Ziarul de Duminică

Razvan Voiculescu: Romania de la 100 de metri

28.01.2006, 19:35 17

Razvan Voiculescu este unul dintre cei mai originali si mai indrazneti artisti fotografi de la noi. Primele fotografii le-a realizat la inceputul liceului. Inainte de 1989 a plecat in Suedia, studiind grafic-design-ul in Danemarca. Ultima perioada de exil a petrecut-o la Paris. A revenit in tara dupa ''89. Recunoasterea artistica nu s-a lasat asteptata.



- Ce reprezinta fotografia astazi, in contextul exploziei fara precedent a unei oferte audiovizuale din ce in ce mai agresive?

- Forta de comunicare a fotografiei a crescut simtitor, fiind mult mai accesibila tuturor, de cand exista internetul. In al doilea rand, fotografia este o modalitate de a dezvalui evenimente, de multe ori dramatice sau chiar tragice, care se petrec in lume. Ma refer, desigur, la fotografia de reportaj care joaca un rol covarsitor. Infinit de multe lucruri au ramas in alte epoci nedovedite, nedezvaluite. Prin fotografie, putem sa fim martorii celor prezente. Odata cu tehnologia actuala aceasta fotografie "martor" poate fi trasmisa si vizualizata de milioane de oameni in putine clipe. In cea ce priveste zona artistica, fotografia de arta a "furat" o parte din "felia" ocupata pana la inceputul secolului XX de catre pictura. In paranteza fie spus, cred ca aparitia fotografiei a "smuls" picturii o parte din popularitatea de care s-a bucurat atatea secole la rand.

- Implineste fotografia scopul artei de sevalet de a imita natura pana la perfectiune?

- Sunt adeptul celor care interpreteaza natura prin obiectivul aparatului, acesta fiind unul dintre elementele care dau valoare artei fotografice. Artistii cu real talent in a imortaliza un subiect care, evident, este o reflexie a realitatii si reusesc totusi ca imaginea lor sa fie mai expresiva, mai armonioasa decat acea realitate, sunt fotografi cu un exceptional simt de sinteza. Exista fotografii celebre despre care se stie ca au surprins instantanee, devenite in timp celebre. Un mare artist francez, gigant al artei fotografice, a recunoscut, insa, la anii batranetii ca o buna parte dintre fotografiile sale care pareau a fi instantanee, au fost regizate. Pana la urma, de ce nu?

- Dumneavoastra va regizati fotografiile?

- Exceptand peisajul si portretul, totul este regizat.

- Ma uit pe peretii acest birou si observ o diversitate de tipuri de fotografie. Totusi, ce va atrage mai mult? Nudul, portretul, peisajul...

- Nu pot spune ca am o anume preferinta. Sigur ca sunt asociat foarte mult cu tematica nudului, pentru ca am realizat o serie intreaga de nuduri, unele inedite, dar in nici un caz tema nudului nu este singurul subiect care primeaza in activitatea mea fotografica. Peisajul, nudul, portretul, natura moarta sunt la fel de importante pentru mine. Interesul fata de unul dintre subiecte sau altul tine numai de stare si de perioada de creatie din viata mea. De exemplu, intalnirea cu Mircea Dinescu si invitatia lui de a colabora la "Plai cu boi" m-a determinat sa evoluez mai mult in zona nudului, desi nud lucrasem mult si pana atunci. O parte dintre ele, Mircea Dinescu le-a vazut si, astfel, mi-a propus sa lucrez cu el... Era pentru prima oara cand imi erau impuse periodic un numar de pictoriale, pentru a fi publicate. Dar in ultimii doi ani, in afara de finalizarea si publicarea acestui ultim album, "Nud. Proiectie de trup si stare", am lucrat mai mult natura moarta. Sunt inca rezervat in a reuni toate aceste incercari intr-o expozitie, pentru ca nu am un numar suficient de fotografii. Pe de alta parte, un album cu acest subiect - chiar daca ar fi sa-l realizez - cred ca este extrem de putin vandabil in Romania.

- Apropo, ce este natura moarta in fotografie?

- Un exercitiu rece de compozitie, de cautare si gasire a unui echilibru intre elemente care aparent nu au nimic in comun, o viziune a unor culori reci care sa se asocieze intr-o geometrie armonioasa.

- Este indeobste acceptat ca fotografia de arta se obtine in alb-negru. Dumneavoastra insa lucrati si color, ba chiar si mixt, alb-negru-color.

- Ii admir pe acei fotografi care lucreaza numai color si realizeaza lucrari de valoare. Ei au descoperit modalitatea de a se exprima in acest tip de imagini si a le da frumusete. Pe de alta parte, o fotografie care a fost conceputa a fi color si e transformata in alb-negru poate pierde din forta mesajului. Eu raman un impatimit al alb-negrului, din doua motive: in primul rand, pentru ca noi, oamenii, nepercepand lumea in alb-negru, cand impun ochiului privitor o imagine alb-negru, deja ii sugerez dimensiunile unui alte lumi. Ireale. Il "oblig" sa gaseasca mesajul imaginii mele analizand o multitudine de forme in tonuri de gri. Al doilea motiv pentru care prefer fotografia alb-negru este ca aceasta confera imaginii o alta forta. Ochiul este obligat sa aiba o alta perceptie, care in mod natural ii lipseste. In raport cu sensibilitatea si disponibilitatea fiecaruia de a percepe/ a vedea, il orientez intr-o cu totul alta realitate decat este obisnuit. Asta nu inseamna ca ignor fotografia color. Exista fotografii a caror forta o vad prin redarea cat mai exacta a realitatii. Care este... color. Cele doua feluri de abordari se completeaza, in nici un caz nu se resping.

- Ati reusit rapid sa va realizati in Occident. De ce v-ati intors in tara?

- Fiind plecat de foarte multi ani si calatorind foarte mult, am decis sa ma intorc in tara in care m-am nascut, dintr-un motiv foarte simplu: intr-o viata, posibilitatea sa te intorci intr-o tara de care apartii si sa fii martor al unor tranformari importante, datorita rupturii istorice, este o sansa pe care nu trebuia sa o pierd. Schimbarea societatii, relatiile interumane, peisajul citadin, chiar si cel rural, perceptia formelor in schimbare in general, chiar daca s-a petrecut mai lent decat mi-am imaginat, m-au atras.

- Pentru unul dintre cele cinci albume pe care le-ati realizat ati primit un important premiu in 2005.

- Este vorba despre "Romania, tinuta umila a splendorii", cu o prefata de H.-R. Patapievici (titlul ii apartine tot dansului). Albumul a aparut pe piata in decembrie 2004, iar AER-ul m-a onorat cu acest premiu, pentru cel mai bun album de fotografii.

- La ce lucrati acum?

- Lucrez la doua albume, unul realizat intr-un loc pe care eu il iubesc in mod cu totul special, foarte cunoscut iubitorilor de mare si Delta, Portita. Albumul se va numi "Portita. Rascruce de tarm si taram" si va avea o prefata a doamnei Andreea Grigorean, care semneaza si titlurile fotografiilor din ultimele mele doua albume. Vreau si sper sa-l lansez in mai. Va contine atat fotografii alb-negru, cat si color, aceasta abordare fiind o noutate in albumele mele. Al doilea proiect sper sa il definitivez la mijlocul anului viitor. Este vorba despre continuarea primului meu album, "Inner Light", care contine 120 de portrete ale unor personalitati culturale, mass-media si sportive din Romania, realizate in alb-negru. Cand am facut acest prim album, acum noua ani, eram la inceputurile mele in ceea ce priveste realizarea de albume. Acum sper sa am experienta necesara pentru ca, in aproximativ un an, sa-l definitivez.

- Ce asteptati de la 2006?

- Profesional, doresc sa cred ca cele doua albume amintite vor iesi pe piata. In al doilea rand, va dezvalui ca in primavara voi incepe cea mai inedita experienta fotografica a mea: voi fotografia dintr-o moto-parapanta pe care mi-am achizitionat-o de curand. Voi zbura la o altitudine mica, de circa o suta-doua de metri deasupra pamantului, si de la acea inaltime voi fotografia o Romanie pe care foarte putini au vazut-o astfel. Aparatul exista, zborul am inceput sa-l practic deja, deci, foarte curand, incepe realizarea celui mai original album pe care l-am facut: "Romania de la 100 de metri".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels