Misiunea comună a FMI, Comisiei Europene (CE) şi Băncii Mondiale revine marţi la Bucureşti pentru a discuta cu autorităţile române măsurile identificate pentru compensarea veniturilor pierdute prin amânarea cu trei luni a majorării accizei la carburanţi, astfel încât să fie asigurată atingerea ţintei de deficit bugetar de 2,2% din PIB.
Relaxarea promisă a fiscalităţii în anul electoral 2014 pare incertă. FMI şi Comisia Europeană nu au agreat, deocamdată, reducerea contribuţiilor de asigurări sociale (CAS) şi nici ajustarea cotei TVA la alte produse alimentare.
Veniturile prevăzute iniţial în buget din taxa specială pentru carburanţi au fost de circa 2,4 mld. de lei, iar în urma suspendării aplicării pe trei luni apare un gol de 600 mil. lei la buget. Acciza suplimentară de 7 eurocenţi pe litrul de carburant a fost anul trecut „mărul discordiei“ dintre preşedintele Traian Băsescu şi premierul Victor Ponta şi a determinat amânarea de către FMI a discutării primei evaluări a noului acord stand-by preventiv.
Consiliul Director al FMI urma să discute şi să aprobe prima evaluare a celui de-al treilea acord succesiv cu România în data de 18 decembrie, când trebuiau aprobate şi scrisoarea suplimentară de intenţie şi memorandumul negociate în perioada 22 octombrie - 4 noiembrie. Însă discuţia de la Washington a fost amânată în urma disputei din decembrie dintre preşedinte şi premier pe tema accizei la carburanţi, dispută soldată cu refuzul preşedintelui de a semna memorandumul cu FMI şi bugetul pentru 2014. În cele din urmă Băsescu a promulgat bugetul pe 2014 în schimbul promisiunii premierului Ponta că va amâna cu trei luni introducerea taxei speciale pe benzină. Băsescu a susţinut şi că îşi asumă explicarea, în ianuarie, în discuţiile cu FMI, a erorilor legate de creşterea accizei la carburanţi.
Ministerul Finanţelor a dat asigurări că nu se are în vedere „sub nicio formă“ introducerea de noi taxe şi impozite sau creşterea celor existente, principala sursă de echilibrare a încasărilor ca urmare a amânării introducerii accizei la carburanţi fiind îmbunătăţirea colectării.
Ponta a arătat că efectul amânării majorării accizelor la carburanţi va fi analizat după primele trei luni, dar un eventual gol de venituri nu poate fi reglat decât prin rectificarea din semestrul II, care, în aceste condiţii, poate fi negativă.
Negocierile cu FMI, care vor fi reluate săptămâna viitoare, vor viza prima şi a doua evaluare a acordului stand-by, iar vizita se va încheia pe 5 februarie. Pe agenda discuţiilor se vor afla şi evoluţiile economice recente şi priorităţile în ceea ce priveşte reformele economice, potrivit informaţiilor transmise de FMI.
„Misiunea va discuta cu autorităţile române evoluţiile economice recente şi priorităţile privind reformele economice. De asemenea, vor fi discutate măsuri pentru compensarea veniturilor pierdute prin amânarea cu trei luni a majorării accizei la carburanţi, astfel încât să fie asigurată ţinta de deficit bugetar de 2,2% din PIB“, a declarat Guillermo Tolosa, reprezentantul FMI în România.
Ce se va întâmpla cu cota redusă de TVA şi cu contribuţiile sociale
FMI a acceptat anul trecut „dorinţa“ guvernului de a reduce TVA la 9% la produsele de panificaţie, dar a avertizat că măsura este „temporară“. Astfel, dacă evaziunea fiscală nu va scădea, TVA ar putea reveni la 24%.
În ceea ce priveşte reducerea contribuţiilor de asigurări sociale şi ajustarea cotei TVA la alte produse alimentare, FMI şi CE nu şi-au dat până acum acordul, susţinând că orice relaxare fiscală trebuie să fie însoţită de măsuri de compensare. Astfel, în proiecţia bugetară pentru 2014 nu au fost incluse ajustări ale acestor taxe, ci doar majorarea salariilor şi pensiilor, însoţită de noi impozite şi creşterea accizelor şi redevenţelor.
Premierul a declarat la începutul anului că acciza la carburanţi va trebui majorată din luna aprilie, deoarece, dacă amânarea acestei creşteri va afecta negativ bugetul, guvernul va fi obligat să renunţe la alte măsuri fiscale, precum scăderea contribuţiei de asigurări sociale.
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 17.01.2014