Prima pagina

Afacerea cu centrale termice, cu magnet la investitori

21.03.2003, 00:00 171

Vanzarea de centrale termice, una dintre cele mai in voga afaceri din ultimii ani de pe piata romaneasca, a atras pe langa jucatorii de profil si companii care activeaza pe alte piete, dar interesate de a se lansa intr-un business cu efecte sigure asupra cresterii cifrei de afaceri.
Astfel, doua companii cu pozitii solide pe pietele pe care activeaza: Kober (piata vopselurilor) si Corina Gealan (tamplarie PVC) au intrat pe acest segment, una dintre ele devenind chiar producator.
Producatorul de vopseluri Kober a inceput in primavara anului trecut productia de centrale termice, iar in toamna a iesit pe piata cu propriul brand - centralele Motan, potrivit unor surse de pe piata. Acestea afirma ca producatorul de vopsele a reusit sa vanda aproximativ 1.000 de bucati pana la sfarsitul anului, la un pret mediu de aproximativ 600 $/bucata.In acest an, este de asteptat ca vanzarile de centrale termice ale Kober sa fie mai mari fata de 2002.
Un alt jucator care s-a orientat spre sfarsitul anului trecut spre business-ul cu centrale termice este producatorul de geam termoizolator din tamplarie PVC Corina Gealan. Firma a vandut in 2002 pe piata 10 centrale termice tip Wolf, importate din Germania, inregistrand vanzari de aproximativ 50.000 euro, afirma Marin Crutescu, directorul general al companiei Corina Gealan.
Pretul unei centrale termice vandute de Corina Gealan variaza intre 1.000 si 7.000 euro, in functie de capacitate.
"Piata Romaniei este o piata mica, astfel ca pentru cresterea cifrei de afaceri, m-am gandit sa ofer clientilor firmei un pachet de servicii mai amplu, care include si furnizarea de centrale termice si colectoare solare. Pentru 2003, sper ca vanzarile de centrale termice si colectoare solare sa ajunga la 300.000 euro", estimeaza Crutescu, ce detine un pachet de 99,5% din firma Corina Gealan. Compania este unul dintre cei mai importanti jucatori pe piata de geam termoizolator.
Pe piata centralelor termice, activeaza sute de firme, printre cei mai importanti jucatori de profil numarandu-se Romstal, Viessmann, Vaillant, Bosch sau  Buderus.
Vanzarile anuale de centrale pe piata romaneasca sunt estimate de surse din cadrul Romstal la 200-250.000 bucati, ceea ce inseamna, la o valoare medie 1500 de euro per centrala, o piata in valoare de peste 300 milioane dolari.
Potrivit specialistilor, cresterea vanzarilor in ultimii ani se bazeaza intre altele si pe schimbarea comportamentului consumatorului, care la inceput se ghida dupa pret, tintind centralele termice mai ieftine.
Venirea unor jucatori internationali de pe piata de profil, precum Buderus sau Vaillant (ambi din Germania) a avut loc in perioada 1994-1996, cand piata autohtona era haotica, potrivit unor reprezentanti ai uneia dintre firmele germane. Acestia afirma ca o asezare a pietei in adevaratul sens la cuvantului s-a produs in perioada 2000-2001.
adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels