Special

Educaţie, stil de viaţă şi wellness. Mona Muşat, fondatoarea şcolii private Aletheea: Matricea instituţională şi etică în care funcţionează şcolile de stat rămâne aceeaşi: centralizare totală, reglementare excesivă, improvizaţie în legiferare

Mona Muşat, fondatoarea şcolii private Aletheea: Succes înseamnă creşterea unui copil de la nota 6 la 8 după un efort de jumătate de an sau descoperirea plăcerii de a citi, de a căuta răspunsuri şi, mai ales, de a pune întrebări fără oprire. În acest mediu profesional se integrează recunoaşterea calităţii muncii profesorilor printr-un salariu motivant.

Mona Muşat, fondatoarea şcolii private Aletheea: Succes înseamnă creşterea unui copil de la nota 6 la 8 după un efort de jumătate de an sau descoperirea plăcerii de a citi, de a căuta răspunsuri şi, mai ales, de a pune întrebări fără oprire. În acest mediu profesional se integrează recunoaşterea calităţii muncii profesorilor printr-un salariu motivant.

Autor: Ramona Cornea

26.06.2023, 20:00 428

„Toate acestea duc la lipsa de încredere şi dezgustul faţă de ipocrizia unor lideri prefabricaţi după alte criterii decât cele profesionale şi la lipsa de motivaţie a oamenilor din sistem consideraţi adesea nişte supuşi oarecare şi nişte simpli executanţi de ordine şi metodologii“.

Modelul după care funcţionează şcolile de stat în această perioadă rămâne neschimbat, adică unul caracterizat, printre altele, de centralizare totală, reglementare excesivă şi improvizaţie în legiferare, este de părere Mona Muşat, fondatoarea şcolii private Aletheea din Bucureşti.

„Din păcate, matricea instituţională şi etică în care funcţionează şcolile de stat rămâne aceeaşi: centralizare totală, reglementare excesivă, proliferare a instituţiilor de administrare şi control în sistemul de educaţie, confuzie a conceptelor, control aproape absolut asupra sistemului, lipsa de legitimitate academică şi morală uneori a conducătorilor, improvizaţie în legiferare, circulaţie restrânsă a ideilor despre educaţie, toate acestea duc, în continuare, la lipsa de încredere şi dezgustul faţă de ipocrizia unor lideri prefabricaţi după alte criterii decât cele profesionale şi la lipsa de motivaţie a oamenilor din sistem consideraţi adesea nişte supuşi oarecare şi nişte simpli executanţi de ordine şi metodologii“, a spus Mona Muşat pentru Ziarul Financiar.

În plus, fondatoarea Aletheea spune că respectă o potenţială alegere a profesorilor şcolii de a migra către sistemul de învăţământ de stat din motive financiare.

„La Aletheea avem o mobilitate a resursei umane redusă, aproape inexistentă“, a spus ea.

Discuţia a venit în contextul în care greva de trei săptămâni a cadrelor didactice a dus la creşteri salariale pentru toţi profesorii. Astfel, salariul de bază al unui un profesor debutant a crescut cu circa 1.300 de lei brut, până la 5.398 de lei brut, adică 3.100 de lei net. În aceste condiţii, şcolile private sunt şi ele nevoite să se adapteze şi să crească salariile, dacă nu sunt la nivelul celor de la stat. În plus, există şi posibilitatea ca profesorii din şcolile private să plece spre şcolile publice dacă salariile primite acolo ar fi mai bune.

Mona Muşat este de părere că  salarizarea profesorilor face parte dintre cele câteva elemente care alcătuiesc vârful aisbergului unui sistem de educaţie de stat care funcţionează în profunzimile sale după modelul secolului XX şi care este privit şi comentat în spaţiul public din bărci diverse  - guvernanţi, presă, părinţi, opinie publică -  în general aflate în derivă.

„Şcoala este considerată un mecanism în sensul propriu al termenului, care poate funcţiona schimbând diverse piese, a se vedea ordinele de ministru prin care se anulează examene, se echivalează altele, se recuperează «materie» într-un mod mecanic de-a dreptul, se pot încheia medii cu două note (sic!) - uitând că evaluarea înseamnă mai mult decât note, se reconfigurează conţinutul examenelor pentru profesori, degradând în continuare calitatea resursei umane acceptate în sistem“, a adăugat ea.

Antreprenoarea nu a spus dacă salariile oferite de şcoala sa sunt la nivelul celor din şcolile de stat, însă spune că în mediul profesional din Aletheea calitatea muncii se recunoaşte prin un salariu motivant.

„Pentru noi succesul nu înseamnă doar primii trei clasaţi. Înseamnă adaptarea, integrarea poate după un an a unui copil cu dificultăţi în grupul colegilor clasei – subiectul nu face parte din niciun clasament. Succes înseamnă creşterea unui copil de la nota 6 la 8 după un efort de jumătate de an sau descoperirea plăcerii de a citi, de a căuta răspunsuri şi, mai ales, de a pune întrebări fără oprire. În acest mediu profesional se integrează recunoaşterea calităţii muncii profesorilor printr-un salariu motivant“, a spus Mona Muşat.

În plus, politica de salarizare la Aletheea presupune o anumită constanţă şi este raportată la dinamica inflaţiei, susţine fondatoarea şcolii, care spune că este nevoie uneori şi de creşterea taxelor pentru a acoperi investiţiile în programele şcolii.

„Au existat perioade chiar şi de doi ani şcolari consecutivi în care taxele de şcolarizare nu s-au majorat, pentru a veni în sprijinul părinţilor pe durata pandemiei. Pe de altă parte, o actualizare periodică a taxelor şcolare este necesară pentru a acoperi investiţiile în programele de dezvoltare profesională, în baza materială odată cu creşterea numărului de elevi, în resursele educaţionale moderne ş.a“, a concluzionat ea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO