Prima pagina

Dolce & Gabbana nu are curaj sa vina singura in Romania

06.05.2004, 00:00 82



"Nu inteleg cum o tara care nu a fost tinta unui razboi sau altei probleme majore sa fie atat de subdezvoltata. Avem magazine in Rusia, in Ucraina, chiar si in Azerbaidjan sau Vietnam si ne pregatim sa deschidem unul in India. Cu toate acestea, nu putem sa facem acest lucru pe piata romaneasca. Cel putin nu pe termen scurt".



Asa vede Romania Davide Cerutti, vicepresedinte si director comercial al Dolce & Gabbana SpA, care a venit aici sa prospecteze piata pentru deschiderea unui magazin. Insa deocamdata el crede ca nu e cazul. Compania de produse de lux Dolce & Gabbana are afaceri de circa 500 milioane de dolari pe an si produce imbracaminte, incaltaminte, parfumuri si accesorii.



"In mod cert nu vom deschide noi un magazin. Cred totusi ca pe termen mediu pe piata romaneasca cel mai bine s-ar preta un magazin multibrand", a declarat pentru ZF Davide Cerutti.



Grupul italian are in desfasurare un astfel de proiect, alaturi de alte marci de lux precum Gucci si Yves Saint Laurent.



"Suntem in discutii cu un intreprinzator roman, pentru un magazin multibrand, unde sa fie reprezentate cele trei marci", a completat Oliver Petcu, reprezentantul companiei CPP Management Cosultants, companie specializata in industria de lux si care este promotorul acestui proiect.



Potrivit acestuia, in a doua parte a acestei luni vor veni la Bucuresti si reprezentantii Gucci si Yves Saint Laurent, pentru a da unda verde proiectului. In cazul in care totul va merge potrivit planului primul magazin, cu o suprafata de 350 de metri patrati va fi deschis la Bucuresti spre sfarsitul anului viitor.



"Problema principala pe piata romaneasca este cea culturala", sustine Cerutti.



"Piata produselor de lux este subdezvoltata, iar oamenii nu sunt educati sa prefere produse originale. Am fost in cateva magazine din unul dintre mall-urile din Bucuresti si am vazut produse Dolce & Gabbana contrafacute grosolan. Este un lucru bun sa fii copiat, deoarece aceasta inseamna ca esti apreciat. Insa atat de multe falsuri ca in Romania nu am mai vazut in toata aceasta regiune, si am fost si in Ungaria, Polonia si chiar Rusia si Ucraina, in fiecare din aceste tari avand si magazine", explica el.



Un constum barbatesc Dolce& Gabanna costa si peste 1000 de euro, in functie de colectie.



O alta caracteristica a pietei romanesti de produse de lux este asa numitul shopping de week-end in Occident. Altfel spus, romanii cu un venit mult peste medie, cei care isi permit produse de lux, prefera de regula sa faca aceste cumparaturi de la Roma, Milano sau Paris, unde de regula preturile sunt mai reduse decat cele de pe piata romaneasca. In plus la pretul mai redus se adauga si gama mai larga de produse existenta in magazinele din strainatate, si nu in ultimul rand posibilitatea returnarii unei parti din taxa pe valoarea adaugata la iesirea din tara respectiva.



Situatia de pe piata romaneasca nu este totusi fara iesire, crede Cerutti.



"Trebuie ca cineva care sa desfasoare o activitate de pionierat in acest domeniu. Cine investeste in acest domeniu castiga de pana la 20-30 de ori banii investiti. Insa este clar ca in primii cinci ani trebuie sa fie pregatit pentru pierderi pe linie. Castigurile se fac in acest domeniu doar pe termen lung", a explicat Cerutti.



Dolce & Gbbana este un grup operational din anul 1985, fiind fondat de doi tineri designeri italieni Domenico Dolce si Stefano Gabbana, care la momentul respectiv aveau mai putin de 30 de ani fiecare. Grupul detinea la sfarsitul anului fiscal incheiat in martie 2003 doua fabrici, a caror productie era vanduta in 80 de tari din lume. Cele doua marci din cadrul grupului sunt Dolce & Gabbana si D&G si au realizat o cifra de afaceri de 475 de milioane de euro, in crestere cu aproape 50% fata de anul precedent, profiturile dublandu-se la mai bine de 40 de milioane de euro.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO