Business Internaţional

Turismul european tanjeste dupa vizitatorii americani si dolarii acestora

Turismul european tanjeste dupa vizitatorii americani si dolarii acestora

In medie, indiferent de destinatia pe care o au, turistii americani au cheltuit in 2006 3.111 dolari pe calatorie sau 87 de dolari pe zi

18.06.2008, 14:07 59

Hotelurile din Europa, companiile de inchirieri auto si agentiile de turism s-au concentrat in ultima perioada asupra atragerii unui numar cat mai mare de turisti americani, in incercarea de a salva sezonul estival de la incasari sub asteptari, scrie cotidianul International Herald Tribune.
Eforturile acestora s-au intensificat insa odata cu deprecierea monedei americane si cresterea preturilor la biletele de avion, determinata de cresterea costului barilului de petrol, dar mai ales odata cu incetinirea cresterii economice a Statelor Unite, care a redus considerabil apetitul americanilor pentru vacante in strainatate.
Numarul americanilor - care au tendinta sa stea mai mult intr-un singur loc, sa cheltuiasca mai mult si sa revina cat de repede pot in acelasi loc - a inceput sa scada simtitor in ultima perioada, inregistrand un declin de 5%, comparativ cu nivelul atins anul trecut. Oficialii europeni spera insa ca odata cu inceperea sezonului estival acest trend sa inceteze si sa atraga pana la sfarsitul anului un numar de cel putin 13 milioane de vizitatori americani, nivel echivalent celui atins in 2007.
"Ne va fi extrem de greu, tocmai din aceasta cauza va trebui sa ne straduim mai mult", a declarat Jean-Philippe Pirol, presedintele Comisiei Europene pentru Turism, organizatie care se ocupa cu promovarea Europei ca destinatie turistica.
Pentru a atrage turistii americani, majoritatea hotelurilor din Europa ofera garantii ca nu vor majora preturile la cazare intre perioada rezervarii si cea a sederii propriu-zise, indiferent de evolutia monedei americane fata de euro.
De exemplu, doua dintre cele mai mari hoteluri din Paris, Hotelul Lutetia si Hotel du Louvre, taxeaza o noapte de cazare la nivelul ratei de schimb valutar din ziua rezervarii.
Companiile de turism incearca insa diverse metode de a atrage turistii americani. Hotelul Ardeonaing din Scotia, de exemplu, contacteaza vechii oaspeti ai hotelului si incearca sa-i convinga de calitatile noului lor bucatar-sef, Pete Gottgens, unul dintre cei mai recunoscuti bucatari din regiune, preferatul fostului presedinte american Bill Clinton.
De asemenea, guvernele statelor europene incearca sa-si promoveze turismul intern, investind masiv in campanii publicitare de promovare. Ministerul Culturii si Turismului din Turcia si-a majorat bugetul pentru promovarea turismului in Statele Unite cu 30%, comparativ cu suma alocata in urma cu un an. Agentia irlandeza de turism a inceput anul acesta o campanie publicitara intitulata "Ireland - Can you afford not to go?".
Cu toate acestea, unii americani sustin ca inca nu-si pot permite o vacanta in Europa. Donna Chin declara ca nu isi va permite anul acesta sa viziteze Europa, dupa ce a aflat cat de greu le-a fost parintilor ei in timpul excursiei efectuate anul acesta la Londra si Roma.
"Parintii mei au plecat in vacanta in Europa pentru o luna si nu le-a venit sa creada cat de depreciat era dolarul acolo. Au cheltuit cu 2.000 de dolari mai mult decat si-au propus", a declarat Chin. Pe langa deprecierea dolarului din ultima perioada, americanii mai trebuie sa suporte si cresterea preturilor la biletele de avion. Un bilet de avion din Statele Unite catre unul din marile orase din Europa costa cu cel putin 180 de dolari mai mult decat in perioada similara a anului trecut.
"Americanii sunt recunoscuti si pentru faptul ca obisnuiesc sa cheltuiasca mai mult decat oricare alti turisti", a apreciat Pirol, directorul Oficiului pentru Turism din cadrul guvernului francez. In medie, indiferent de destinatia pe care o au, turistii americani au cheltuit in 2006 3.111 dolari pe calatorie sau 87 de dolari pe zi, potrivit statisticilor Departamentului de Comert din Statele Unite.
De asemenea, turistii americani au si tendinta de a reveni de mai multe ori intr-o tara din Europa. In Franta de exemplu, 30% dintre americanii care au vizitat tara au facut acest lucru de cel putin cinci ori pana acum", a adaugat Pirol. In acelasi timp, eforturile europenilor de a atrage turistii americani au sanse sa dea rezultate. Intr-un raport Global Insight se arata ca in vara anului acesta, cel putin 6 milioane de americani vor vizita Europa, ceea ce reprezinta o crestere de 4,6% fata de nivelul inregistrat anul trecut.
"Turismul international este in cea mai mare parte o activitate afluenta, iar intr-o activitate de acest gen, turistii nu obisnuiesc sa-si schimbe obiceiurile intr-un timp relativ scurt", considera Paul Nunes, specialist in evolutia turismului.
Chiar si asa insa, multi dintre americanii care nu au resursele financiare suficiente pentru o vizita in Europa nu vor renunta la aceasta. Shang Chen, consultant financiar din Boston, spune ca nu va renunta la vacanta sa in Santorini din acest an, indiferent de deprecierea dolarului.
Chen, impreuna cu parintii sai isi vor amana vacanta din insula greceasca pana in septembrie, iar in locul unei croaziere pe Mediterana vor alege sa ajunga pe insula cu ferryboat-ul, iar in loc de 10 zile, cat aveau de gand sa stea, vor sta doar 7. Cei trei spera sa economiseasca cu pana la 1.000 de dolari de persoana in aceasta vacanta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO