Opinii

Dilemele Fondului Proprietatea

04.04.2006, 00:00 33

Anul trecut, Guvernul condus de premierul Tariceanu a inventat Fondul Proprietatea. Aceasta mega-structura trebuie, in viziunea guvernantilor, sa devina un instrument prin care statul sa poata sa-i despagubeasca pe fostii proprietari care nu au reusit sa-si recupereze bunurile in natura. Listarea la Bursa a Fondului Proprietatea se inscrie in logica acestui demers.

Acestea sunt singurele certitudini legate de Fondul Proprietatea. Mai departe, inventia guvernantilor ridica multe semne de intrebare. Armonizarea ambitiilor guvernamentale cu legislatia pietei de capital, in ceea ce priveste Fondul Proprietatea, reprezinta un mister pentru Guvernul Tariceanu. Fondul a fost constituit sub forma unei societati de investitii de tip inchis, ceea ce ar putea sa intarzie functionarea sa efectiva. Mai mult, prospectul de emisiune, care constituie fundamentul politicilor de investitii ale Fondului, nu este elaborat. In aceste conditii, este imposibil de anticipat modul in care vor fi tranzactionate, dar si evolutia actiunilor Fondului Proprietatea.

O alta dilema puternica este legata de evaluarea activelor incluse in capitalul social al Fondului. Fondul Proprietatea cuprinde un numar insemnat de companii, unele dintre ele avand un potential semnificativ, altele reprezentand monopol al statului, cum ar fi Loteria Romana si Imprimeria Nationala. In momentul de fata nu se cunoaste exact valoarea totala a activelor Fondului, pentru ca lipseste o evaluare completa si precisa a companiilor care compun aceasta megastructura. Dincolo de balbele organizatorice, supraevaluarea activelor reprezinta o amenintare reala, care poate provoca disfunctionalitati severe in activitatea Fondului.

Este inca neclar cum va reusi Fondul Propietatea sa functioneze pe piata de capital, in conditiile in care a fost construit ca o societate de investitii inchisa, iar reglementatorul pietei poate sa isi exprime punctul de vedere doar referitor la organismele de plasament colectiv si cu privire la admiterea valorilor mobiliare emise de societate pe o piata reglementata. In mod evident, tranzactionarea pe Bursa a Fondului nu se va putea realiza decat dupa inregistrarea acestei societati ca organism de plasament colectiv. Acest lucru presupune insa un prospect care trebuie aprobat potrivit prevederilor legislatiei in vigoare.

Fondul Proprietatea intruneste, pana in prezent, toate ingredientele unui esec rasunator. Obiectivul major pentru care aceasta inventie a fost patentata, anume despagubirea proprietarilor deposedati abuziv de regimul comunist, nu poate fi atins din cauza deficientelor functionale si de reglementare cu care se confrunta Fondul. Dincolo de deficientele tehnice legate de functionarea structurii, Fondul Proprietatea nu beneficiaza de o imagine publica favorabila. Majoritatea beneficiarilor nu au incredere in mecanismul pus la punct de guvernanti pentru despagubirea lor. Foarte putini dintre acestia au cunostintele sau informatiile necesare pentru a valorifica in mod corespunzator oportunitatile oferite de statul roman.

Cu toate acestea, Fondul Proprietatea, prin dimensiunile pe care le capata, va obtine un rol important in peisajul economic romanesc. "Monstrul" creat de Guvernul Tariceanu va deveni un instrument cu implicatii majore asupra echilibrului finantelor publice. El va distorsiona in timp piata de capital, pe masura ce va devia de la menirea pentru care a fost creat in prima instanta - despagubirea fostilor proprietari.

Dincolo de aceste considerente, Fondul Proprietatea este tentant pentru foarte multi intermediari si speculanti. Este tentant pentru anumite cercuri de interese care au legatura cu activitatea guvernamentala. Fondul Proprietatea inseamna pentru acestia, in primul rand, foarte multi bani. Resursele puse in joc de Guvernul Romaniei vor deveni cat de curand prada si rasplata pentru anumiti clienti ai puterii actuale. Efortul guvernamental are toate sansele sa se transforme intr-o cuponiada de generatie noua, astfel incat o componenta importanta din patrimoniul si din valoarea companiilor listate sa constituie un prilej de imbogatire pentru cativa potentati.



* Mihai Tanasescu este deputat PSD, fost ministru al finantelor

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24