Politică externă

Ambasadorul Poloniei la Bucuresti: In competitia romano-polona pentru investitii straine, Romania are un usor avantaj

Ambasadorul Poloniei la Bucuresti: In competitia romano-polona pentru investitii straine, Romania are un usor avantaj

Jacek Paliszewski, unul dintre cei mai vizibili diplomati din Romania, este ambasadorul Poloniei la Bucuresti din anul 2003

28.05.2008, 20:57 82

Totul se explica, sustine el, prin faptul ca ambele tari sunt asezate in partea centrala si de est a Uniunii Europene, pozitii ce permit trecerea spre alte importante piete de desfacere.
"Competitia are loc deoarece cele doua piete (romaneasca si poloneza - n.n.) au cererea mare, 22 de milioane de locuitori in cazul Romaniei si 38 de milioane in cel al Poloniei. Romania are cred un avantaj: aflandu-se in Europa de Est, investitiile aici reprezinta o poarta catre intreaga regiune, Marea Neagra si chiar Asia, pe cand Polonia se afla la jumatatea distantei dintre Vest si Est, lucru care-i ajuta pe investitori sa mearga spre Ucraina, spre exemplu. Acestea sunt insa deciziile marilor companii si a brandurilor internationale, care sunt luate in functie de interesele lor particulare", a declarat intr-un interviu pentru ZF Jacek Paliszewski.
Ambasadorul polonez aminteste ca volumul investitiilor straine directe in Romania a fost in 2007 de 7,5 miliarde de euro, iar in Polonia a fost de 13 mld. euro, aproape dublu - dar pozitionarea celor doua tari le face tinta simultana a investitorilor. Ambasadorul sustine insa ca recentele greve de la Dacia Renault si experienta Ford la momentul preluarii Automobile Craiova ar putea complica situatia investitorilor straini in Romania.
Numarul companiilor poloneze din Romania se invarte in jurul cifrei de 500, numai in 2007 numarul firmelor cu capital polonez care au fost inregistrate in Romania au depasit cifra 100. Cei mai mari investitori polonezi prezenti pe piata romaneasca sunt CanPack (ambalaje metalice), Tymbark Maspex (sucuri, cafea, praf de ciocolata, printre acestea si renumita marca LaFesta), Asseco (programari calculatoare) sau Porta (usi din lemn). De asemenea, se observa un nou trend in care firmele internationale se straduiesc sa intre pe piata romanesca prin utilizarea "filierei" polone. Cel mai bun exemplu este AIG Amplico Life, care a pus in functiune fondul sau de pensii cu sprijinul capitalului polonez.
Dar ce sanse si ce dorinte au investitorii romani de a patrunde pe piata poloneza?
Investitorii romani sunt perceputi ca unii care urmeaza modelul polonez de business, acela de a incerca sa se dezvolte mai intai pe plan national si apoi sa se extinda si in afara granitelor. Dar spune ambasadorul, la momentul actual nu exista mari investitii romanesti in Polonia.
Intrebat in ce sectoare ar putea investi companiile romanesti in Polonia, diplomatul polonez a prezentat drept prim domeniu pe cel alimentar, in special vinul pe care-l considera de calitate. Cu toate acestea, Jacek Paliszewski a argumentat ca decizia de a investi intr-o tara este o problema complexa, deoarece produsul joaca un rol important si se iau in considerare si caracteristicile pietei.
"Este nevoie insa de o promovare puternica pe o piata noua. Iar promovarea unui produs pe o piata cu concurenta mare necesita multe resurse financiare. Intrebarea este daca investitorii sau exportatorii sunt gata sa plateasca sau nu, iar pe piata poloneza exista produse din America Latina, Africa, Australia, Noua Zeelanda, iar aducerea unui produs din Romania ar avea nevoie de o promovare agresiva", a declarat ambasadorul.
"Un alt sector care cred ca este exportat in Polonia este cel al masinilor, cel mai bun exemplu fiind Logan. Masinile Logan sunt foarte populare in Polonia. Sigur, asta e un sector special al pietei, al masinilor foarte ieftine si de buna calitate si nu stiu care este numarul acestui tip de masini exportate spre Polonia dar cred ca este in crestere", a continuat Jacek Paliszewski.
Diplomatul polonez a adaugat ca si mobila ar fi unul dintre produsele pe care Romania
le-ar putea exporta avand in vedere ca este de buna calitate. Paliszewski a subliniat insa faptul ca o dezvoltare pe piata constructiilor ar fi foarte dificila, si asta din cauza deficitului fortei de munca.
"Romania importa forta de munca si proiecte importante de constructii din Spania sau Portugalia pentru a avea investitii in tara si nu cred ca va fi posibila o exportare a acestor capacitati catre Polonia. Unele cooperari in proiecte de constructii cred ca ar fi cele mai posibile deoarece marea piata dintre cele doua tari ar permite asta", a declarat ambasadorul. Un alt domeniu mentionat de diplomatul polonez este cel textil, pentru ca produsele textile romanesti sunt bine vandute in tarile vestice si au toate calitatile pentru a fi trimise si in Polonia.
Romania si Polonia se aseamana si in modul de a pastra in cadrul granitelor sale investitiile straine pe care nu doresc sa le lase sa plece spre tari unde forta de munca e mai ieftina, este de parere ambasadorul Poloniei la Bucuresti.
"Si in cazul acesta cele doua tari fac la fel. Avem aceleasi parcuri industriale, zone economice speciale, care inconjoara diferite regiuni care ofera aceleasi servicii pentru investitorii straini: rezolvarea problemelor legale, oferte birocratice, transport, furnizarea energiei", a declarat Paliszewski.
Diplomatul polonez acorda insa o atentie deosebita problemei birocratiei, care are un rol fundamental in decizia investitorilor de a incepe o afacere intr-un stat.
"Luarea in considerare a birocratiei conteza deoarece decizia se ia in functie de cate zile iti trebuie pentru a incepe o afacere intr-o tara. In Polonia asta dureaza mai mult de doua saptamani, perioada considerata mare", a declarat ambasadorul polonez.
"Cred ca de cele mai multe ori deciziile nu sunt legate de conditiile locale, dar sunt parte ale strategiei regionale de lunga durata. Polonia aflandu-se pe linia traditionala est-vest, este pe prima scena spre extinderea investitiilor, cum ar fi Rusia, care e una dintre ele mai mari piete ale lumii, daca ne uitam la investitiile companiilor multinationale precum Coca-Cola, in drumul lor spre est au trecut intotdeauna prin Polonia. Vad de asemenea multe investitii in Romania din Spania si Portugalia care sunt mai mari decat in Polonia, deci aceasta piata are caracteristicile regionale care atrag mai multi investitori (limba, traditie)", a adaugat diplomatul.
In ceea ce priveste absorbtia fondurilor europene, Polonia poate fi considerata un model pentru Romania, este de parere ambasadorul Poloniei la Bucuresti. Polonia a primit in primii ani de la aderare (Polonia a aderat in 2004), in perioada 2004 - 2007 13,8 miliarde de euro, iar pentru perioada 2007 - 2013 i-au fost alocate 60 de miliarde de euro. In ceea ce priveste situatia Romaniei, acesteia i-au fost alocate aproximativ 30 de miliarde de euro de la aderare, din 2007 pana in 2013.
"Consider ca lectia pe care Romania o are de invatat de la Polonia este legata de absorbtia fondurilor europene, de coeziune, regionale, structurale. Este important deoarece cand a aderat Polonia la UE, si noi ne-am confruntat cu aceasta problema si ma tem ca Romania se afla la inceputul acestei lectii. Consider ca acesta este unul dintre cele mai bune exercitii, intrucat unele orase romanesti precum Cluj, Craiova, Targu Mures au probleme cu absorbtia fondurilor. Exeperienta la nivel local este una dintre cele mai importante", a mai declarat pentru ZF, Jacek Paliszewski.
Un exemplu care intareste cele spuse este situatia fermierilor polonezi, care daca inainte de intrarea tarii lor in Uniunea Europeana erau cei mai aprigi eurosceptici, odata cu folosirea fondurilor pentru agricultura au devenit cei mai mari sustinatori ai UE.
"Fermierii au fost cei mai eurosceptici, dar dupa aderare, din senin au devenit principalii beneficiari, deoarece in primul an de la aderare, exportul de alimente poloneze a crescut considerabil catre tarile vechi ale Uniunii (Franta, Germania). Piata de alimente s-a deschis dintr-o data, iar impreuna cu platile directe si diferite fonduri pentru dezvoltarea agriculturii i-a transformat pe fermierii polonezi in cei mai optimisti in ceea ce priveste viitorul tarii in UE", a explicat Jacek Paliszewski.
Agricultura este unul dintre domeniile in care Polonia si Romania colaboreaza la nivelul Uniunii Europene. Cea mai importanta componenta a agriculturii avute in vedere de cele doua state este Politica Agricola Comuna (PAC), este de parere ambasadorul Poloniei.
"Suntem constienti ca 42% din bugetul UE este alocat acestei PAC, dar vrem sa facem in asa fel incat economiile celor doua tari sa fie la acelasi nivel cu cele vestice. Sigur, unele transformari ale PAC sunt inevitabile, dar ne aflam in aceeasi echipa. Suntem interesati de viitorul PAC, iar Romania este un participant excelent", a adaugat diplomatul polonez.
De fapt, cele doua state au mai multe asemanari, printre acestea fiind suprafata, populatia, structura economiei. Ambasadorul a tinut sa aminteasca diferentele care exista in legatura cu situatia agriculturii dintre cele doua state.
"In general, in Polonia in vremea comunismului agricultura a fost, in proportie de 70% privata, iar ceea ce vad aici este ca ceea ce a fost colectivizat se distruge individual. Am in minte imagini cu fermele care au fost inainte active, iar acum se afla in ruina. Daca mergi la Suceava sau la Cluj, vezi la fiecare 20 de kilometri o mare ferma care acum cativa ani producea oua, pui sau altceva, iar acum se afla in colaps", a explicat Jacek Paliszewski.
Un alt domeniu amintit de diplomatul polonez in ceea ce priveste colaborarea dintre Varsovia si Bucuresti este legat de interesele strategice, mai precis strategia energetica. Avand in vedere ca Polonia si Romania fac parte din acelasi grup care depinde de resursele straine, ele sunt interesate in extinderea securitatii energetice a UE si NATO, deoarece energia este foare importanta pentru securitatea statelor.
Ambasadorul a mentionat si transportul printre domeniile de colaborare dintre cele doua tari. "Suntem intr-o competitie pentru accederea la fonduri structurale pentru asta. De altfel exista un anumit sistem si nu e o competitie, dar avem infrastructuri foarte proaste. Lungimea autostrazilor din Romania e cred la vreo 300 de kilometri, de la Constanta la Pitesti. In Polonia poate avem mai mult dar asta e nimic. De altfel, Polonia organizeaza campionatul mondial de fotbal din 2012 si avem nevoie de autostrazi catre Ucraina, sa avem acces din Polonia catre Est. Recent, Romania a acceptat sa participe la lungul proiect Via Carpatia, care are drept scop realizarea de legaturi cu tarile nordice si cu Ungaria", a conchis diplomatul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO