Ziarul de Duminică

Peisaj mioritic cu cioban, oi si troita

Peisaj mioritic cu cioban, oi si troita
16.09.2008, 17:29 261

Tara noastra, mandra tare de a fi o proaspata membra a NATO si UE, se afla in cautarea unui brand de tara, adica in gasirea unei formule magice capabile sa explice dintr-o singura imagine cine este si ce vrea Romania in concertul acestor natiuni mari si puternice ale civilizatiei euro-atlantice. In acest scop, a fost inregistrat un prim esec prin acel deja bascaliabilul “fabulo-spirit” nascut, decedat si platit in 2006 cu peste o suta de mii de euro, pentru a nu mai aminti de mult mai paguboasa afacere a Eternei si fascinantei Romanii iliesciene si hrebenciene din anii ‘90.
Cu ocazia Conferintei parlamentare internationale a comertului ce s-a tinut la Bucuresti intre 17 si 22 septembrie 1936, Directia presei a editat o carte postala fotografica ce promova specificul national, o adevarata incercare de pionierat pentru un brand, sub deviza “Avec les moutons dans les Monts Ponants - Cu oile in muntii Apuseni”. Imaginea, evident regizata de un fotograf profesionist trimis special in acest scop, reunea in mod firesc simbolurile dorite: ciobanul mioritic sunand din bucium printre oile sale, langa o troita, sus pe un platou muntos. Desi mai mult ca sigur ca la vremea respectiva nu se punea problema identificarii unui brand al Regatului roman si cu atat mai putin erau angajate armate de specialisti straini pentru construirea unei imagini a tarii, acesta pare sa fi rezultat in mod natural din acceptarea onesta a profilului dominant al unei natiuni inca predominant rurale.
Compozitia fotografica din 1936 recunostea in mod firesc ca Romania era o tara dominant agrara, care exporta in principal produse agricole, cu o populatie formata in majoritate din tarani. Importanta religiei majoritar ortodoxe a romanilor era aratata clar prin troita infipta pe un varf din Muntii Apuseni (adica in Transilvania, acolo unde existau nucleele cele mai consistente de religie romano-catolica si protestanta), dupa cum suna explicatia in limba franceza - dominanta in lumea diplomatic-economica occidentala interbelica, la fel cum este astazi engleza. Cantatul din bucium in mijlocul turmei de oi asigura nu doar dinamica compozitiei, dar transmitea ceva si din specificul bucuriei de a trai a romanilor, din felul lor de a exprima a lor mioritica “Joie de vivre”.
Desigur ca privitorul roman al acestei armonioase ilustrate de promovare internationala a imaginii Romaniei pe pietele comerciale se va gandi la Miorita, la doine si balade, la farmecul ecologic al vietii de la tara, la puritatea credintei si sufletului romanesc. Strainii insa vor citi cateva notiuni mult mai simple si mai palpabile despre Romania interbelica: tarani, branza, lana, munti, credinta, melodie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO