Ziarul de Duminică

Cum sa indemni la actiune prin arta povestirii

Cum sa indemni la actiune prin arta povestirii
09.06.2010, 15:28 132

Stephen Denning

Limbajul secret al leadershipuluii

Editura Publica

Traducere de Alina Popescu. Prefata de Stelian Turlea. Publicammai jos textul prefetei:

Darul de a spune povesti si afacerile

Exista, cred, doua puncte majore care pot starni interesul in aciti pana la capat aceasta carte a lui Steve Denning pe care tocmaiati deschis-o. Ambele vorbesc despre o experienta personala siambele conduc spre concluzii surprinzatoare.

Steve Denning are 66 de ani, s-a nascut la Sydney, in Australia,a studiat dreptul si psihologia, a fost o vreme avocat, apoi alucrat cateva decenii la Banca Mondiala, in posturi din ce in cemai importante, intre care acelea de director pentru DepartamentulAfrica de Sud si director pentru Regiunea Africa. In 1996, dupacateva schimbari in ierarhia Bancii, Denning si-a pierdut postul sia fost ingropat, fara vreo perspectiva, la Departamentul de Date.Era convins ca stia ce e acela management, dar abia de atunciincolo avea sa descopere cat de mult nu stia din notiunea deleadership.

In noul departament a constatat anchilozarea in birocratie,intarzierile in rezolvarea celor mai simple lucruri, dispersareainformatiei, accesul greoi la datele bancii. Ce-ar fi daca amdeveni o organizatie care pune in comun informatia? s-a intrebat elsi a imaginat o solutie pe care a expus-o catorva persoane, atrasepe loc de idee. Pe birocratii speriati care se impotriveau i-ainfrant directorul general Jim Wolfensohn, "un tip istet, rapid,capabil sa intrevada latura promitatoare a unei idei noi siindraznete, si hotarat in privinta sprijinirii ei." "In lumea dinafara Bancii Mondiale, am descoperit ca oamenii tineau foarte multsa ma asculte povestind despre ideile si experientele mele, cacinumeroase organizatii se luptau cu rezistenta la schimbari radicalesi se chinuiau sa gaseasca modalitati de-a genera o sustinereentuziasta din partea celor implicati." Steve Denning descoperiseputerea naratiunii in business si in conducerea afacerilor. "Pesteani, munca mea a rezultat in articularea unor noi modele narative,aflate in relatie cu varii dificultati de leadership, printre carecomunicarea identitatii vorbitorului, consolidarea brand-ului,transmiterea valorilor, atragerea colaborarii, diseminareainformatiei, temperarea <<radio-santului>> dinorganizatii, si conducerea oamenilor catre viitor. Am publicataceste concluzii in doua lucrari, Squirrel Inc (2004) siThe Leader's Guide to Storytelling (2005)."

Al doilea fapt priveste comportamentul lui Al Gore. In anul2000, Al Gore era vicepresedinte al Statelor Unite si a candidat laCasa Alba din partea democratilor, avandu-l ca oponent pe George W.Bush. In discursurile sale si in confruntarile televizate, Gore avorbit americanilor despre rolul presedintiei intr-un mod abstract,stabilind numeroase obiective si insistand pe cum va imbunatati elstarea natiunii. Problema era ca economia mergea bine, iarelectoratul nu intelegea nevoia de schimbare pe care o promovaGore, asa ca nu i-a dat voturile. Sase ani mai tarziu, cand si-aprezentat filmul despre mediul inconjurator, An InconvenientTruth, succesul lui Gore a fost imens, pentru ca intre timpinvatase, spune Denning, limbajul leadershipului, anume ca oameniigandesc in povesti, interpretand mesajele si informatia numai incontextul propriei experiente si-i poti influenta numai producand onoua poveste in mintea lor. Secretele artei de-a conduce nu serezumau doar la povestile tesute, ci includeau modul in care erauformulate scopurile conducerii.

In jurul acestor doua intamplari organizeaza Steve Denning nouasa carte, aparuta in 2007, devenita imediat bestseller, plasata de"Financial Tiems" pe locul al patrulea intre numeroasele carti debusiness ale acelui an. Mai mult, scria ziarul, daca oamenii deafaceri nu vor intelege imediat informatiile vitale pe care leofera cartea, atat ei, cat si organizatiile lor suntcondamnate.

Situatia e valabila, pentru ca problemele sunt aceleasi, pentruo mare companie farmaceutica, un ziar, o companie globala defast-food, o firma de inginerie, o institutie medicala, unconglomerat multinational, un candidat la presedintie, chiar sipentru un tata derutat. "Numitorul comun al acestor cazuri - incartea de fata, ca si in viata, - ceea ce-i leaga pe directoriiaflati in dificultate, pe agentii schimbarii supusi stresului, pemarketer-ii incoltiti, pe idealistii care au dat de-o piedica, peoamenii politici misteriosi si parintii nedumeriti este dorinta lorde-a aduce o schimbare. Misiunea lor este de-a transmite idei noisi indraznete unor oameni care nu vor sa le auda, si de-a pune inaplicare aceste idei, fara a pierde ceva din avantul initial."

Volumul lui Denning descrie elementele concrete ale punerii inaplicare a unui plan si felul in care pot fi oamenii convinsi saadopte idei noi si sa accepte schimbarea. Denning e de parere caliderii care doresc schimbarea fac adesea greseli (el enumera zece)si trebuie sa invete "limbajul secret al leadershipului". Oprezentare eficienta cuprinde, dupa parerea lui, povesti negativepentru a atrage atentia, povesti pozitive pentru a indemna laactiune (ele trezesc dorinta), povesti neutre pentru a explica cumsi de ce (ele consolideaza cu argumente logice). Denning insistaasupra faptului ca principala problema in performanta uneiorganizatii consta in lipsa cererii de cunoastere. Oamenii trebuiestimulati sa doreasca sa adopte ceva nou, diferit, chiar ciudat.Asa ceva se obtine mai greu cu grafice si scheme, care pot fiplictisitoare, ori cu argumente, chiar daca par convingatoare.Spune-le oamenilor istorii, povesti! "O profunda intelegere anaratiunii este un element cheie al leadershipuluitransformational". Denning sugereaza si pasii-cheie: captareaatentiei publicului (el evidentiaza mai multe metode), stimulareadorintei (idem), consolidarea prin argumente logice. "Adevaratullimbaj al leadershipului este proaspat, atractiv, energizant sirevigorant, incitant, dar in acelasi timp placut, plin de viata,spiritual si amuzant, asa cum te-ai astepta sa fie cand se discutade la egal la egal." Si nu se limiteaza la vorbe, pentru cainclude, fapt foarte important, si limbajul corpului.

Denning merge mai departe in argumentatia sa si inventeazaconceptul de "inteligenta narativa" (capacitatea de a gandi lumeaintr-o maniera narativa). "Cultivarea inteligentei narative este oconditie esentiala, care ne permite sa folosim la maximumpotentialul limbajului de conducere." Exemplul fostului presedinteRonald Reagan il ajuta admirabil pe Steve Denning. "Reagan a fostcriticat de adversari pentru lipsa lui de substanta intelectuala,dar, la capitolul leadership, electoratul a constatat ca povestilespuse de el sunt convingatoare si capabile sa trezeasca simpatia.Povestile lui Reagan l-au ajutat sa obtina sprijinul alegatorilor.Realitatea este ca Reagan poseda un talent de care au nevoie totiliderii, anume inteligenta narativa. Stia cum sa alcatuiasca si sapuna in scena o poveste, evaluand corect efectul pe care aceastaurma sa-l aiba asupra publicului."

Inteligenta narativa, e de parere Denning, poate atinge noiculmi de eficienta, daca principiile ei sunt explicate detaliat,deoarece, ulterior, oamenii pot invata cum s-o foloseasca singuri."Inteligenta narativa presupune sa cunosti diversele modele depoveste, sa stii care modele functioneaza intr-un anume context, saintuiesti in ce povesti traiesc ascultatorii si sa ai capacitateade-a aprecia felul in care vor reactiona la povesti noi."

Concluzia, oricat de uimitoare, era de asteptat dupa un asemeneaexcurs: "Leadershipul si schimbarea sunt apanajul unor oameniobisnuiti, care vorbesc si se poarta altfel. Odata ce deprindemlimbajul conducerii, putem pune cu totii in practica schimbarea,daca asta ne dorim."

STELIAN TURLEA (n. 1946) a urmat studii de filologie(1968) si filosofie (1976), la Bucuresti, a fost aproape treidecenii redactor de politica externa la revista "Lumea", a condus,dupa 1989, revistele "Lumea", "Zig-Zag", apoi ziarul "Meridian",dupa care a lucrat in televiziune, ca sef al departamentului destiri al Antenei 1. Din 1996 lucreaza la PRO TV, din 2000 este sieditor senior al Ziarului de Duminica. Este autorul a zececarti de publicistica, zece romane, opt carti pentru copii si douatraduceri. A ingrijit trei albume. A primit Premiul UniuniiScriitorilor pentru literatura pentru copii (2003), PremiulAsociatiei Editorilor din Romania (AER) pentru literatura pentrucopii (2005), Premiul Special al Uniunii Scriitorilor (2006),Premiul Asociatiei Scriitorilor din Bucuresti (2007). A fostnominalizat la Premiul Uniunii Scriitorilor pentru literaturapentru copii in 2000 si Premiul AER pentru roman in 2003.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24