Ziarul de Duminică

Eu, tu si niste oameni care nu exista

Eu, tu si niste oameni care nu exista
01.09.2006, 16:54 25

Me and you and everyone you know e genul de film care te face sa te intrebi daca nu cumva criticii au fost supusi unei hipnoze de masa. Altfel e inexplicabil de ce au cazut pe spate in fata unei productii care strange mai toate cliseele filmului independent (a se citi "antihollywoodian"). Dar o antiformula ramane tot o formula, asa ca aici avem deja toate poncifele cu care asa-numitul cinematograf de "rezistenta" defileaza atunci cand e in pana de imaginatie, sperand sa prinda la un public elitist - ca sa nu zic snob.
Filmul de fata e inca un exemplu ca peliculele care par stralucite in intunericul salilor festivalurilor prestigioase se pot dovedi a fi ingrozitor de pretioase atunci cand sunt vazute in lumea reala. Reala. Pentru ca asta-i problema. Debutul lui Miranda July are cel mai grav pacat al peliculelor indie proaste: pune personaje nonexistente in situatii deloc credibile. Toti sunt aici creaturi fortat bizare care traiesc sub cupola de sticla a pitorescului. Cu totii tanjesc dupa comunicare si, asa complet fucked up cum sunt, reusesc, totusi, sa-si gaseasca pe cineva. Nu e totul chiar atat de naspa, you know si chiar daca nu suntem la Hollywood, e important ca publicul sa iasa cu un zambet pe fata. Adevarul e ca nu-i deloc usor sa mergi drept pe linia foarte subtire care desparte personajele interesante de cele deplasate, un lucru care ii reuseste, de exemplu, lui Noah Baumbach in Squid and the Whale, unde eroii neobisnuiti nu contenesc niciodata sa ramana vii si vibranti. Ii crezi ca exista.
Inapoi la Me and you.... Richard (John Hawkes) e un vanzator de pantofi care trece printr-un divort incurcat caruia nu-i face fata foarte bine (practic, se autoincendiaza). Fiul sau de 14 ani se implica in jocuri sexuale cu una dintre fetele vecine. Robby, mezinul de 7 ani, intra pe un chat unde, fara a intelege cu adevarat consecintele, excita pe cineva cu o remarca scatologica (nu ma fortati sa dau detalii).
July e pe un teren foarte minat aici, transformand o potentiala molestare de copii intr-un device comic. Ceea ce urmeaza nu e suficient de suculent ca sa compenseze jena pe care o simti atunci cand Robby chatuieste despre impartasitul de c... (voila, am spus-o), planuind sa se intalneasca cu partenera sa.
Intre timp, Richard e atras de Christine, ce altceva decat un artist media nonconformist care vrea sa se afirme si care, asa super freaky cum e, incearca sa lege conexiuni cu tot felul de oameni. Christine e atat de impresionata de una dintre replicile pe care Richard i le spune atunci cand o ajuta sa probeze pantofii, incat devine con-vinsa ca e sufletul ei pereche si incepe sa-l hartuiasca (cam ca o psihopata, insa noi ar trebui sa stim ca e vorba doar de inflacarare romantica). Intr-o scena, Richard si Christine care abia s-au intalnit se indreapta spre masina, vorbind despre ea ca despre o metafora a vietii lor impreuna. Cine vorbeste asa?
Exista oamenii astia? Aiurea.
Totul ar trebui sa fie despre singu-ratate, bla bla bla, despre nevoia de contact uman, dar e atat de confectionat, caznit si superficial ca pare, pe alocuri, o parodie la un film arty. July, sub pretextul ca ignora regulile naratiunii clasice, se dovedeste incapabila sa spuna o poveste de la cap la coada, asa ca strange laolalta o serie de scenete care comunica intre ele... La pomul laudat...
Me and You and Everyone We Know (Eu si tu si toti cei pe care ii stim); regia Miranda July, cu Miranda July, John Hawkes, distribuit de Transilvania Film, premiera romaneasca 18.08.2006.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels