Auto

Reportaj acasă la Audi: „Oraşul” din care iese un automobil premium la fiecare 30 de secunde

Acasă la Audi

Acasă la Audi

Autor: Corina Mirea

07.04.2015, 15:01 5022
Într-un campus de peste 2 milioane de metri pătraţi, Audi, gigantul german din industria auto, a reuşit să creeze „un oraş în oraş”.

În Ingolstadt, în landul Bavaria din sudul Germaniei, producătorul auto a construit cea mai mare fabrică a sa din lume, de pe ale cărei porţi ies modele precum A3, A4, A5 sau Q5 o dată la fiecare 30 de secunde, adică de două ori mai repede decât ies la Dacia sau Ford în România. Mai mult de 40.000 de angajaţi au grijă ca fabrica să meargă “nemţeşte”, însă mai puţin de jumătate lucrează efectiv în producţie şi asta pentru că Audi vrea să transforme “orăşelul” creat într-o fabrică inteligentă, unde roboţii industriali trebuie să lucreze “cot la cot” cu angajaţii. De altfel, pe linia de producţie a modelului A3, spre exemplu, gradul de automatizare a ajuns deja la 98%, compania având 1.600 de roboţi industriali şi de două ori mai puţini angajaţi care se ocupă de finisaje ce ţin de caroserie. Roboţii fie realizează partea de asamblare, fie sunt poziţionaţi astfel încât să le “livreze” angajaţilor piesele de care au nevoie, pentru ca cei din urmă să nu facă drumuri între punctele de lucru sau să stea prea mult aplecaţi.

“Am ajuns în era „industriei 4.0”, aşa cum îi spunem noi. Ne concentrăm tot mai mult pe creşterea nivelului de automatizare, pe ideea de fabrică inteligentă, unde şi producţia în sine să fie bazată pe o comunicare eficientă între om şi robot”, a spus Ulrich Hackenberg, membru în boardul grupului Audi care gestionează zona de dezvoltare tehnică. Dar asta nu înseamnă că producătorul şi-a restrâns efectivele de personal – anul trecut a recrutat aproape 8.200 de oameni în toate cele 14 locaţii pe care le deţine în lume, mai mult de jumătate fiind angajaţi în Germania.

În 2014, salariaţii care lucrează pentru Audi la Ingolstadt au produs aproape 600.000 de autoturisme, în condiţiile în care, la nivel global, grupul a vândut peste 1,7 milioane de maşini în 50 de ţări. La finalul celor 12 luni, cei peste 40.000 de angajaţi din “oraşul” creat de Audi în Ingolstadt au primit şi câte un bonus de circa 6.500 de euro din profitul înregistrat de companie.

“Inima” sitului din Ingolstadt – uzina – “livrează” non-stop, angajaţii find repartizaţi pe trei schimburi. Programul lor începe la ora 6.00 dimineaţa, a doua tură intră la 15.00, iar angajaţii din tura de noapte încep munca la 22.00. Oamenii lucrează în grupe de câte şase până la 12 persoane, iar la fiecare două ore îşi schimbă jobul pe unele linii de producţie.

Există trei pauze în fiecare tură, două de 12 minute (două minute fiind acordate “gratuit” pentru ca angajaţii să ajungă din punctul A în punctul B) şi una de jumătate de oră, timp în care salariaţii pot sta în campus în zonele de relaxare amenajate, pot mânca la restaurantul Audi sau se pot plimba prin muzeul mărcii germane.

Uzina din Ingolstadt nu arată asemeni unui oraş doar la exterior, având propriul parc, zeci de clădiri şi zone de relaxare, ci şi interiorul său este replica unei comunităţi. Există “bulevarde” lungi pe care circulă utilaje, trotuare şi treceri pentru pietoni, un supermarket, cabinet medical sau o staţie de pompieri.

Doar maşinile în devenire, roboţii industriali şi salopetele angajaţilor îţi dau de înţeles că eşti într-o unitate de producţie, căci altfel nimeni nu ţipă şi nimeni nu se agită, chiar dacă la fiecare 30 de secunde o maşină trebuie să fie gata, iar deasupra fiecărei linii de producţie un ecran le arată angajaţilor câte autoturisme trebuie să construiască şi câte au isprăvit în fiecare zi. 

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO