrul comercial esteînsă populat în principal cu persoane de vârstă mijlocie, pe carediscuţia despre branduri îi lasă reci.

"Am venit să văd ce mai existăprin magazine. Nu ştiu eu cine e H&M. Nu am auzit de ei."Există însă şi "fanii" H&M care sunt pregătiţi să vină dinprovincie special pentru lansarea pe piaţă a magazinelorretailerului.

"Având în vedere că la noi înCraiova nu se ştie când vor deschide, sunt dispusă să vin laBucureşti pentru deschiderea primului magazin.Mai mult, în primele zile esteposibil să existe promoţii pe care nu vreau să le ratez", spuneOana (23 de ani) din Craiova.

Suedezii de la Hennes & Mauritz vordeschide pe 26 martie magazinul de la parterul magazinului Unirea.Acesta va fi cel de-al doilea magazin deschis de retailer înRomânia, după cel din AFI Palace Cotroceni (25 martie) şi se vaîntinde pe o suprafaţă de 2.500 de metri pătraţi şi va avea 80 deangajaţi.

Magazinul concurează atât ca suprafaţă, câtşi ca poziţionare - pe una dintre aripile centrului comercial - cumagazinul Zara, al rivalilor de la Inditex.

Spaniolii, care sunt cel mai importantjucător din retailul de modă autohton, s-au aşezat strategic laparter şi cu magazinul Bershka şi urmează să facă o nouă mutare petabla de şah a retailului de modă local odată cu deschiderea a douămagazine tot la parterul Unirea Shopping Center, un magazinStradivarius şi unul Pull & Bear.

A trecut mai bine de un an de la inaugurareamagazinului Zara - unul dintre cele şapte branduri ale Inditex depe piaţa locală şi totodată cel care contribuie cu mai bine de 50%la cifra de afaceri a companiei. Acesta a fost primul nume mare dinmodă care se aşeza strategic "în buricul târgului". I-au urmatBershka şi New Yorker.

Când mutările vor fi finalizate arhitecturaparterului de la Unirea va fi complet diferită faţă de sfârşitullui 2008.În ordine, pregătite pentru atacvor fi Zara, New Yorker, Bershka, Douglas, Pull & Bear,Stradivarius şi H&M.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO