Politică

Basescu critica Federatia Rusa, pentru ca nu si-a retras trupele din Transnistria

20.06.2007, 18:18 18

Tratatul privind Fortele Conventionale din Europa trebuie ratificat numai dupa respectarea angajamentelor privind retragerea trupelor rusesti din Moldova si Georgia, a declarat, ieri, presedintele Traian Basescu la summit-ul fostelor state sovietice (GUAM) care a avut loc la Baku, in Azerbaidjan.
"Observam cu ingrijorare initiative ce vizeaza reinterpretarea unor tratate internationale, cum ar fi Tratatul privind Fortele Conventionale din Europa (CFE). Romania considera necesara intrarea in vigoare a Tratatului CFE adaptat, dar apreciaza ca ratificarea sa trebuie sa aiba loc numai dupa ce angajamentele de la Istanbul privind retragerea trupelor ruse de pe teritoriul Republicii Moldova si Georgiei vor fi respectate", a spus Basescu, care nu a pronuntat in timpul discursului sau numele Rusiei. El a mentionat ca existenta unui regim de control al armamentelor trebuie sa se bazeze pe transparenta si predictibilitate si nu sa fie rezultatul negocierilor pe alte subiecte ce vizeaza securitatea regionala si internationala.
Seful statului a mai spus ca Romania pledeaza in favoarea implicarii in continuare a OSCE, UE si ONU in definirea fortelor internationale de mentinere a pacii din Republica Moldova si Georgia.
Declaratiile sefului statului roman apar dupa ce, la sfarsitul saptamanii trecute, in cadrul conferintei extraordinare de la Viena pe tema CFE, Moscova a cerut integrarea in CFE a celor trei tari baltice, renuntarea la restrictiile vizand miscarea trupelor rusesti si a criticat desfasurarea de trupe la noile baze americane din Romania si Bulgaria. Totodata Rusia a lansat mai multe amenintari ca isi va suspenda participarea la CFE, dupa ce in mai multe randuri a criticat si chiar a amenintat SUA si Europa din cauza intentiei amplasarii scutului antiracheta in estul Europei.
La summit-ul GUAM au participat reprezentanti din Georgia, Ucraina, Moldova, Azerbaidjan, Estonia, Letonia, Lituania, Bulgaria si Polonia si, de asemenea, un reprezentant al SUA, David Kramer, asistent al secretarului de stat Condoleezza Rice. Basescu a mai spus ieri ca statele GUAM beneficiaza de solidaritatea Romaniei datorita optiunii lor pentru constructia unor societati democratice. "Romania saluta evolutiile pozitive din statele GUAM si reafirma interesul sau de a dinamiza relatiile politice si economice cu acestea, inclusiv pentru a oferi tarilor noastre securitate energetica", a mai spus Basescu in discursul sau. El a mentionat ca statele GUAM suscita atentie "si pentru ca detin rezerve energetice, dar si capacitati de productie si export considerabile".
Seful statului a adaugat ca Romania a salutat participarea Ucrainei si a Republicii Molova, ca observatori la Tratatul Comunitatii Energiei semnat anul trecut si sustine aderarea acestora ca membri cu drepturi depline. "Romania este preocupata de reglementarea conflictelor inghetate din zona Caucazului si a Marii Negre. Numai asa vom putea favoriza consolidarea democratica si dezvoltarea economica sustinuta a statelor GUAM, cu urmari pozitive in dialogul lor cu spatiul european si euro-atlantic", a spus Basescu.