Opinii

Sorin Paslaru: Ce ar trebui sa spuna si nu spun candidatii in alegerile locale: Vreti un oras frumos? Costa!

19.05.2008, 19:22 23

Candidatii la posturile de primari si consilieri locali pe care ii vom alege pe 1 iunie vorbesc doar despre investitiile pe care le vor face pentru ca orasele in care candideaza sa functioneze si sa arate mai bine.
Dar ca sa-si atinga scopul, ei vor trebui sa impuna taxe noi sau sa le mareasca pe cele existente.
Pentru ca, desi cota unica a dublat veniturile la buget intre 2004 si 2007, de la 18 miliarde de euro la 38 de miliarde de euro, statul a pierdut parghia fiscalitatii ca mijloc de dezvoltare.
Taxele nu sunt doar un mijloc de a strange venituri pentru bugetul de stat, ci cea mai buna unealta pentru a incuraja/descuraja investitiile intr-un anumit sector.
In plus, fiscalitatea are rostul de a descuraja achizitia sau mentinerea in proprietate a unor active "moarte" sau care produc foarte putin.
Traficul sufocant din Bucuresti, casele monstruoase din satele tiganesti, pamanturile nelucrate sunt efecte ale unei politici fiscale incoerente si ineficiente. Nu numai a administratiei centrale, ci si a celei locale. Primariile au putere financiara. Bugetele locale au la dispozitie anul acesta circa 10 miliarde de euro, adica 20% din totalul bugetului public.
Pentru ca ofera servicii proaste, statul nu are curajul sa impoziteze drastic si eficient.
Politica fiscala va trebui reevaluata masiv dupa alegerile care urmeaza daca vrem sa avem o Romanie care sa arate cat de cat coerent.
In plus, administratia va trebui sa-si asume decizii dure de acum incolo, pentru ca veniturile la buget nu vor mai creste cu aceeasi rata de pana acum, in conditiile in care cota unica se va epuiza incet-incet ca resursa de crestere.
Spre exemplu, industria auto si de componente auto - productie, vanzare, servicii postvanzare - "tine" circa 10% din economie, adica este responsabila de 10% din produsul intern brut. Este unul din factorii cheie de crestere.
Dar cand vezi zecile de mii de masini parcate in timpul zilei in Bucuresti, spre exemplu, nu te poti abtine sa nu te gandesti la active subutilizate. La 10 euro pe an impozit, oamenii nu stau prea mult pe ganduri cand iau decizia de a investi.
Cum poate in aceste conditii administratia Bucurestiului sa-si convinga locuitorii sa foloseasca transportul in comun? Descurajand prin taxe si incurajand prin investitii.
Spre exemplu, este sau nu fezabila o taxa pe fiecare masina din Bucuresti care sa sustina dezvoltarea transportului in comun? La 10 euro pe luna, ar insemna 100 milioane de euro pe an pentru transportul in comun, adica 500 de autobuze noi anual.
La fel in sectorul rezidential. Mii de metri patrati de spatii rezidentiale stau goale pentru ca proprietarii nu sunt impinsi prin taxe sa le scoata la inchiriere. La fel, proprietarii de imobile retrocedate din centrul Capitalei nu sunt impulsionati fiscal sa scoata casele in circuitul comercial.
Fiscul trebuie sa se asigure ca banul circula, nu sta. O masina care merge sau o casa locuita sunt o sursa de castig pentru tot ce in jur.
Romania are unul din cele mai putin impovaratoare sisteme de taxe din Europa si este bine ca este asa. Dar cheltuim mult acum din ce am acumulat cu 10-20 de ani in urma, iar lipsa de investitii in educatie, infrastructura si sanatate se va vedea intr-o generatie, nu maine.
In viata unei societati, raportul investitie/ consum functioneaza ca si intr-o clasa de scoala, intr-o generatie de elevi.
Cine a investit mai mult timp in pregatirea temelor va avea, cu o mare probabilitate, rezultate mai bune peste 20 de ani, la maturitate.
Orasele Romaniei beneficiaza in prezent de investitiile facute in anii '80 in transport, in industrie, in locuinte, facute, adevarat, cu pretul de atunci. Peste 20 de ani, acestea vor iesi din termenul de valabilitate.
Daca nu avem astazi o politica de impunere corecta, care sa provoace dezvoltarea in directii viabile, care sa aduca beneficii pe termen lung, o sa fim in aceeasi situatie in care este astazi Bucurestiul din punct de vedere al traficului. Blocat.
Oamenii au bani sa-si cumpere masini, dar
n-au pe unde sa mearga. De fapt, masinile par accesibile pentru ca nu sunt platite toate costurile cu bani. Ele sunt platite altfel: cu ore pierdute in trafic, cu locuri de parcare de negasit, cu trotuare impracticabile pentru pietoni. Cu uratirea orasului.
Frumusetea costa.

Sorin Paslaru este redactorul-sef al ZF

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO