♦ În topul băncilor digitalizate din România, BCR este pe locul 1, cu un punctaj de 6,81, poziţie datorată în special aplicaţiei mobile George, atractivităţii crescute pentru clienţi noi şi scorului bun la online banking şi onboarding ♦ Banca Transilvania ocupă locul 2 (cu punctajul de 6,15), banca obţinând un scor maxim la atractivitatea pentru clienţi noi, iar pe locul 3 este OTP Bank (6,09), cu un scor foarte bun la online onboarding şi online banking ♦ Următoarele locuri în topul băncilor digitalizate sunt ocupate de (4) CEC Bank (5,96); (5) ING Bank (5,25); (6) Raiffeisen Bank (4,77); (7) BRD (4,76); (8) UniCredit Bank (4,38); (9) Libra Internet Bank (4,13); (10) Alpha Bank (4,00).
BCR, a doua cea mai mare bancă din România în funcţie de active, controlată de grupul austriac Erste, ocupă locul al treilea în topul internaţional al celor mai competitive bănci din perspectiva digitalizării, cu 6,81 de puncte (10 este punctaj maxim), potrivit raprtului bancar FinnoScore, care a analizat 234 de bănci comerciale din 24 de ţări din Europa şi America de Nord.
Analiza FinnoScore este realizată, începând din 2015, de Finnconsult, parteneri ai companiei de consultanţă în management Horváth, care activează şi în România.
Băncile prezente în analiza FinnoScore au fost evaluate din punct de vedere al nivelului de digitalizare, în funcţie de peste 300 de criterii, împărţite în 12 categorii, printre care: website-ul, vânzările online, comunicarea multicanal, funcţionalitatea aplicaţiei mobile şi a internet banking-ului, marketing-ul online, prezenţa în social media, inovaţia şi sustenabilitatea, transparenţa preţurilor, programele de loializare, modalităţile de atragere de noi clienţi sau gradul de implementare al unui proces complet (end-to-end) de online onboarding, prin care clienţii îşi pot crea şi utiliza un cont bancar exclusiv online etc.
În topul băncilor din România, pe primul loc se află BCR, cu un punctaj de 6,81, poziţie datorată în special aplicaţiei mobile George, atractivităţii crescute pentru clienţi noi, dar şi scorului bun la online banking şi onboarding. Aceasta este urmată de Banca Transilvania (6,15) care a obţinut un scor maxim la atractivitatea pentru clienţi noi, cu mult peste orice altă bancă din România, iar pe locul al treilea se afla OTP Bank (6,09) care a înregistrat un scor foarte bun în zona de online onboarding şi online banking.
Potrivit datelor FinnoScore, următoarele locuri sunt ocupate de (4) CEC Bank (5,96); (5) ING Bank (5,25); (6) Raiffeisen Bank (4,77); (7) BRD (4,76); (8) Unicredit Bank (4,38); (9) Libra Internet Bank (4,13); şi (10) Alpha Bank (4,00).
În afară de Libra Internet Bank, toate celelalte instituţii bancare se află şi în topul primelor zece bănci din România din perspectiva activelor.
La nivel global, în top 3 internaţional FinnoScore se regăsesc trei bănci din grupul Erste: (1) PKO Bank Polski (Polonia); (2) Erste Bank (Austria) şi (3) BCR (România) urmate de (4) Slovenska sporitelna (Slovacia); (5) TB Canada Trust (Canada); (6) Hamburger Sparkasse (Germania); (7) Sparda-Bank Baden-Württemberg; (8) Truist (SUA); (9) Deutsche Bank (Germania); şi (10) ING (Polonia).
Raportul FinnoScore 2023 consemnează faptul că TB Canada Trust a făcut cel mai mare salt de la un an la altul (de pe locul 35 pe 5), iar băncile din Polonia, Slovacia, Cehia şi România rămân liderii industriei cu 11 bănci est-europene care intră în top 30, în timp ce Elveţia (considerată „ţara băncilor”) are o primă reprezentantă în top de-abia pe locul al 32-lea.
„Această analiză comparativă, globală, realizată în multe ţări, vine să reconfirme faptul că o serie de bănci din România pot concura cu orice bancă de peste hotare din perspectiva digitalizării. Topul FinnoScore se suprapune aproape complet cu cel al primelor zece bănci din România. În ultimii ani, sistemul bancar românesc a făcut salturi semnificative în direcţia transformării digitale şi observăm că băncile au facilitat din ce în ce mai mult accesul clienţilor la serviciile lor”, spune Iulia Malioukis, Principal, Horváth România.
Alte elementele cheie relevate de analiza FinnoScore din acest an prezintă faptul că 79% dintre băncile analizate şi-au pus la punct un sistem de online boarding, care presupune autentificarea exclusiv prin internet, fără a mai ajunge la un ghişeu, iar peste 50% dintre bănci au implementat iniţiative de sustenabilitate.