Politică externă

Reteaua feroviara franceza, tinta a sabotorilor

22.11.2007, 18:14 13

Guillaume Pepy, director adjunct in cadrul SNCF (compania nationala de cai feroviare franceza), a declarat pentru postul de radio RTL ca in cursul noptii de marti spre miercuri au existat actiuni simultane de sabotare a retelelor estice si vestice ale TGV.
"Un anumit numar de actiuni au avut loc la nivelul retelei de cai ferate a trenurilor de mare viteza", a declarat acesta, fara a preciza cine se afla in spatele acestor actiuni.
Aceste actiuni de sabotaj au inclus mai multe incendii care au afectat sistemul de semnalizare al trenurilor pe o distanta de 30 de kilometri. Oficialii din cadrul companiei nationale de cai ferate i-au acuzat pe sabotori ca ar dori sa pericliteze negocierile dintre sindicalisti si Guvern care au inceput ieri. Acestia au subliniat faptul ca siguranta oamenilor poate fi pusa in pericol.
Actiunile de sabotaj au avut loc la cateva ore dupa ce ministrul muncii, Xavier Bertrand, a declarat ca spera ca inceperea negocierilor sa duca la incetarea grevei din reteaua de transporturi.
"Consider ca imprejurarile sunt favorabile pentru ambele parti pentru a iesi din asta in mod onorabil", a declarat ministrul muncii.
Presedintele Nicolas Sarkozy a declarat ca faptasii vor fi aspru pedepsiti.
Situatia actuala din Franta este un adevarat test pentru reformele presedintelui Nicolas Sarkozy, iar Guvernul se teme ca isi va pierde credibilitatea daca va ceda in fata presiunilor sindicalistilor.
Sarkozy a insistat asupra nevoii de reforme a Frantei si a promis sa nu cedeze in fata manifestantilor intr-un discurs pronuntat marti, pe fondul protestelor a sute de mii de persoane fata de politicile sale, in special fata de reforma pensilor.
"Nu vom ceda si nu vom da inapoi. Franta are nevoie de reforme pentru a inlatura sfidarile pe care lumea i le impune. Aceste reforme au intarziat prea mult", a declarat Sarkozy in prima interventie publica de la inceputul protestelor.
"Dupa atatea ezitari, atatea intarzieri, este o veritabila ruptura care a devenit necesara pentru a impiedica declinul", a adaugat Sarkozy. Negocierile sunt programate sa dureze pana in luna decembrie, dar liderul de la Elysee le-a cerut sindicalistilor sa se intoarca la munca odata cu inceperea discutiilor, amintind ca suspendarea activitatii din transporturi costa economia Frantei peste 400 de milioane de euro pe zi.
"Ma gandesc la oamenii care, dupa o zi de munca, nu au niciun autobuz, metrou sau tren sa ii duca acasa", a declarat presedintele francez. Mii de functionari au intrat marti pentru 24 de ore in greva, manifestand impotriva reducerii de personal si cerand mariri de salariu, si aproape jumatate din universitati au fost afectate de protestele studentilor fata de o lege care acorda autonomie financiara universitatilor.
Profesori, postasi, avocati si muncitori din domeniul energetic s-au alaturat marti manifestarilor, unii dintre ei amenintand cu greve in decursul urmatoarelor saptamani.
Potrivit sindicatelor, aproape 700.000 de persoane au participat la manifestatii in toata tara, insa politia a estimat numarul acestora la circa 375.000.
Cu toate acestea, oficialii SNCF au estimat ieri o imbunatatire a situatiei in transporturi datorita micsorarii numarului de protestatari. La Paris un sfert din garniturile de metrou au functionat ieri.
Majoritatea protestatarilor s-au intors la munca dupa inceperea negocierilor cu Guvernul, iar SNCF a estimat ca patru din sapte trenuri de mare viteza vor circula - o imbunatatire fata de zilele trecute.
In pofida acestui lucru, compania de cai ferate i-a anuntat pe calatori sa se astepte la intarzieri de pana la patru ore din cauza reparatiilor care se fac in sistemul feroviar dintre orase, care a fost afectat de actiunile de sabotaj. Greva i-a afectat cel mai mult pe cei care fac naveta intre Paris si orasele satelit. Oamenii de afaceri au inceput sa se planga ca greva le afecteaza businessul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels