Prima pagina

Care este pretul corect al autostrazii Brasov - Bors?

13.02.2004, 00:00 9



Valoarea bugetului alocat autostrazii Brasov - Bors, contract castigat prin atribuire directa catre firma americana Bechtel, este de 2,242 mld. euro, fara TVA, afirma surse din cadrul ambasadei americane.



Costul de executie al unui kilometru de autostrada este astfel de 5,4 mil. euro, in timp ce in alte proiecte aflate in derulare in Europa Occidentala sunt practicate valori de 1,98 - 3,96 mil. euro, sustin reprezentantii patronatului roman din constructii, Asociatia Romana a Antreprenorilor din Constructii. Deja proiectul este examinat de Comisia Europeana, potrivit reprezentantilor Comisiei la Bucuresti, in timp ce surse din ambasada americana afirma ca nu este vorba de o investigatie, care nu poate fi declansata procedural decat in cazul sesizarii venite din partea unui stat membru al UE.



Pretul initial al lucrarii, estimat de partea romana a fost chiar mai mare, insa dupa negocieri a scazut pana la nivelul anuntat, mai spun sursele citat.



"Guvernul a vrut sa incheie acest contract cu Bechtel pentru ca a vazut lucrarea facuta de catre companie in Croatia. Valoarea lucrarilor pentru construirea autostrazii Brasov - Bors a fost estimata initial de autoritatile romane la 2,519 mld. euro, adica 6,1 mil. euro pe kilometru, insa dupa negocierile cu Bechtel pretul a scazut cu peste 10% la 2,242 mld. euro, respectiv 5,4 mil. euro pe kilometru", au spus sursele citate. Valorile mentionate nu includ TVA, urmand sa scada in continuare printr-o reducere a preturilor finale la cinci dintre materialele de constructii necesare lucrarilor, care sunt produse in Romania, mai spun sursele citate.



Bugetul total al lucrarii acopera costurile cu achizitia terenurilor, lucrarile arheologice, autorizatii, lucrari ingineresti, utilitati.



Pe de alta parte, investitia totala suportata integral de guvernul Romaniei (inclusiv costurile finantarii) se ridica la 3,433 mld. euro pentru realizarea autostrazii Bors - Oradea - Cluj Napoca - Targu Mures - Brasov, cu o lungime de 415 km, doua benzi pe sens si una de avarie, respectiv o perioada de executie a proiectului intre 2004 - 2012, potrivit documentelor guvernului.



Mai mult, oficialii ARACO afirma ca in acest moment sunt in derulare 14 proiecte prioritare de autostrazi, in cadrul unui program aprobat de Consiliul Europei, unde costurile sunt mult mai scazute decat cele luate in discutie in contractul cu Bechtel.



"Dintre cele 14 proiecte, va pot da mai multe exemple de autostrazi si de costuri de executie aferente. Astfel, este in constructie autostrada Lisabona (Portugalia) - Valladolid (Spania), cu o lungime totala de 489 km, trei benzi pe sens si una de avarie, la un cost total de 972 mil. euro. Pe teritoriul portughez, este o portiune de 346 km, care costa 661 mil. euro, deci sub 2 mil. euro/km, din care un tunel de 18 km. In sectiunea spaniola a proiectului, 143 km vor fi executati la un pret de 311 mil. euro",spune Liviu Daschievici, directorul general al ARACO. Tot acesta da exemplu si proiectul unei autostrazi in executie in Irlanda, cu o lungime de 388 km, trei benzi pe sens si una de avarie, care costa 1,540 mld. euro.



"Cred ca trebuie sa tinem cont si de faptul ca la noi costul cu manopera este de 2 $/ora, in timp ce in Occident depaseste 20$/ora", adauga Daschievici.
adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels