Ziarul de Duminică

CreARTivitatea la ea acasă/ de Constantin Stan

CreARTivitatea la ea acasă/ de Constantin Stan

CreARTivitatea la ea acasă

Autor: Stan Constantin

16.03.2011, 14:47 35

Cuvântul a fost inventat de ei la finalul proiectului când,împreună, evaluam beneficiile şi socoteam minusurile care ar trebuieliminate la o acţiune similară viitoare.

Trei întâlniri de câte trei zile (un weekend întreg, să zicemde vineri după-aniaza pâna duminica seara) în decorul superb alMăgurii Buzăului, în apropierea a două locuri profund spirituale,Mănăstirea Ciolanu şi Tabăra de Sculptură, au fost suficiente şiinsuficiente pentru zece tineri buzoieni ca să-şi descopere şimodeleze creativitatea prin artă. Într-un proces pe care ei l-aunumit creARTitivitate.
Un cuvânt nou desemnează o nouă realitate. Sau o realitatenouă cere imperios un cuvânt nou. CreARTivitate numeşte cu acuitateceea ce au făcut cei zece tineri în proiectul numit "Porţi deschisecătre cultură" - paşi importanţi în a-şi descoperi valenţelecreatoare prin intermediul artei.
Nimic nu este mai creativ decât arta. Înţeleasă dreptcapacitatea umană de a realiza un lucru nou, creativitatea se vedeşi se înţelege cel mai bine în faptul artistic: o surprinzătoareîmbinare a culorilor creează un peisaj aşa cum numai pictorul l-asesizat, o aşezare inedită a cuvintelor într-o frază şi apoi într-opagină iveşte realităţi şi noi frumuseţi. Cultura, arta ne deschidporţile largi ale gândirii libere, ale luptei cu şabloanele, cude-a gata, cu repetitivitatea care adesea goleşte de sensrealitatea. Gândirea artistică este în acelaşi timp un mijloc de afi creativ în tot ceea ce faci. A observa, a stabili relaţii, asesiza ce este nou, a înţelege ce se întâmplă în jurul tău suntelemente fundamentale în creativitate şi, deci, în libertateaindividuală sau de grup.
Cei zece tineri campaţi în tabăra de la Poiana Pinului auobservat forme şi culori din mediul natural, au "citit" volumele şiluminile sculpturilor din Tabăra Măgura, sub îndrumarea discretă,dar profesionistă, a câtorva autori ai lucrărilor, au învăţat săsesiseze relaţii între fapte, lucruri şi oameni în jocurileinteractive şi în exerciţiile psihologice de creativitate, auprivit lumea prin ochiul aparatului de fotografiat, s-au cunoscutşi au învăţat să se cunoască spre a se pune de acord înactivităţile de grup, şi-au organizat serile de tabără aşa cumşi-au imaginat că trebuie să fie: ore de relaxare şi bucurie avârstei. Fiind mai creativi, ei au fost mai liberi în gândirea şiîn viaţa lor. Fiind mai liberi, au căpătat încredere în ei şi încei din jur. Iar încrederea te face egalul tuturor celorlalţiindiferent de ţara din care provii, indiferent de localitatea încare trăieşti, indiferent de bunăstarea sau precaritatea niveluluide trai.
CreARTitivitatea este realitatea pe care au trăit-o o vremezece copii, în fapt o realitate pe care şi-au construit-o singurisau au descoperit-o pas cu pas.
CONSTANTIN STAN (n. 28 iulie 1951) este licenţiat alFacultăţii de Filologie (1974) a Universităţii Bucureşti. Laureatal Academiei Române (2004) pentru romanul "Gerda". Cărţile de prozăi-au fost premiate de ASPRO, Asociaţia Scriitorilor din Bucureşti,Festivalul "Poesis" Satu Mare, revista "Luceafărul". Premiul APLERpentru jurnalism cultural.
Este prezent de la primul număr, săptămânal, cu rubrica"Reportaj", în Ziarul de Duminică.
Este preşedintele secţiei Proză a Asociaţiei Scriitorilor dinBucureşti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO