Benzinăriile încep să devină adevărate centre de servicii în încercarea de a-şi fideliza clienţii
Anul trecut, prin cele aproape 2.000 de benzinării din România, inclusiv prin magazinele din incinta lor, s-au realizat vânzări de 40,9 miliarde de lei (9,3 mld. euro), în creştere cu circa 4% faţă de 2013. În timp ce volumele au continuat să scadă uşor, creşterile de preţ au echilibrat balanţa.
Cererea de carburanţi va continua să scadă şi anul acesta, spun petroliştii, dar într-un ritm domol, cei mai optimişti oameni din industria de profil având curajul să parieze chiar pe o uşoară creştere. Potrivit informaţiilor disponibile, anul trecut cererea de produse petroliere pe zona de retail s-a contractat cu circa 2,6%.
Optimismul moderat al celor care conduc marile companii petroliere locale se bazează pe un indicator important: 2014 a fost primul an după 2008 când piaţa auto a înregistrat o creştere a volumelor. În plus, printre tendinţe se mai numără creşterea segmentului non-oil.
„La nivel de cerere, consumul îşi va atenua scăderea”, spune Cătălin Dumitru, vicepreşedintele KMG International, fostul grup
Rompetrol, al doilea cel mai mare jucător din piaţa petrolieră locală.
De altfel, Kinga Daradics, CEO & country chairman al MOL România, spunea că în ultimul trimestru al anului a fost sesizabilă o revenire a cererii mai ales pe fondul evoluţiei pozitive a pieţei auto.
„Sunt uşor optimistă”, a spus CEO-ul celui de-al patrulea cel mai mare jucător din piaţa petrolieră locală, care are însă ambiţia ca în termen de trei ani să urce pe podiumul petroliştilor din România.
Înmatriculările de autoturisme noi au crescut în 2014 cu 20% faţă de anul anterior, la aproape 69.200 de unităţi, potrivit calculelor ZF pe baza datelor de la Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), iar cele second-hand au urcat cu 1% faţă de 2013 după un decembrie record. Anul 2014 devine astfel primul în care piaţa auto înregistrează o creştere a volumelor, după un declin constant între anii 2008 şi 2013, în care s-au evaporat aproape 80% din volumul vânzărilor. Mai mult, înmatriculările de maşini noi din 2014 reprezintă puţin peste 20% din volumul atins în 2007, când s-au înregistrat peste 312.000 de maşini noi.