Politică

Campania electorala, o afacere de 40 de mil. $

03.11.2003, 00:00 7

Partidele politice vor cheltui anul viitor, pentru cele trei campanii electorale - locale, parlamentare si prezidentiale - in jur de 40 de milioane de dolari, jumatate din suma urmand sa fie alocata publicitatii electorale.
Aprecierile au fost facute la sfarsitul saptamanii de Cristian Parvulescu, presedintele Asocietiei Pro Democratia, in cadrul reuniuni Conventiei Organizatiilor de Media. Potrivit lui Parvulescu, afirmatiile sale sunt sustinute de International Fundation for Electoral System (IFES) care a elaborat un studiu comparativ pentru tarile din Europa Centrala si de Est, privind costurile campaniilor electorale, pentru anul 2000. Pe baza informatiilor furnizate de partidele politice din Romania pentru anul 2000 si a proiectiilor pentru 2004, IFES a calculat, potrivit lui Parvulescu, ca suma ce va fi cheltuita anul viitor pentru campanie va fi dubla fata de alegerile  precedente, cand partidele au cheltuit aproximativ 20 de milioane de dolari - jumatate din aceasta suma reprezentand cheltuieli cu publicitatea. Astfel, PDSR (actualul PSD) a angajat publicitate de 4,5 mil. $, iar PNTCD 2,5 mil $ doar pentru alegerile locale, 1 milion $ pentru generale si 1,2 mil. $ pentru campania lui Mugur Isarescu. PNL si PD au cheltuit fiecare cate 3,5 mil $. Potrivit lui Parvulescu, cheltuielile pentru anul viitor vor fi sensibil mai mari pentru ca si competitia va fi mai stransa. "Cu cat competitia este mai stransa cu atat cheltuielile electorale sunt mai mari", a declarat pentru Ziarul Financiar presedintele Pro Democratia. Cu toate acestea sumele alocate campaniei in Romania sunt sensibil mai mici decat in tarile bogate - de pilda in alegerile de anul trecut  pentru un singur candidat din statul Virginia de Nord (SUA) au fost cheltuite 20 de milioane de dolari.
In cadrul reuniunii  amintite, Cristian Parvulescu a ridicat o chestiune de multa vreme in discutie: transparenta finantarii partidelor politice. Legea finantarii partidelor prevede ca o formatiune politica este finantata de la buget (cu o suma fixa si o suma forfetara in functie de ponderea pe scena politica), din cotizatii si donatii. Partidele sunt obligate sa publice, pana la 31 martie sumele primite din donatii in anul anterior, dar partidele de obicei nu o fac. De pilda, a explicat Parvulescu, PSD nu a publicat lista donatorilor pentru anul trecut ceea inseamna ca, daca a respectat legea, partidul de guvernamant nu a primit nici un ban din donatii. In aceeasi vreme insa PSD a afirmat ca deplasarea saptamana trecuta a delegatiei partidului la Sao Paolo, la reuniunea Internationalei Socialiste a costat 300.000 de $ ceea ce echivaleaza cu jumatate din suma primita anul trecut de la buget. "In conditiile acestea, intrebarea legitima este: din ce traiesc partidele politice in Romania si de ce nu sunt ele cele mai sarace organizatii din tara?", s-a intrebat Parvulescu, care a apreciat ca legea finantarii partidelor si legea electorala trebuie modificate, astfel incat finantarea formatiunilor politice sa devina mai transparenta.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


Cele mai citite ştiri