Mediafax.biz Exclusiv

Ţintele strategice ale Băncii Româneşti: expuneri mai mari pe energie, telecom şi credite ipotecare

Autor: Liviu Chiru

12.11.2010, 09:34 21

Banca Românească, filiala locală a National Bank of Greece -unul dintre cele mai mari grupuri financiare elene, încearcă săcâştige teren pe segmentele de piaţă care se aşteaptă să îşi revinămai repede, până când economia va ieşi cu totul din criză, spuneMarinos Stratopoulos, instalat în funcţia de director general înaugust 2010.

"Intenţia noastră este să ne menţinem cotade piaţă şi chiar să creştem pe segmentele care s-au doveditrezistente la efectele crizei economice, precum sectorul energetic,telecomunicaţiilor, alimentar sau al industriilor orientate cătreexport. De asemenea, vrem să ne consolidăm poziţia pe finanţareaproiectelor de dezvoltare a infrastructurii şi a sectorului publiccu fundamente sănătoase", a spus Stratopoulos într-un interviupentru ZF.

El îi succede în funcţie lui AndreasMaragkoudakis, care în vara lui 2009 s-a retras din activitate. Înacest răstimp, conducerea băncii a fost asigurată interimar deCrina Cosma, în prezent director general adjunct.Echipa de conducereeste completată de Traian Halalai, director general adjunct şiCFO.

Stratopoulos, 46 de ani, a condus în ultimiicinci ani afacerile grupului NBG din Serbia. La început, a fostşeful subsidiarei grupului din Serbia, NBG Belgrad. După preluareade către NBG de la stat a Vojvodanska Banka în 2007, Stratopoulos afost numit CEO al băncii. Ulterior Vojvodanska şi subsidiara NBGdin Serbia au fuzionat, el rămânând la conducerea noii bănci. Nu seaflă însă pentru prima dată la conducerea unei bănci din România,la începutul anilor 2000 având un mandat de patru ani la EgnatiaBank (devenită ulterior Marfin Bank).

În ciuda forţei financiare a grupului NBG,Banca Românească nu a mers agresiv pe creditare nici în anii deboom, astfel că a rămas un jucător de talie medie. După volumulactivelor raportate la BNR, banca se situa la sfârşitul primuluisemestru pe locul 12 în ierarhia sistemului, cu o cotă de piaţă de2,45%.

Stratopoulos spune că strategia de creştereselectivă va fi păstrată cel puţin pentru moment.

"Strategia pentru anii care urmează va ficorelată cu evoluţiile macroeconomice ale pieţei din România. Înacest context şi ca rezultat al crizei economice, banca şi-aajustat strategia în perioadele anterioare, adoptând o abordare decreştere mai selectivă şi echilibrată cu accent pe păstrareacalităţii activelor. Această strategie va fi revizuită în viitor,când vor fi vizibile semnele de redresare economică."

La sfârşitul lui iunie banca a raportat unportofoliu de credite de 2,1 miliarde de euro, nivel similar cu celdin urmă cu un an. Portofoliul este distribuit aproape egal întreretail şi corporate, deşi finanţările pentru companii au fost pe otendinţă de scădere uşoară în ultimele luni.Banca Românească a obţinut un profit decirca 12 mil. euro în primul semestru (la nivel in dividual), cu20% peste cel din perioada similară a anului 2009.

Banca Românească este acum în plin proces dea regândi funcţionarea reţelei teritoriale, în urma căruiaunităţile vor primi funcţionalităţi distincte.

"Am dezvoltat la nivel regional centre deafaceri pentru o deservire mai eficientă a clienţilor comerciali,proces care va continua în vederea consolidării şi eficientizăriireţelei băncii. În acest fel, banca are în prezent o abordaredistinctă pentru fiecare linie de afaceri, cum ar fi «individualbanking» şi «small business banking», în timp ce segmentul de«comercial banking» este gestionat prin intermediul centrelor deafaceri", explică Stratopoulos.

Până schimbăm brandul, modernizămsucursalele

Grecii sunt multumiţi pentru moment deacoperirea teritorială asigurată de cele 146 de unităţi teritorialeşi amână din nou planurile vechi deja de câţiva ani de aducere abrandului NBG şi la subsidiara locală. Anul trecut subsidiara deleasing (Eurial Leasing) a preluat numele NBG şi părea că procesulde schimbare intrase în linie dreaptă şi pentru bancă. Până laaducerea brandului NBG, managementul local se ocupă totuşi demodernizarea unităţilor, astfel încât acestea să corespundă noiiimagini corporative a grupului.

"Rebradingul pentru noi nu înseamnă doarschimbarea numelui băncii, ci un proces mai amplu care includeschimbarea arhitecturii şi a funcţionării sucursalelor în vedereaîmbunătăţirii eficienţei reţelei", spune Stratopoulos.

Cotă de piaţă de 8,5% la crediteipotecare

Stratopoulos spune că Banca Românească areuşit să îşi consolideze deja o poziţie puternică pe segmentulcreditelor ipotecare, unde a ajuns la o cotă de piaţă de8,5%.

"Strategia va fi să ne concentrăm încontinuare pe creditele ipotecare şi cele de consum cu garanţii. Înplus, vom continua efortul început în prima parte a acestui an de adezvolta baza de clienţi care deţin carduri de credit prin vânzareaîncrucişată a acestor produse către clienţii existenţi, dar şi prinatragerea de clienţi noi."

Banca va intra şi în lupta pentruconsolidarea portofoliului de clienţi cu conturi de salarii, cărorale poate ulterior vinde pachete complexe de produse şi servicii,prin dezvoltarea relaţiilor pe care le are deja cu companiilelocale.

NBG strânge bani pentru a-şi consolidapoziţia în regiune

National Bank of Greece a strâns 1,8miliarde de euro printr-o emisiune de acţiuni care a fostsuprasubscrisă de 1,83 ori, ceea ce îi va permite să îşi întăreascăpoziţia în regiune. "Credem că aceasta este dovada unei susţineriputernice a grupului NBG din partea comunităţii internaţionale ainvestitorilor, precum şi a încrederii în perspectivele economieigreceşti.BancaRomânească beneficiază de avantajul apartenenţei la Grupul NBG",spune Stratopoulos.

Astfel, National Bank of Greece se situeazăpe locul cinci în topul celor mai mari bănci europene din punctulde vedere al adecvării capitalului.Înainte de înrăutăţirea situaţiei finanţelor publicedin Grecia, în primăvara acestui an, grupul anunţase planuri deachiziţii pe pieţele din regiune, însă ulterior au fost trecute subtăcere

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels