Prima pagina

Mobexpert: planuri de expansiune in Balcani

17.02.2003, 00:00 45

Putine marci romanesti sunt cunoscute peste hotare, chiar si in zona estica a Europei, insa potentialul de export si know-how-ul companiilor autohtone din industria mobilei este, dimpotriva, cunoscut. Grupul de firme Mobexpert, cel mai mare exportator de mobila din Romania, vrea sa construiasca cel putin cinci mari magazine in capitalele din fosta Iugoslavie sau Bulgaria.  
Astfel, Dan Viorel Sucu, patronul companiei, spera sa transforme Mobexpert intr-o marca regionala.  "Avem un plan de dezvoltare pe urmatorii cinci ani care prevede deschiderea a cate doua mari magazine anual, atat in Bucuresti, cat si in capitalele tarilor invecinate. In acest an, vom deschide cate un magazin langa hipermarketurile Carrefour si Cora, pentru care vom investi 11 milioane de euro", a declarat Ziarului Financiar Dan Viorel Sucu.
"Urmarim orasele mari din regiunea balcanica, precum Sofia, Belgrad, Sarajevo, dar vom merge doar in parcuri comerciale, care au trei ancore: hipermarket, galerie comerciala si magazin de do-it-yourself (bricolaj). Practic, studiem orice posibilitate de dezvoltare comerciala care cuprinde cele trei tipuri de magazine", a adaugat Sucu.
In urmatorii patru ani, politica de extindere va continua in acelasi ritm, insa din cele opt magazine care vor urma, "cel mult trei vor fi construite in tara", a mai spus presedintele Mobexpert.
El a spus ca investitiile in aceste centre vor fi similare cu cel de langa Carrefour, adica in jurul nicelului de cinci milioane euro, ceea ce inseamna ca Mobexpert va investi inca 40 de milioane de euro numai in extinderea lantului comercial.
Dar de ce a ales Mobexpert sa iasa pe pietele balcanice? "Gusturile sunt asemanatoare romanilor, veniturile sunt similare, iar competitia nu este foarte puternica", spune Sucu.
"In Bulgaria si fosta Iugoslavie nu exista magazine de acest gen, iar un centru comercial de dimensiunile IKEA nu se justifica", adauga el.
Pentru moment, vanzarile Mobexpert pe aceste piete sunt reduse, in jurul nivelului de un milion de euro pe an. Grupul de firme a avut in 2001 o cifra de afaceri consolidata de 100 de milioane de euro, iar estimarile pentru anul trecut vizau o crestere de circa zece procente.
Aproximativ jumatate din vanzari sunt facute pe pietele externe, principala destinatie a exporturilor Mobexpert fiind Franta, dar si Thailanda sau Statele Unite. Compania si-a propus cresterea exporturilor catre zona de est a Europei, chiar daca pana in prezent volumul vanzarilor catre aceasta piata a fost mic.
Sucu spune ca investitiile intr-un magazin de dimensiuni mari sunt recuperate in sapte-zece ani, insa el nu a dorit sa precizeze care ar trebui sa fie nivelul vanzarilor pentru a se inscrie in perioada de amortizare.
Primul producator autohton de mobila care a deschis un magazin in alta tara este Elvila, care a inaugurat anul trecut un magazin la Chisinau.
Si pe piata romaneasca a inceput sa se simta o tendinta prezenta in intreaga lume: crearea de "cuiburi" comerciale, care reunesc mai multe magazine cu profile diferite, deoarece acestea atrag mai multi consumatori.
Mobexpert este prima companie din industria mobilei care a inceput sa investeasca langa hipermarketuri. Compania construieste in prezent un magazin de 10.000 de metri patrati langa hipermarketul Carrefour din Chiajna (iesirea din Bucuresti spre Pitesti), care urmeaza sa fie deschis pe 1 iulie, in urma unor investitii de cinci milioane de euro.
In plus, Mobexpert va incepe, dupa obtinerea tuturor autorizatiilor, constructia unui alt complex langa hipermarketul Cora ce se construieste la Granitul, in cartierul Pantelimon. Pentru acesta, au fost alocate alte sase milioane de euro, avand in vedere ca va avea dimensiuni mai mari, circa 12.000 de metri patrati, a precizat Sucu.
Mobexpert a finalizat in 2001 investitia in complexul MegaMex, care se intinde pe o suprafata de 40.000 de metri patrati, in care sunt incluse trei magazine si depozitele aferente. Constructia a durat patru ani si a costat 20 de milioane de euro.
MegaMex reuneste cele trei tipuri de magazine: Mobexpert, cu o suprafata de 10.000 de mp, in care este expus mobilier de casa si decoratiuni (covoare, articole de iluminat), Class, cu o suprafata de 2.000 mp, care cuprinde mobilier de casa de marca internationala si Mobexpert Office, de 2.000 mp, cu mobilier de birou si colectivitati.
In magazinele care vor fi deschise nu vor fi prezente insa decat obiecte de mobilier de casa si un mic segment de mobilier de birou, a precizat Sucu.
"Experienta din ultimii ani ne-a ajutat sa dezvoltam un concept comercial romanesc pentru distributia de mobilier comparabil, in ceea ce priveste solutiile de constructie, cu cele realizate de companiile internationale de retail, precum Carrefour sau Bricostore", a adaugat managerul Mobexpert.

Cine mai are magazine afara
Mobexpert nu este insa primul producator autohton de mobila care deschide magazine peste hotare. Elvila, principalul concurent pe piata romaneasca al Mobexpert, a facut acest pas inca de anul trecut, cand a deschis la Chisinau cel mai mare magazin de mobila din Republica Moldova, cu o suprafata de 1.880 metri patrati, in urma unei investitii de 100.000 de dolari, potrivit lui Viorel Catarama, presedintele companiei. In plus, Catarama spunea ca Elvila ar putea sa deschida magazine si in alte state vecine, precum Bulgaria sau Ungaria, incepand din acest an.
De altfel, mai multe companii, din diverse sectoare de activitate, au investit sume importante in dezvoltarea unei retele de retail pe pietele externe. Societatea Nationala a Petrolului Petrom a intrat pe piata din Ungaria, in Republica Moldova sau in spatiul fostei Iugoslavii si a concesionat perimetre  petroliere in Kazahstan si lucreaza in India sau in Golful Persic.
De asemenea, compania de distributie a produselor electrocasnice Altex anunta ca are in plan sa deschida magazine in tarile vecine, in timp ce producatorul iesean Tehnoton a deschis deja un magazin de prezentare in Moscova.
In sectorul IT, firma de distributie a echipamentelor de tehnica de calcul Flamingo are mai multe filiale in tari din Europa de Est, dar si in Olanda, iar grupul RCS&RDS este unul dintre principalii jucatori pe piata televiziunii prin cablu din Ungaria sI Slovacia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels