Opinii

Opinie Dorin Oancea, Business Magazin: Indicele meu nu face bine

Opinie Dorin Oancea, Business Magazin: Indicele meu nu face bine

Autor: Dorin Oancea

15.03.2011, 15:55 47

"Ce mai face indicele tau?", ma intreaba nu cu mult timp in urmaun coleg. "Ai scris la un moment dat...", continua el, ca raspunsla mutra mea mirata. Si mi-am amintit... este vorba de Baltic DryIndex, un indice economic de care am scris cu exact doi ani inurma.

Si pe care chiar l-am urmarit o buna bucata de vreme, pana candm-am luat cu altele. De fapt crestea, cam in zig-zag, darlinistitor, si eram convins ca vestile pe care le aducea sunt bune.Dupa ce m-a intrebat amicul meu, l-am cautat si am exclamat, pentruprima oara dupa mult timp "Uau!".

Baltic Dry este emis zilnic de Baltic Exchange din Londra, ia incalcul peste 20 de rute comerciale si reflecta evolutia costurilorde transport din industria navala a materiilor prime - minereu defier, otel, ciment, carbune. Analistii care il folosesc si ilciteaza spun ca tranzactiile cu materii prime, reflectate inevolutia costurilor de transport, sunt direct legate de mersulviitor al economiei mondiale - creste inaintea si in timpulperioadelor faste si scade inainte si in perioadele de criza.

"Uau!", adica indicele meu era la un nivel apropiat de minimul"ever", putin peste 1.000 de puncte la inceputul lui februarie. BDIa inceput sa scada in primavara lui 2008, de la nivelul record de11.793 de puncte atins la 20 mai 2008, si a tot scazut pana la unminim de 663 in decembrie 2008. De la inceputul lui 2009, BDI aoscilat intre 3.500 si 5.000 de puncte. Evolutia din 2008 iidemonstreaza puterea de predictie, pentru ca a in doua parte aanului lumea credea destul de putin in criza economica sifinanciara mondiala (pe care o separ de criza imobiliaraamericana). Baltic era un soi de indicator ezoteric la inceputulcrizei, destul de putina lume il folosea; publicatiile, blogurilesi siturile economice l-au descoperit intre timp si l-au invocatdestul de des. Devenind popular, si-a castigat si critici; cel mairecent il fac praf cei de la Businessinsider.com, cum ar veniTataSiMamaLuPresaEconomicaDeScandalSiDeSucces din epoca web2.0.Cititi in intregime editorialul scris deDorin Oancea pe www.businessmagazin.ro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24