Profesii

Bătălia site-urilor de recrutare pe locurile de muncă tot mai puţine

Autor: Adelina Mihai

03.02.2013, 13:12 8744

Fac milioane de euro din online pentru că ajută cererea să se întâlnească cu oferta pe piaţa muncii din faţa unui calculator. Au, în medie, câte mai puţin de 20 de angajaţi şi totodată cea mai mare marjă de profitabilitate din piaţa serviciilor de recrutare. Jobul lor este să administreze cv-urile celor aflaţi în căutarea unui loc de muncă, pentru a le vinde mai departe companiilor care au nevoie de noi angajaţi, dar şi să posteze pe site anunţurile de joburi disponibile, scrie revista Business Magazin.

CREATE CA O ALTERNATIVĂ PRIVATĂ ŞI MODERNĂ A AGENŢIILOR PENTRU OCUPAREA FORŢEI DE MUNCĂ, site-urile de recrutare au devenit o sursă profitabilă de venit pentru antreprenorii români din online.Deşi anii de criză au redus masiv din cheltuielile cu forţa de muncă, companiile au preferat să renunţe la serviciile agenţiilor de recrutare sau ale headhunterilor, dar nu şi la serviciile site-urilor de recrutare. Motivul? Sunt mai ieftine, oferă acces la o bază de date de milioane de CV-uri, au interfaţa "prietenoasă" şi sunt uşor de achiziţionat.

"Lupta" cea mai mare se dă între doi jucători de pe piaţa de recrutare online, eJobs şi BestJobs, care au împreună afaceri de aproape 5 milioane de euro. Nu se ştie însă cu exactitate ce cotă de piaţă are fiecare jucător din recrutarea online, având în vedere că raportările jucătorilor mai mici se fac pe entităţi juridice care desfăşoară şi alte activităţi.NUL DINTRE CEI MAI MARI ŞI CEI MAI VECHI JUCĂTORI DE PE PIAŢA DE RECRUTARE ONLINE ESTE EJOBS, site-ul administrat de compania cu acelaşi nume, care are în prezent 2,5 milioane de CV-uri active, din care aproape jumătate au fost înregistrate de la începutul crizei.

"Peste 90.000 de companii au folosit serviciile de recrutare eJobs în perioada 2008 - 2012 cu scopul de a găsi cei mai potriviţi candidaţi. Numărul posturilor pentru care s-a recrutat pe eJobs în această perioadă (2008 - 2012) depăşeşte pragul de 1,2 milioane", spune Laura Chilom, PR executive în cadrul eJobs, site-ul administrat de Ejobs Group, companie cu afaceri de 2,4 milioane de euro în 2011, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Reprezentanţii site-ului estimează că eJobs are cotă de piaţă de 60% în recrutarea online.

Principalul competitor al eJobs este BestJobs, site-ul administrat de compania BestJobs Recrutare, deţinută de antreprenorul Călin Fusu, care estimează că site-ul are o cotă de piaţă de 50%. Cu peste 2 milioane de CV-uri în baza de date, BestJobs are servicii de publicare a anunţurilor de muncă, căutarea de CV-uri în baza de date şi servicii de promovare a angajatorilor.

ESTIMĂM O CREŞTERE A ECONOMIEI ŞI ÎN CONSECINŢĂ O CREŞTERE A NUMĂRULUI DE ANGAJATORI ŞI DE LOCURI DE MUNCĂ OFERITE. Preocupările BestJobs în acest an sunt, în primul rând, varianta mobilă atât pentru candidaţi, cât şi pentru angajatori şi simplificarea produsului pentru a fi şi mai util firmelor mici şi mijlocii din România", a spus Călin Fusu, care spune că vânzările BestJobs din 2012 au fost de aproximativ 3,3 milioane de euro. În 2011, BestJobs Recrutare a avut o cifră de afaceri de 2,9 milioane de euro, potrivit lui Fusu. Recrutarea online este folosită de majoritatea departamentelor de HR din companii şi este o modalitate avantajoasă, pentru că are un cost mai redus decât celelalte tipuri de recrutare, oferă acces la o bază de date mult mai mare şi posibilitatea de a aborda persoane care nu au candidat pentru poziţia oferită.

"Criza economică s-a resimţit la nivelul pieţei de recrutare online, iar acest lucru s-a datorat faptului că numărul cererilor de recrutare a scăzut şi, în consecinţă, a scăzut şi numărul anunţurilor postate pe aceste site-uri. Pe primele locuri în ceea ce priveşte domeniile în care există cele mai multe oferte de locuri de muncă în online sunt retail, software, industrie/producţie, telecomunicaţii şi construcţii", a spus Cristian Bişa, proprietarul companiei Business Management Technologies. Compania sa administrează platforma de consultanţă www.manageranticriză.ro, care a realizat un studiu despre evoluţia pieţei de recrutare de la începutul crizei până în prezent.

 

Potrivit rezultatelor acestei cercetări, marja de profit net calculată în cazul companiilor care administrează site-urile de recrutare pe baza valoriilor medii ale profitabilităţii în perioada 2007 - 2011 este de 19%, fiind cea mai mare de pe piaţa de recrutare, având în vedere că pentru piaţa de recrutare şi leasing de personal este de 3,2% şi pentru serviciile de executive search este de 2,9%.
Un alt proiect mare de recrutare este cel dezvoltat de Myjob.ro, parte a Netbridge Services, o companie care are în portofoliu şi alte proiecte online, printre care se numără şi Okazii.ro, Trafic.ro, Piatadelinkuri.ro sau Bursadedomenii.ro. "Cu o bază de peste 1,4 milioane de CV-uri active şi actualizate, Myjob.ro a înregistrat în perioada 2008 - 2012 creşteri cuprinse între 10% şi 35%.

Desigur, creşterea organică a numărului de CV-uri reprezintă un efect al necesităţii de a găsi un loc de muncă (fiind o piaţă extrem de alertă din punct de vedere economic, mai ales dacă luăm în considerare şi criza, care a avut un efect direct asupra disponibilizărilor, urmate de o creştere a căutării locurilor de muncă), cât şi un răspuns la dezvoltarea site-ului prin schimbări de fluxuri, adaptate la necesităţile pieţei şi, implicit, ale utilizatorilor", a spus Irina Dana Alexe, customer relationship manager în cadrul Myjob.ro.

CEI CARE ŞI-AU FĂCUT CONT PE UN SITE DE RECRUTARE ONLINE SPUN CĂ AU AVUT FOARTE MULTE AVANTAJE DE PE URMA METODELOR MODERNE DE RECRUTARE, însă criza i-a făcut să încerce şi alte modalităţi de a se angaja sau de a-şi schimba locul de muncă. "În ultima vreme au fost foarte mulţi candidaţi care aplicau pe aceeaşi poziţie şi nu cred că stătea nimeni de la HR să citească sute de CV-uri. Mi-am dat seama că trebuie să găsesc o altă variantă, fie să aplic direct pe site-urile companiilor, fie fac rost de adresa de e-mail a directorului de HR şi trimit mail direct", spune Alina, care s-a angajat recent în departamentul de marketing al unei multinaţionale din sectorul IT. Dacă pentru candidaţi, majoritatea serviciilor oferite de firmele de recrutare sunt gratuite, companiile au plătit încă de la început pentru postarea anunţurilor de recrutare, iar cele care vor o vizibilitate mai mare pe site trebuie să plătească mai mult.

Tariful perceput unei companii care vrea să posteze un anunţ de recrutare pe eJobs pentru o perioadă de 30 de zile începe de la 50 de euro şi poate ajunge până la 360 de euro, în funcţie de numărul de anunţuri, de actualizare şi de vizibilitate pe site."Pentru candidaţi, serviciile de bază oferite de eJobs sunt şi vor rămâne absolut gratuite. În anul 2011, am introdus şi varianta de promovare suplimentară a CV-ului propriu, lansând serviciul CV Premium, care oferă o vizibilitate superioară în faţa companiilor în cazul în care candidatul aplică la un job. Costul net pentru CV premium este de 10 euro/lună sau de 29 euro/an", mai spune Laura Chilom de la eJobs.

Site-urile de recrutare au o interfaţă prietenoasă atât pentru candidaţi, cât şi pentru companii, iar plata se face tot online, aşa că e mult mai uşor de folosit de către managerii de resurse umane.
"70-80% din recrutările pe care le-am făcut în ultimii ani au fost prin selectarea CV-urilor din baza de CV-uri oferită de un site de recrutare. Indiferent dacă aş avea sau nu buget, nu aş apela la serviciile agenţiilor de recrutare, pentru că reprezintă o bătaie de cap mult mai mare", spune directorul de resurse umane al unei companii cu 800 de angajaţi, care spune că şi-a format o bază de date cu peste 1.500 de CV-uri dintre cele la care a avut acces când folosea serviciile site-ului de recrutare.

SI ALŢI JUCĂTORI AU ÎNCEPUT SĂ ÎŞI FACĂ SIMŢITĂ PREZENŢA PE PIAŢA RECRUTĂRII ONLINE. Unul dintre aceştia este Catalyst, un model de business hibrid online-offline, axat pe dezvoltarea de canale de recrutare şi employer branding pentru companiile care vizează candidaţi cu studii superioare. Compania administrează site-ul de recrutare Hipo.ro.
HIPO ESTE O PLATFORMĂ CARE A FOST GÂNDITĂ DE LA ÎNCEPUT MAI MULT DECÂT UN SIMPLU PORTAL DE JOBURI. Este o platformă flexibilă care găzduieşte şi lansează zeci de programe de recrutare de talent pe an, dincolo de postările obişnuite de joburi care ţin de un portal clasic de recrutare", a spus Dragoş Gheban, managing partner în cadrul Catalyst Solutions, o companie cu afaceri de peste 820.000 de euro în 2011.

 

El spune că recrutarea online reprezintă 30% din cifra de afaceri a companiei. Printre activităţile pe care le mai desfăşoară compania se numără târgul de joburi Angajatori de Top (aflat deja la cea de-a 14-a ediţie), Top Talents (un program care identifică 300 de tineri absolvenţi valoroşi din toată ţara), Career Innovation Week (un eveniment în care tinerii cu rezultate bune să îşi găsească oportunităţi de carieră), Consulting Days (o serie de conferinţe dedicate celor interesaţi de domeniul consultanţei), Think Leadership (un eveniment care se adresează profesioniştilor cu 4-7 ani experienţă în finanţe, marketing, vânzări, logistică sau IT, ce urmăresc sau deţin o poziţie de leadership), elaborează un ghid al angajatorilor şi organizează şi târguri de joburi online.

Şi eJobs a decis să intre pe zona târgurilor de carieră, după ani la rând în care doar participa, cu un stand, la târgurile de joburi organizate de alte companii. Anul acesta, compania va organiza 2 ediţii ale unui târg de joburi în Bucureşti, unde sunt aşteptaţi peste 30.000 de candidaţi aflaţi în căutarea unui loc de muncă."Pentru activitatea de organizare de târguri de carieră ne-am stabilit ca ţintă o pondere de 10% în cifra de afaceri", spune Laura Chilom de la eJobs.

HIPO, PORTALUL DE CARIERĂ DESTINAT CANDIDAŢILOR HIGH POTENTIALS, are în prezent 267.000 de utilizatori, de cinci ori mai mult decât avea în 2008 (53.000).
"CV-urile de pe www.HiPo.ro sunt în proporţie de 95% ale candidaţilor cu studii superioare, pe nişe precum specialişti IT, limbi străine, studenţi şi absolvenţi cu rezultate remarcabile", spune Dragoş Gheban, care estimează că businessul de recrutare online al Catalyst are o cotă de piaţă de 10%, "dacă cifrele raportate de ceilalţi jucători din piaţă sunt reale". Gheban se referă la faptul că adunate cotele de piaţă depăşesc valoarea de 100%: Ejobs cu o cotă de 60%, BestJobs cu o cotă de 50% şi Catalyst cu o cotă de 10%.

El adaugă că, în prezent, au scăzut semnificativ recrutările de masă, iar companiile îşi concentrează atenţia pe recrutarea de talent. Compania are câteva planuri pentru 2013, dar şi în 2014, în sensul că intenţionează să lanseze o serie de proiecte tot în domeniul recrutării online, proiecte la care se lucrează de aproape doi ani, iar rezultatul acestora se va transpune într-o creştere cu 50% a cifrei de afaceri. "Provocarea cea mai mare este şi va fi întotdeauna să te reinventezi şi să gândeşti mereu cu două mutări înainte. Există multe temeri în piaţă cu privire la influenţa Facebook şi LinkedIn asupra modelului de recrutare online, însă pentru Catalyst vor reprezenta o oportunitate de diferenţiere", mai spune Dragoş Gheban, care este şi unul dintre acţionarii Catalyst.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels