Prima pagina

Piata leasingului auto rasufla usurata

07.01.2004, 00:00 12



Ministerul Finantelor a respins proiectul Deparmentului de Comert Exterior (DCE) privind plata taxei vamale sI a TVA la valoarea de intrare in tara a autoturismelor importate in sistem leasing, in loc de valoarea reziduala, respectiv valoarea ratelor de leasing, au declarat pentru Ziarul Financiar surse din minister.



Acestea afirma ca avizarea sI adoptarea in Guvern a proiectului de modificare a Ordonantei 51/1997, republicata, privind operatiunile de leasing sI societatile de leasing, ar fi insemnat modificarea Codului fiscal, care de-abia a intrat in vigoare de la 1 ianuarie.



Codul stabileste in mod distinct ca TVA se factureaza la data stabilita prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau la data platii de sume in avans.



De asemenea, Ministerul Finantelor a considerat ca piata leasingului ar fi fost puternic afectata de aceasta initiativa legislativa, in conditiile in care in UE nu exista norme care sa reglementeze regimul fiscal sI vamal aplicabil contractelor de leasing. Majoritatea tarilor occidentale, dar sI din Europa Centrala, aplica insa taxa vamala sI TVA integral la valoarea de import a autoturismului, ceea ce face ca pretul unei masini de lux vandute in Romania sa fie mai mic decat in tara de provenienta.



Potrivit surselor citate, Departamentul de Comert Exterior (DCE) din Ministerul Economiei sI Comertului a mai avut o tentativa similara in luna iulie a anului trecut, de asemenea neacceptata de Finante.



Documentul nu a mai ajuns sa fie discutat de guvern.



Proiectul prevede ca autovehiculele pentru transportul de persoane, introduse in Romania in baza unui contract de leasing, sunt supuse regimului vamal standard, ceea ce inseamna ca taxa vamala sI TVA s-ar calcula la valoarea in vama, care, in cazul contractelor de leasing este valoarea de intrare, deci nu la valoarea reziduala, ca in prezent.



Intentia DCE a fost facuta publica duminica de ministrul delegat pentru comert, Eugen Dijmarescu. Dupa cum a declarat ieri insusI ministrul, imediat dupa aparitia stirii in presa "au inceput sa sune telefoanele". Sustinandu-sI proiectul, Dijmarescu afirma ca politica comerciala inseamna si protectia producatorilor autohtoni, nu doar deschiderea pietei. "In acest context, este datoria institutiei cu atributii in domeniul politicii comerciale sa propuna masuri pentru limitarea concurentei neloiale, mai ales atunci cand politica unui grup concurent este de a limita accesul la piete al unui producator roman si a-l concura pe acesta pe propria sa piata locala cu modele importate", spune ministrul delegat pentru comert. El sustine ca modificarea propusa urma sa afecteze numai importurile de autoturisme provenind din alte state decat UE, CEFTA si cu care Romania nu are incheiate acorduri de liber schimb.



Pana una-alta, emotiile iscate pe piata in ultimele doua zile au ramas fara obiect.



"Din datele pe care le cunosteam era vorba doar despre aplicarea taxelor vamale la valoarea de import dar nu si a drepturilor de import - plata TVA si a accizelor - ceea ce ar fi afectat, potrivit estimarilor noastre, cam 10% din contractele de leasing incheiate, adica undeva la 120 de milioane de euro. Masura nu conducea la o rezolvare a deficitului comercial. Era ca o pictura intr-un ocean", a declarat Cornel Coca Constantinescu, presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR).



"In acest caz (n.r. - forma prezentata de ZF) lucrurile erau insa mult mai grave, deoarece erau afectate si importurile de autoturisme din Uniunea Europeana intrucat se elimina exceptarea de la plata drepturilor de import. Altfel spus, atat pentru automobilele din UE cat si pentru cele produse in afara UE TVA-ul urma sa se plateasca la valoarea din vama, ceea ce este foarte grav. Era astfel afectata nu doar 10% din piata leasingului ci aproape intreaga piata a leasingului din Romania", a mai spus Constantinescu.



In prezent peste 66% din volumul total al contractelor de leasing incheiate pe piata romaneasca sunt pentru autoturisme, iar daca la aceaste se adauga si autovehiculele comerciale ponderea depaseste 90% din cele 1,2 miliarde euro la cat este estimata valoarea contractelor de leasing de anul trecut.



Dupa cum arata majoritatea modelelor din alte tari, tot acolo va ajunge sI Romania, insa o piata leasingului nu ar suporta inca o asemenea presiune.



"Daca se dorea o rezolvare, s-ar fi putut incepe cu problemele curete, cum este cazul respectarii legii TVA-ului. Recuperarea TVA ar trebui sa se realizeze in termen de maxim 30 de zile insa in realitate acest lucru dureaza luni buni", a completat Constantinescu.



Potrivit acestuia, proiectul de lege nu a fost adus in nici un fel la cunostinta ASLR. "Pentru Codul fiscal am fost consultati de catre oficialii Ministerului de Finante, insa pentru acest proiect de lege nu", a mai spus Constantinescu.



Presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA), Brent Valmar, sustine la randul sau aceasta pozitie.



"Am aflat din presa despre acest proeict de lege. Pentru modificarile operate in Codul fiscal am fost solicitati sa ne pronuntam ca asociati, insa in acest caz, nu", a spus Valmar.



"Printr-o astfel de masura nu se rezolva insa problema dieficitului comercial al Romaniei. Poate parea mare valoarea totala a pietei auto dar nu trebuie uitat ca Romania este pe penultimul loc in Europa ca grad de motorizare", a adaugat Valmar.



In primele 11 luni ale anului trecut pe piata romaneasca s-au vandut 48.000 de automobile, din care mai bine de jumatate au fost achizitionate in sistem leasing. Pentru anumite marci, precum Hyundai, Honda, Mazda sau Subaru, achizitiile in sistem leasing se apropie de 100% din vanzari, avand in vedere ca sunt produse in afara Uniunii Europene, ceea ce inseamna ca taxele vamale sunt de 30%.



Dincolo de ratiunile de reducere a deficitului comercial sI protejare a pietei auto interne, piata leasingului auto risca sa primeasca o lovitura puternica, dupa ce ani de zile fusese obisnuita cu facilitatea platii esalonate a TVA la autoturismele din import, aplicata la ratele de leasing sI, in cele din urma, la valoarea reziduala.
razvan.voican@zf.ro ; ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO