Ziarul de Duminică

8 stiluri de a fi femeie/ de Elisabeta Lăsconi

8 stiluri de a fi femeie/ de Elisabeta Lăsconi
03.03.2011, 23:44 27

...se insinuează în opt romane (câte unul pentru fiecare zi din1 la 8 Martie!), diferite între ele ca teme şi subiecte, ca spaţiiculturale, ca formulă, de la ghid pentru căsătorie la tragediegermană sau fantezie spaniolă, pentru gusturi diferite decititoare.

1. La risc: iată stilul îndrăzneţ al unei femei care a trecutprin experienţa divorţului, s-a lecuit cu trei terapii succesive,reieşind din titlul cărţii ce i-a adus succes - Mănâncă,roagă-te, iubeşte, dar care se aventurează într-o nouăcăsătorie. Aşa că Elizabeth Gilbert relatează în Şi am spus da.O poveste de iubire (traducere Alexandra Baciu, Ed. Humanitas,2011), alt proces, înţelegerea căsătoriei, din lecturi şi discuţiicu femei şi bărbaţi, din fapte şi observaţii, cu o concluzie:"Căsătoria e o stranie combinaţie de vis şi realitate, iar noi,cuplurile, ne petrecem viaţa încercând să negociem graniţa dintrecele două."
2. Tăind toate legăturile cu trecutul este alt fel de a fi alunei femei care face un gest de neînţeles pentru sentimentele uneimame: Helene îşi părăseşte fiul pe o bancă dintr-o gară mică, învara anului 1945, când războiul abia s-a încheiat. RomanulFemeia din amiază de Julia Franck (traducere de RamonaTrufin, Ed. Humanitas fiction, 2011) ţese într-o cronică istoricăsaga unei familii, strecoară legenda enigmatică a "Femeii dinamiază" într-o poveste de iubire şi orbire.
3. Stilul incitant se vede din atracţia unei iubiri interzisedin lumea indiană. Cele nouă chipuri ale inimii de AnitaNair (traducere de Ioana Jelea, Ed. Leda, 2011) surprindeîntâlnirea dintre culturi, civilizaţii şi arte: un tânăr enigmatic,Cristopher Stewart, autor de romane de călătorie purtând cu el unvioloncel, ajunge în Kerala pentru a-l cunoaşte pe Koman, faimosuldansator kathali, dar acolo o descoperă pe nepoata lui, Radha. Înjurul ei se rotesc trei bărbaţi, prinşi cu toţi în plasa unorlegături subtile.
4. Nesăbuinţa o defineşte pe eroina orientală din JurnalulPerlei Orientului de Maureen Lindley (traducere de MihaelaNegrilă, Ed. Polirom, 2009): fiica prinţului chinez Su şi aconcubinei sale japoneze, Perla trece prin toate iniţierile şiexperienţele, din China în Japonia şi Mongolia, cunoaştepromiscuitatea sexuală şi dependenţa de opiu, secretele familiilornipone şi ale curţii imperiale chineze, datoria mai presus deiubire.
5. Stil de mare fineţe, profunzime şi discreţie le apropie pecele două figuri feminine din Eleganţa ariciului de MurielBarbery (traducere de Ion Doru Brana, Editura Nemira, 2009): oportăreasă de imobil parizian din cartier select îşi ascundeinteligenţa şi cultura solidă, lecturile filosofice şi tolstoiene,pasiunea pentru muzică, o fată de 13 ani are gust şi pasiunisimilare. Cele două se cunosc şi se recunosc datorită nouluilocatar: un japonez cu privire ce trece de aparenţe...
6. Precocitate, minte frizând genialitatea, acumularefabuloasă de lecturi, toate le are Blue van Meer, adolescenta dinCurs special de fizica dezastrelor de Marisha Pessl(traducere de Ruxandra Eugenia Târcă , Ed. Litera, 2010): seamănăcu Atena cea ieşită din capul lui Zeus, pentru că şi ea estecreaţia unică a unui tată sclipitor de inteligent.
7. Straniu şi rafinat este felul de a fi al personajuluiprincipal din romanul Ella de Ángela Becerra(traducere din limba spaniolă de Tudora Şandru-Mehedinţi, EdituraRao, 2010): o scriitoare pleacă la Florenţa în căutarea uneipoveşti, spusă cândva de tatăl ei, şi ca să o transforme în roman,imaginează o figură enigmatică, La Donna di Lacrima. Îşi găseştesufletul pereche hoinărind prin librării, unde o aşteaptă unvânzător singuratic.
8. Evantai de stiluri se desfac în romanul Iubire deToni Morrison (traducere de Mihnea Gafiţa, Editura Art, 2010): osuită de femei gravitează în jurul unui bărbat, Bill Cosey, careîntrupează pentru fiecare o ipostază ideală (tată, soţ, amant,apărător şi prieten), chiar şi după dispariţia lui, cerând de lafiecare alt fel de a fi.
ELISABETA LĂSCONI, eseist şi critic literar. Absolventăa filologiei bucureştene (1980), doctorat susţinut în 1998 cu oteză despre Sorin Titel, publicată în două cărţi ("Oglindalucioasă, oglinda aburită", Ed. Amarcord, 2000; "Sorin Titel,Ciclul bănăţean", Ed. Univers, 2000).
Colaborări la revistele Adevărul literar şi artistic, CaieteCritice, Cultura, România literară, Viaţa Românească.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO