Special

ZF Gen Z. Potretul robot al noii generaţii de business: de la ce vârstă devii antreprenor, ce studii îţi trebuie, care sunt cele mai tentante domenii şi cine trece de primul an de afaceri?

ZF Gen Z. Potretul robot al noii generaţii de business:...

Autor: Roxana Petrescu

12.03.2023, 13:14 2303

Tinerii de până la 30 de ani reprezintă a doua cea mai importantă categorie de vârstă din care provin noile generaţii de antreprenori ai României. Cei mai curajoşi pentru a face pasul spre antreprenoriat sunt cei cu vârste cuprinse între 30 şi 39 de ani, arată datele INS centralizate de ZF.

Circa 28% din întreprinderile nou-create în 2020 au fost înfiinţate de fondatori cu vârste sub 30 de ani, acestea fiind cele mai recente date disponibile în prezent la Institutul Naţional de Statistică. Peste 36% dintre noile firme au fost puse pe picioare de antreprenori din categoria de vârstă 30-39 de ani, acestea fiind cele mai importante segmente de vârstă care fac pasul spre afaceri pe cont propriu.

Mai departe, femeile au o pondere de 38,5% în totalul celor care s-au lansat în afaceri în 2020 şi mai bine de jumătate dintre antreprenori au liceu şi studii superioare. Tot datele INS mai arată că la nivelul anului 2020 au fost create circa 100.000 de întreprinderi, din care doar circa 1.100 au avut 10 sau mai mult de zece salariaţi. Totodată, circa 30% dintre companiile nou-create sunt inactive sau se desfiinţează în primul an de business.

Dacă ar fi să îşi deschidă mâine un business, un tânăr membru al clubului Gen Z ar paria pe o cafenea sau pe un restaurant, unul dintre cele mai riscante domenii pentru un start-up, următoarea idee de business fiind reprezentată de imobiliare, pentru ca locul 3 să fie ocupat de IT. Din postura de angajat, jobul visurilor pentru Gen Z, care oricum se vizează în postura de generaţie salvatoare a planetei, ar viza domeniul educaţiei, apoi desigur IT, medicina ocupând la rândul ei un loc privilegiat în opţiunile de carieră, de data aceasta din postura de angajat.

În România sunt 2.000 de companii mari - firme cu afaceri de peste 50 mil. euro şi peste 250 de angajaţi, iar ele generează 52% din cifra de afaceri. Mai exact, din aproape 2.000 de miliarde de lei (410 mld. euro) cifră de afaceri totală din 2021, peste jumătate – 1.035 miliarde de lei (210 mld. euro) – este generată de cele mai mari 2.000 de companii din România. După definiţiile oficiale privind împărţirea firmelor dintr-o economie, universul de companii locale mai are 750.000 de microîntreprinderi, 47.000 de firme mici şi în jur de 8.000 de firme mijlocii, acel nucleu IMM vital în toate economiile lumii. Segmentul micro este cel mai numeros ca reprezentare şi generează 13% din cifra de afaceri totală, dar peste o treime din profit, pondere comparabilă cu cea a firmelor mari. Dacă adăugăm şi IMM-urile, atunci contribuţia totală la afaceri urcă la 48%, dar la profit merge la 66%, arată analiza făcută de ZF pe baza datelor de la Registrul Comerţului.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit’24
AFACERI DE LA ZERO