Aproape 100 de kilometri de autostrăzi din vestul ţării, care ar urma să coste circa 450 de milioane de euro, îşi aşteaptă încă din vara anului trecut constructorii. Statul a tergiversat aproape nouă luni procedura de selecţie a unor constructori, iar în prezent începerea lucrărilor este blocată de contestaţii.
Importanţa demarării acestor proiecte este cu atât mai mare cu cât în ultimul an investiţiile publice s-au redus puternic, iar licitaţiile de noi proiecte au fost din ce în ce mai puţine, punând presiune pe industria locală a construcţiilor. În primele opt ale anului, volumul de construcţii inginereşti, adică de infrastructură, a înregistrat un declin în serie ajustată de circa 5,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică.
Procedurile de atribuire a celor 100 de kilometri de autostrăzi au fost tergiversate iniţial de o perioadă mult prea îndelungată de evaluare a ofertelor, precum şi de finanţările extrem de mici alocate infrastructurii.
Acesta este cel mai mare calup de tronsoane de autostrăzi scos la licitaţie în ultimii doi ani. În 2011, peste 180 de kilometri de autostrăzi cu o valoare de 1 miliard de euro şi-au aflat câştigătorii, însă procedura de evaluare a durat atunci doar două luni.
Cei 100 de kilometri de autostrăzi pe care statul i-a scos la licitaţie în august anul trecut se află pe ruta Timişoara-Lugoj-Deva (un lot pe Timişoara – Lugoj şi trei loturi pe Lugoj- Deva). În cadrul procedurilor de atribuire a contractelor pentru construcţia a trei loturi din autostrada Lugoj-Deva, cu o lungime cumulată de circa 72 de kilometri, Curtea de Apel Bucureşti a soluţionat plângerile iniţiale ale contestatarilor, însă ulterior au fost formulate alte plângeri împotriva acestei decizii a Curţii de Apel.
„În prezent se aşteaptă soluţionarea dosarelor în cauză de către instanţele judecătoreşti“, spune Narcis Neaga, director general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), într-un răspuns transmis către ZF. De asemenea, în cazul contractului de construcţie a unei porţiuni din autostrada Timişoara-Lugoj, cu o lungime de 25,6 kilometri, a fost depusă o contestaţie, care a fost soluţionată printr-o decizie în 11 octombrie, însă împotriva deciziei respective se poate formula o plângere în termen de zece zile, adică până astăzi.
Proiectarea durează şase luni
„Lucrările de construcţie aferente celor patru tronsoane (de autostrăzi – n.red.) vor fi demarate ulterior semnării contractelor şi emiterii ordinului de începere a lucrărilor“, a explicat şeful CNADNR. Chiar şi în condiţiile în care contractele vor fi semnate în perioada următoare, primii muncitori şi primele buldozere nu vor apărea pe şantierele celor patru tronsoane mai devreme de primăvara anului viitor, în contextul în care înainte de începerea efectivă a lucrărilor există o perioadă de şase luni în care constructorii trebuie să realizeze proiectarea viitoarelor şosele, potrivit datelor transmise de CNADNR. Perioada de construcţie efectivă a autostrăzilor este de doi ani, conform clauzelor contractuale, ceea ce înseamnă că cei 100 de kilometri de autostrăzi scoşi la licitaţie în vara anului trecut ar urma să fie gata în 2016, potrivit calculelor ZF.
Construite din bani europeni
Cele patru tronsoane de autostrăzi vor fi construite din fonduri europene, astfel că Bruxelles-ul va avea o contribuţie de circa 85% din costul construcţiei, iar restul vor fi bani de la bugetul de stat. Costul mediu de construcţie al celor 100 de kilometri este de circa 4,5 milioane de euro, potrivit calculelor ZF pe baza ofertelor depuse de companiile desemnate câştigătoare ale contractelor. Cel mai mare cost se va înregistra pe lotul al treilea al autostrăzii Lugoj-Deva, cu o lungime de 21,2 kilometri, unde CNADNR va plăti în medie 6,2 milioane de euro pe kilometru. La polul opus, cel mai ieftin tronson va fi lotul al doilea al autostrăzii Timişoara-Lugoj, cu o lungime de 25,6 kilometri, unde preţul pe kilometru se ridică la 3,8 milioane de euro. Potrivit standardelor de cost adoptate în urmă cu câţiva ani de Ministerul Transporturilor, costul de construcţie al unei autostrăzi trebuie să se încadreze între 3,8 şi 6,1 milioane de euro, în funcţie de forma de relief unde urmează să fie construită (câmpie, deal, munte).
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 21.10.2013
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels