ZF English

Sticle de Sofraro cu parfum de Bucium

23.05.2001, 00:00 27



De catva timp, in rafturile magazinelor bucurestene si-au facut aparitia niste sticle cu un design deosebit, despre care cumparatorul nu stie initial ce sa creada.

Multi si le-ar pune bucurosi in vitrinele de acasa, intre balerina de portelan si serviciul de cafea pastrat cu sfintenie de la cine stie ce aniversare. Arata prea bine pentru a fi niste sticle oarecare.

In spatele sticlei umplute cu o licoare galbuie sau rubinie sta insa ideea originala a doua femei cu gust.

"Am pornit de la constatarea ca piata romaneasca era saraca in articole de cadouri", marturisesc Emilia Gruia si Iustina Cojocaru, cele doua fondatoare si actionare ale firmei Sofraro.

Ele povestesc ca prin 1994 au infiintat firma, cu un capital de aproximativ 10.000 de dolari, cu gandul ca vor schimba ceva din gustul romanului atunci cand face cadouri. Mai mult decat atat, cele doua s-au gandit ca turistii sau oamenii de afaceri care viziteaza Romania nu prea au cu ce amintiri sa plece.



Microfoane si a€oloving couplesa€?

Au infiintat un atelier de sticlarie, in care acum lucreaza sase muncitori, insa firma colaboreaza si cu alte ateliere mai mici, atunci cand propriul atelier nu mai face fata.

"E un domeniu cu foarte putini meseriasi, in care se lucreaza in serii foarte mici", spune Iustina Cojocaru. "In plus, stiti cum e, se mai sparge o sticla, mai sufla muncitorul mai tare si sticla iese putin mai umflata, asa ca nu avem un numar exact al sticlelor fabricate".

Se incearca si modele speciale, fabricate cu anumite ocazii sau la cererea clientilor. "Avem deja clienti care vin la noi de doi-trei ani, am incercat sa ni-i pastram pe cei pe care i-am castigat", afirma Iustina Cojocaru.

Clientii vin si ei cu curiozitatile si pretentiile lor. Anul trecut, de pilda, la lansarea postului de radio Europa FM, li s-a cerut o sticla care sa imite un microfon.

"A mai venit o data un coreean care voia sticle care sa imite pozitii sexuale, s-ar fi numit seria respectiva", adauga Emilia Gruia.

"Dar din cauza problemelor legate de transport si de faptul ca din Romania costa de trei ori mai mult sa scoti ceva decat din Ungaria, coreeanul s-a razgandit". Din preconizata serie a mai ramas un model pe care cele doua doamne il tin dosit pe undeva.

Pretul unei sticle depinde de manopera, iar daca exista cerere pentru un model mai special, sunt zile cand nu ies mai mult de doua sticle, insa daca modelul e mai putin pretentios, se produc circa 20-30 de sticle.



Vad bun pentru producatorul de rachiu

Cele doua doamne nu s-au oprit insa la fabricarea sticlelor, asa ca prin 1996 s-au gandit sa umple sticlele cu ceva. Atunci au luat tara la picior, in cautare de vinuri bune pentru sticlele lor.

Dupa ce au cutreierat in lung si-n lat, s-au oprit la Bucium, langa Iasi. "Am mers peste tot, in toate zonele viticole din tara", spun ele.

"O data ne-am oprit la Bucium, iar sfarstul degustarii de vinuri ne-au servit si cu un rachiu. Ne-a placut foarte mult pentru ca semana mult cu Calvados-ul frantuzesc, asa ca am inceput colaborarea cu ei."

Lucrurile au inceput sa mearga nu doar pentru Sofraro, ci si pentru producatorii rachiului, care au vandut in primul an al colaborarii cat vandusera in ultimii sase. Sticlele fabricate la Bucuresti sunt transportate la Bucium, apoi sunt aduse din nou in Bucuresti, de data aceasta pline.

Pentru a-si face cunoscute marfurile, Sofraro si-a deschis propriul magazin de desfacere, in centrul Capitalei. Pe langa prezentarea prin magazin, firma participa la targurile anuale de Pasti si Craciun, insa nu de aici vin banii.

"De exemplu, anul acesta, targul de Pasti care trebuia sa se tina la World Trade Center nu s-a mai tinut din cauza numarului mic de firme participante", marturiseste Iustina Cojocaru. "ai asta se-ntampla din cauza preturilor prea mari pentru inchirierea spatiilor".



Cadouri pentru Orient Express

O sursa importanta de venituri o reprezinta colaborarea cu diverse institutii si organizatii guvernamentale, cum ar fi Camera Deputatilor, OSCE, Senatul sau Ministerul Afacerilor Externe.

De obicei, institutiile apeleaza la serviciile Sofraro atunci cand au oaspeti de peste hotare. Cu aceste ocazii, nu numai ca firma personalizeaza sticlele, ci chiar ambalajul - o cutie de plus pe care se inscriptioneaza ceva potrivit ocaziei respective.

Pe langa institutii, comenzile mai vin si din partea firmelor, care prefera sticlele frumos ambalate in locul de acum traditionalelor pixuri sau al calendarelor oferite la inceput de an sau cu diverse alte ocazii. Printre firmele cliente se numara Bosch, Nederlanden si Intrarom.

Evident ca cele doua patroane isi doresc sa iasa mai mult la export, dar pana acum nu au reusit foarte mult in aceasta directie.

"Am avut comenzi mici pentru Israel sau SUA, dar avem probleme cu transportul", spune Iustina Cojocaru. "Legislatia in domeniul alcoolului e destul de complicata, nu putem vinde in orice fel de magazin si mai sunt si taxele vamale foarte mari".

Un alt client al firmei este Orient Express-ul, pentru care Sofraro furnizeaza cadourile de cabina.

"Am facut si sticle mai mici pentru o nunta in Franta", spune Cojocaru. "Acolo exista obiceiul ca nuntasii sa primeasca un dar simbolic din partea celor care organizeaza nunta si atunci au apelat la noi".



Fara alcool la muzeul Cotroceni

Anul trecut, firma a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 25 miliarde de lei, in crestere cu 15 procente fata de anul precedent, afirma cele doua actionare. "In primul trimestru al acestui an a mers cam prost insa, in special din cauza deprecierii leului in raport cu dolarul", spun ele.

"O alta cauza ar mai fi saracia, desi tinta noastra nu o reprezinta omul de rand, care este sarac. Dar daca omul de rand e sarac, atunci si firmele o duc prost - si prin urmare isi reduc fondurile alocate protocolului".

Pe langa magazinul propriu, firma mai vinde si la Gima, in reteaua Nic, la Hilton, dar si in duty free, la aeroportul Otopeni. "Preturile depind de magazine, pentru ca fiecare magazin are propria sa politica", explica Iustina Cojocaru. Totusi, pretul unei sticle de 500 ml poate ajunge la 500.000 lei cu ambalaj cu tot.

O problema destul de spinoasa o reprezinta materialele din care sunt facute cutiile, dopurile sau biletelele atasate sticlelor.

"Carticelele sunt facute la comanda la o alta firma cu care noi colaboram", marturiseste Cojocaru. "Problema e ca nimeni nu vrea sa lucreze cu comenzi mici, iar noi nu ne putem permite comenzi prea mari". Sticla termorezistenta este si ea adusa din Cehia sau Germania.

"Ne dorim sa exportam mai mult", spun cele doua doamne. "Aici nu este inca momentul pentru noi, sunt prea putini turisti. Daca turismul s-ar redresa, atunci si noi am duce-o mai bine".

Insuficient organizate, marile evenimente care ar fi putut fi exploatate din punct de vedere turistic aici au fost ratate ca oportunitati de afaceri. "La Eclipsa, in 1999, nu s-a simtit mai nimic", spun ele. "Am mers si pe litoral, dar vanzarile au mers foarte slab".

Au incercat sa speculeze si povestea lui Dracula, dar la Bran iarasi n-a prea mers din cauza chiriilor.

"La un moment dat am incercat la muzeul Cotroceni", spun ele. "Toate bune si frumoase, dar cand au aflat ca sticlele contin alcool, cei de acolo n-au mai vrut sa le accepte".

Pana acum, cel mai bine a mers promovarea "din gura in gura", adauga ele. In curand insa firma isi va lansa si propriul site, la www.glassware.ro, si atunci spera sa beneficieze de o cunoastere mai buna.

Vesele si inca optimiste, cele doua recunosc ca le place sa guste din propriile produse impreuna cu clientii care vin sa le vada.

"Primim adeseori reprosuri din partea familiilor noastre pentru ca stam cam putin pe acasa, dar in acelasi timp tot ei ne incurajeaza sa iesim mai mult pe teren sa ne promovam".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO