ZF 24

Analiştii cred că acordul UE-Google va da o şansă site-urilor mai mici, cum sunt cele care compară preţuri

Analiştii cred că acordul UE-Google va da o şansă...

Autor: Ioana Nita

06.02.2014, 20:02 413

Gigantul american Google nu va fi deloc afectat de concesiile pe care le va face pentru a pune capăt acuzaţiilor Comisiei Europene legate de concurenţa neloială a motorului de căutare pe internet în Europa, însă modificările vor fi o „gură de oxigen“ pentru companii mici specializate în căutări specializate pe internet - cum sunt site-urile care compară preţurile - şi care ar putea evita astfel să fie „sufocate“, potrivit analiştilor citaţi de publicaţia americană The New York Times.

„Google nu mai este doar un motor de căutare pe internet. Concesiile nu vor avea un impact material asupra companiei Google“, a afirmat Daniel Knapp, director în cadrul firmei de consultanţă IHS din Londra, responsabil cu cercetarea pieţei de publicitate.  

Google a fost investigată de Comisia Europeană pentru abuz de poziţie dominantă pe piaţa căutărilor pe internet din Europa, unde deţine o cotă de circa 90%, faţă de două treimi în SUA. 

De la începerea investigaţiei în 2010 şi până în prezent, Google s-a extins şi în alte domenii, în afară de cel al căutărilor pe internet, precum în sectorul gadgeturilor „accesorii“, un exemplu fiind ochelarii inteligenţi Google Glass, şi în sectorul dezvoltării de software pentru dispozitivele mobile - sistemul de operare Android pentru smartphone-uri şi tablete. Toate aceste activităţi nu intră sub incidenţa acordului cu Comisia Europeană, ceea ce arată cât de grea este impunerea unor reglementări pentru companiile de internet.

Investigaţia derulată de Comisia Europeană s-a axat pe patru aspecte: modul în care Google afişează rezultatele căutărilor specializate - cum ar fi cele pentru hoteluri, restaurante sau motoare de căutare a biletelor de avion - pe propria „platformă“; modul în care Google utilizează conţinutul altor motoare de căutare concurente în propriile afişări; faptul că gigantul american impune cerinţe de exclusivitate în acordurile încheiate cu agenţiile de publicitate pentru ca reclamele afişate în urma căutărilor pe Google să apară şi pe site-urile acestora; precum şi faptul că cei care dezvoltă campanile publicitare pentru Google AdWords nu le pot transfera şi pe platformele competitorilor din cauza software-ului specific cu care sunt create.

Încheierea acordului cu Comisia Europeană presupune ca Google să afişeze în rezultatele căutărilor specializate pe internet şi cel puţin trei rezultate livrate de platforme concurente atunci când afişează propriile rezultate legate de produse, restaurante sau oferte de vacanţă. Competitorii vor fi însă nevoiţi în unele cazuri să îi plătească gigantului american o anumită sumă de bani atunci când utilizatorii accesează link-urile propuse de aceştia. În prezent, în rezultatele căutărilor pe Google nu apar şi rezultate identificate de motoare de căutare concurente. Mai exact, dacă un client va căuta cafenele în Paris, el va primi şi rezultate generate de Google dar şi unele livrate de alte platforme, precum pagesjaunes.fr sau Yelp, au arătat oficialii UE.

Gigantul american va trebui de asemenea să renunţe la restricţiile care nu le-au dat posibilitatea agenţiilor de publicitate să promoveze campanii publicitare şi pe site-urile concurente şi le va permite altor site-uri care folosesc instrumentul de căutare pe internet Google să afişeze şi reclamele altor servicii.

„Vom face schimbări semnificative modului în care Google operează în Europa. Colaborăm cu Comisia Europeană pentru a rezolva problemele indicate de aceasta“, a declarat Kent Walker, consilier pe problemele juridice la Google. 

Modificările care urmează să fie luate se referă la serviciul Google Shopping şi la căutările locale – de restaurante, hoteluri etc. În România serviciul Google Shopping nu este încă disponibil, la fel ca în alte ţări europene precum Polonia, Belgia, Austria sau Danemarca.

Acordul dintre Comisia Europeană şi Google, care necesită aprobarea autorităţilor europene, se va încheia pe o durată de 5 ani şi va avea impact asupra tuturor căutărilor şi reclamelor produselor şi serviciilor afişate de Google în ţările din Europa.

Cu toate acestea, modificările pe care urmează să le facă Google nu rezolvă toate plângerile competitorilor care au dus la începerea investigaţiei de către autorităţile europene. Schimbările sunt însă benefice pentru companiile mici specializate în căutarea pe internet.

„Decizie este importantă pentru că oferă o gură de oxigen companiilor care vor să fie prezente pe pieţe adiacente Google, astfel încât să nu trăiască sub această ameninţare de a fi sufocat în orice moment de Google“, a spus Tim Wu, profesor specializat pe reglementările antitrust la universitatea americană Colombia care a lucrat la cazul antitrust împotriva Google intentat de Comisia Federală pentru Comerţ a SUA, al cărui verdict a fost că Google nu a încălcat nicio lege antitrust.

„Verdictul este în general acela că Google nu este o afacere ilegală. Compania îşi continuă activitatea principală. Este clar însă că o parte din concurenţii Google ar fi vrut ca decizia să fie mult mai agresivă“, a adăugat el. 

Chiar dacă acordul nu rezolvă pe deplin aspectele denunţate, acest lucru nu l-a oprit pe Joaquín Almunia, comisarul european  pentru concurenţă, să îl catalogheze ca un real success.

„Nicio altă autoritate antitrust nu a reuşit să obţină astfel de concesii din partea Google. Acordul creează un mediul concurenţial corect în Europa“, a declarat Almunia.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 07.02.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO