Prima pagina

HVB Bank, principalul finantator al autostrazii Bucuresti - Ploiesti

14.09.2004, 00:00 11

Statul roman va semna pana la finele acestui an cu firma austriaca Strabag AG contractul pentru construirea sectiunii de autostrada Bucuresti - Ploiesti in sistem de parteneriat public privat, valoarea contractului fiind de aproximativ 320 milioane euro, spun surse apropiate afacerii.
Finantarea proiectului va fi asigurata de mai multe banci, principalul creditor urmand sa fie banca germana HVB Bank, mai spun sursele citate.
De aceasta data, creditele nu vor fi contractate de catre partea romana, cu garantia statului, cum s-a intamplat in asa - numita afacere Bechtel de 2,4 mld. $ pentru construirea autostrazii Brasov - Bors, ci Strabag vine cu o oferta de finantare a proiectului, banii urmand sa fie rambursati de catre investitor bancilor din operarea proiectului, dar si din alte surse, inclusiv cele bugetare. Pe de alta parte, costul total al finantarii proiectului se apropie de valoarea de 700 milioane euro, sustin surse de pe piata bancara.
Reprezentantii HVB Bank, Strabag si ai ministerului transporturilor si constructiilor  nu au comentat informatiile pana la inchiderea editiei.
"Finantarea contractului este acordata pe o perioada de aproximativ 15 ani de catre HVB Bank si alte banci", spun sursele citate.
Procedural, afacerea este acum in faza premergatoare aparitiei unei hotarari de guvern prin care se aproba semnarea contractului pentru sectiunea de autostrada Bucuresti - Ploiesti cu firma Strabag. In plus, implicatiile contractului sunt mult mai mari. Avand in vedere ca este primul parteneriat public privat cu un investitor strain in domeniul constructiei de autostrazi, contractul cu Strabag este de asteptat sa modeleze si celelalte parteneriate public privat care urmeaza sa fie semnate.
Parteneriatul public privat se preteaza proiectelor de mare anvergura cum sunt autostrazile si presupune o impartire a finantarii si a riscului intre investitor si partea contractanta, potrivit specialistilor.
Inceperea lucrarilor pe sectiunea Bucuresti - Ploiesti, primul tronson al autostrazii Bucuresti - Brasov, este prevazuta pentru anul viitor, in conditiile in care durata de executie a lucrarii este de patru ani.
Sectiunea Bucuresti - Ploiesti va avea 65 kilometri si va fi prevazuta cu doua benzi pe sens.
Sursele citate afirma ca Strabag va constitui cu partea romana o companie de operare a proiectului. Concesiunea pentru construirea, operarea si intretinerea sectiunii Bucuresti - Ploiesti va fi de 30 de ani.
Romania se afla in acest moment pe unul din ultimele locuri din Europa in ceea ce priveste infrastructura de autostrazi. Investitiile necesare pentru programul de autostrazi sunt estimate la aproximativ 7,5 miliarde dolari in urmatorii ani, fiind necesar un efort urias de finantare pe care statul nu-l poate face. Astfel, a aparut mecanismul parteneriatului public privat, prin care statul si investitorii isi pot imparti costurile proiectului.
Cu toate acestea, statul roman a atribuit direct, fara licitatie, la finele anului trecut un contract in valoare de 2,4 mld. $ firmei americane Bechtel pentru executia autostrazii Brasov - Bors, lucru care a provocat nemultumirea Uniunii Europene. Finantarea lucrarii, care necesita fonduri de peste 2,8 mld. euro, beneficiaza de garantia statului roman.
Strabag este una dintre companiile de constructii foarte active pe piata romaneasca, printre lucrarile din portofoliu numarandu-se Opera Center sau hotelul JW Marriott.
Bau Holding Strabag AG detine 51% din Companiile Hoteliere Grand SRL, care au in proprietate hotelul JW Marriott din Bucuresti.
HVB Bank, filiala a celui de-al doilea grup financiar german, si-a inceput activitatea pe piata romaneasca in anul 1998 sub numele Bank Austria Creditanstalt Romania. In septembrie 2001, banca si-a schimbat denumirea, in urma fuziunii dintre Hypovereinsbank si Bank Austria, care a condus la formarea HVB Group, una dintre cele mai importante institutii financiare din Europa.
Pe piata finantarilor, HVB s-a pozitionat ca principalul finantator al afacerii de 321 mil. euro dintre Siemens si CFR Calatori pentru livrarea a 120 de automotoare Desiro, care beneficiaza de garantia statului.
adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels