Mediafax.biz Exclusiv

Preşedintele Henkel: După un 2011 extrem de dificil, nu ne aşteptăm la o revenire a optimismului consumatorilor în acest an

Preşedintele Henkel: După un 2011 extrem de dificil, nu ne aşteptăm la o revenire a optimismului consumatorilor în acest an

Autor: Cristina Rosca

21.03.2012, 11:15 115

"Anul 2011 a însemnat pe scurt scăderi ale majorităţii pieţelor pe care activăm (cosmetice, produse de îngrijire a locuinţei şi adezivi, n. red.), în special în volum, context macroeconomic extrem de dificil, creşteri ale preţurilor materiilor prime şi implicit ale produselor finale, concurenţă acerbă şi promoţii agresive", spune Niculae Olteanu, preşedintele Henkel România, care l-a înlocuit în urmă cu patru luni pe Liviu Sfrija.

El spune că deşi toate cele trei divizii au contribuit la rezultatele companiei din 2011, cea mai importantă contribuţie a avut-o şi anul trecut divizia de adezivi. Henkel deţine pe piaţa din România două fabrici de adezivi şi alte materiale de construcţii în comuna Pantelimon (Ilfov) şi în Câmpia Turzii (Cluj).

De asemenea, în prezent producătorul are în construcţie cea de-a treia fabrică de adezivi şi materiale de construcţii de pe piaţa locală la Roznov (Neamţ). La Roznov compania va investi 10 mil. euro dintre care 30% provin de la Uniunea Europeană.

Atenţie la costul transporturilor

"Potenţialul pieţei este încă foarte mare, iar pe această piaţă costul transportului are o influenţă decisivă asupra preţului final al produselor", explică Olteanu, care lucrează din 1996 în cadrul Henkel.

Prima poziţie deţinută de român a fost aceea de director financiar.Ulterior, a fost numit CFO al Henkel România şi Henkel Bulgaria.Dacă pe piaţa de adezivi compania a mizat pe România, în cazul pieţei de cosmetice Henkel nu deţine nicio fabrică pe plan local.

Preşedintele Henkel explică însă că cea mai mare fabrică de cosmetice din Europa a producătorului de bunuri de larg consum se află în regiunea noastră - Europa Centrală şi de Est - în Slovenia, la Maribor.

Această fabrică livrează produse cosmetice pentru întreaga zonă, dar şi pentru ţările din Europa de Vest.

Toate cosmeticele sunt importate

Pe piaţa de produse cosmetice Henkel deţine produse pentru îngrijirea părului (sub brandurile Palette, Taft, Schauma), pentru îngrijirea corpului (Fa), pentru îngrijire orală (Vademecum) şi pentru după bărbierit (Hattric).

"Decizia de construire a unei noi unităţi de producţie presupune întotdeauna o analiză clară a nevoilor pieţei, pe lângă considerentele de natură economică. De asemenea, sunt atent analizate şi sursele de materii prime şi ambalaje, economiile de scală şi costul transportului. Momentan, pentru diviziile FMCG (detergenţi şi cosmetice), întregul necesar este asigurat din importuri", explică Olteanu.

El mai spune că în prezent, circa 40% din vânzările companiei se realizează cu produse noi - cu o vechime pe piaţă de cel mult trei ani.În 2011 ritmul de lansare de noi produse pe piaţa românească a fost de şase ori mai mare decât în 2010, ritm chiar mai accelerat în cazul diviziilor FMCG.

"Syoss este cel mai bun exemplu, deoarece este o marcă lansată în România în perioada de declanşare a crizei. Acest brand a devenit în numai doi ani cel mai important din portofoliul local al diviziei de produse cosmetice", explică preşedintele Henkel.

O piaţă tot mai dură

Olteanu, care lucrează de mai bine de 15 ani în cadrul Henkel, spune că doar cu câteva excepţii, toate pieţele pe care compania activează au scăzut, iar consumul a revenit la nivelul de acum 4-5 ani.

El explică faptul că anul 2011 a fost un an marcat de o con curenţă acerbă pe toate pieţele pe care activează Henkel, cu promoţii agresive pentru comercianţi şi consumatori.

"Aceste măsuri au avut o influenţă directă asupra profitabilităţii. Cu toate acestea, compania a reuşit să încheie anul în topul celor mai profitabile ţări din cadrul Henkel Central Eastern Europe".

Preşedintele Henkel nu oferă însă date referitoare la profitul companiei.

Mai puţine impozite şi taxe, dacă se poate

În ceea ce priveşte 2012, Olteanu spune că nu se aşteaptă la creşteri spectaculoase, mai ales după ce 2011 s-a dovedit a fi un an foarte dificil.

Totuşi, el explică faptul că pieţele pe care activează mărcile Henkel în România au încă mare potenţial de creştere. Pe piaţa locală consumul per capita este mai redus comparativ cu alte pieţe din regiune.

"Pentru 2012 ne dorim stabilitate fiscală, monetară, a cursului valutar şi o reducere a numărului de impozite şi taxe."

El mai spune că începutul de an nu a fost spectaculos, deoarece iarna grea a dat companiei de furcă.

"Nu ne aşteptăm la o revenire a optimismului consumatorilor în 2012. Este posibil însă ca spre jumătatea anului să vedem totuşi o uşoară revenire a consumului, datorită faptului ca anul 2012 este an electoral", conchide preşedintele Henkel România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO