ZF 24

Românul care a desenat modelul Renault Kadjar: „Întotdeauna mi-am dorit să proiectez maşini“

Victor Sfiazof, senior exterior designer în cadrul centrului de design al Renault de la Bucureşti

Victor Sfiazof, senior exterior designer în cadrul centrului de design al Renault de la Bucureşti

Autor: Bogdan Alecu

12.12.2015, 19:48 3762
Victor Sfiazof, 32 de ani, a devenit anul acesta primul român care şi-a pus semnătura pe un automobil de serie din gama Renault, iar ascensiunea sa l-a făcut pe designerul-şef al grupului Renault, Laurens van den Acker, să spună în toamna acestui an că, „dacă Victor Sfiazof continuă în acest ritm,  s-ar putea să fiu nevoit să-mi caut un alt job“.
 
„Pot spune doar că pentru un designer proiectarea de modele de serie şi nu concepte aduce renume şi îl face cunoscut în industrie, mai mult nu pot comenta“, explică Victor Sfiazof după ce a fost întrebat dacă a primit oferte de angajare după ce a semnat schiţa pentru Renault Kadjar.
 
Victor Sfiazof deţine funcţia de senior exterior designer în cadrul centrului de design al Renault de la Bucureşti din ianuarie 2008. El este din Satu Mare şi a urmat cursurile Universităţii de Artă şi Design I. Andreescu din Cluj-Napoca, scrie revista Business Magazin (www.bmag.ro).
 
Centrul de design de la Bucureşti a avut o contribuţie importantă în proiectarea noului Renault Kadjar, prin intermediul designerului român, însă proiectul se atribuie întregii echipe care a lucrat la el, nu unui singur om, spunea Laurens van den Acker.
 
Kadjar este un proiect global, motiv pentru care în designul acestuia au fost implicate toate cele cinci centre de design ale grupului de la nivel mondial, Paris, Mumbai, San Paulo, Seul şi Bucureşti. Dintre acestea, s-au ales trei, două de la Paris şi unul de la Bucureşti, iar proiectul lui Victor Sfia­zof a fost cel câştigător. Proiectul a fost transferat la Paris, iar echipa de acolo l-a definitivat.  Ce nu se ştia până acum este că Victor Sfiazof a semnat designul şi pentru un model Dacia – primul Duster Concept, prezentat în cadrul Salonului Auto de la Geneva în 2009, cu un an înainte ca SUV-ul autohton să fie lansat oficial, însă într-un design cu totul diferit.
 
Dar totul a început din copilărie, când, ca orice pasionat de maşini, desena siluete ale acestora pe orice bucată de hârtie pe care o prindea.
 
„Întotdeauna mi-am dorit să proiectez maşini. Am început să desenez automobile de când eram copil la şcoală. Am văzut la TV un documentar despre proiectarea maşinilor şi de atunci ştiam că asta doresc să fac. Dar în facultăţile din România nu sunt cursuri pentru desenat automobile şi era greu inclusiv greu de convins profesorii că tu îţi doreşti aşa ceva deoarece nici măcar ei nu cunoşteau domeniul“, îşi aminteşte designerul român. El s-a născut la Satu Mare, iar după finalizarea liceului în oraşul natal a plecat la Universitatea de Arhitectură din Cluj, unde însă nu a putut urma cursuri de design auto.
 
Tocmai din acest motiv oficialii centrelor de cercetare şi dezvoltare din cadrul Grupului Renault se implică direct în dezvoltarea de noi programe pentru studenţi şi în special de actualizarea ariei curiculare la nevoile pieţei din prezent.  La universitatea de arhitectură din Bucureşti sunt specializări pentru arhitectură, urbanism şi arhitectură de interior mobilier şi amenajări interioare, nu şi design auto.
 
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO