„Avem 17 restaurante în grup în prezent şi 1300 de angajaţi. Cifra de afaceri a crescut în acest an cu circa 16%, iar 20% din încasări sunt generate de restaurantele City Grill, respectiv 5 mil. euro“, a spus la ZF Live Daniel Mischie, managing partner al grupului City Grill.
Pentru sectorul de restaurante, 2016 a fost un an extrem de dinamic, cu numeroase schimbări aduse în primul rând de schimbările legislative, precum reducerea TVA, legea antifumat, închiderea clădirilor cu risc seismic, legea antirisipă. În acelaşi timp, Daniel Mischie remarcă o creştere a calităţii consumului după introducerea legii antifumat, nu doar pe zona de food, ci şi la vinuri.
La nivelul grupului, încasările sunt cu 16% peste nivelul de anul trecut, în condiţiile în care compania are în portofoliu două restaurante de mari dimensiuni, Pescăruş şi Hanul lui Manuc, ambele cu impact important în veniturile totale.
În cazul restaurantului Pescăruş, veniturile sunt estimate la 2,5 mil. euro pe an, unitatea dispunând de 1.100 de locuri, cu un grad de ocupare de 100% vara şi 60-70% în restul anului.
„În urmă cu câţiva ani, restaurantele intrau pe profit după 1-2 luni de la deschidre, pentru că erau puţine în Bucureşti, dar acum durează şi 18 luni atingerea acestui nivel“.
În acelaşi timp, cele două restaurante sub brandul Hanu’ Berarilor aduc încasări de 5 milioane euro pe an, iar Caru’ cu Bere, unul dintre restaurantele-emblemă ale Bucureştiului, generează 6,5 milioane euro. Bonul mediu în cadrul grupului este de 18-20 euro.
„La Caru’ cu Bere avem 210 angajaţi. Clădirea are un proprietar extraordinar, Mircea Nicolae, care este şi un partener foarte bun pentru noi. Este o mare responsabilitate să administrăm acest restaurant, înainte de a fi un business“.
Strategia de dezvoltare a grupului prevede pe de-o parte investiţii de tip greenfield prin identificarea unor locaţii noi pentru brandurile convenience (City Grill şi Trattoria Buongiorno) şi berării, iar pe de altă parte preluarea unor competitori sau a unor restaurante de sine stătătoare. „Cu unul dintre competitorii noştri suntem în discuţii.“
În acest sens, compania caută locaţii mari, gen Pescăruş sau Hanul lui Manuc, şi este interesată de achiziţionarea unui teren în Centrul Vechi pe care să construiască de la zero. „Ne-am uitat mult la Casa Vernescu, dar e luată acum de un cazinou.“
Investiţia într-un restaurant gen City Grill variază între 250.000 şi 500.000 euro, o pondere importantă în sumă având zona de bucătărie, în timp ce la Pescăruş amenajarea a depăşit un milion de euro.
Daniel Mischie atrage atenţia că o problemă majoră, nu doar la nivelul pieţei de restaurante, este dificultatea de a găsi şi reţine angajaţii, subiect care nu se leagă exclusiv de nivelul salariilor. În opinia lui, este vorba de o generaţie nouă, cu abordări diferite, dar şi de nevoia unei strategii pe termen lung la nivel de ţară, de reînfiinţarea şcolilor profesionale.
„2017 va fi anul cu luptă pe viaţă şi pe moarte în găsirea şi păstrarea personalului în această ţară, nu doar pe industria noastră. Nu e doar o problemă de salarii, ci de generaţie nouă, abordări diferite privind viaţa. Oamenii merită salarii mai mari, dar asta doar pansează o problemă. E o problemă de atitudine în ţară, strategie pe termen lung, şcoli profesionale. E nevoie de timp şi de o strategie.“
Grupul City Grill a fost fondat în 2004 de antreprenorul Dragoş Petrescu şi de atunci a continuat să se dezvolte, cu branduri proprii create de la zero sau cu branduri cu istorie preluate în adminstrare. Operaţiunile restaurantelor şi cafenelelor sunt administrate de mai multe companii, printre care Trotter Prim, Trotter Management şi City Cafeteria.
În afară de grupul City Grill, pe piaţa de restaurante din România cei mai mari jucători locali sunt La Mama şi Trattoria Il Calcio. Ambele lanţuri au în spate antreprenori locali.