Bănci și Asigurări

Călin Matei, CEO Groupama: Avem aceeaşi politică pe zona RCA pe care am avut-o întotdeauna, iar unul dintre lucrurile importante care s-a schimbat în piaţă a fost nivelul de preţ. Nu am avut niciodată ca obiectiv să ajungem la 20% cotă de piaţă pe RCA. Linia este la nivel de breakeven la ora actuală în portofoliul nostru.

ZF Bankers Summit 2023, ziua 3

Călin Matei, CEO Groupama: Avem aceeaşi politică pe...

Autor: Mircea Nica

28.06.2023, 12:25 103

Groupama Asigurări, liderul întregii pieţe a asigurărilor, a avut aceeaşi politică pe zona RCA pe care a avut-o întodeauna, singura schimbare importantă din piaţă, a fost nivelul de preţ, a explicat Călin Matei, CEO Groupama, în cadrul Conferinţei ZF Bankers Summit 2023, ziua 3.

“Nu este nici o diferenţă între politica pe care o avem astăzi faţă de politica pe care am avut-o acum 3 ani, 4 ani, 5 ani. Avem aceeaşi politică pe care am avut-o atunci când aveam sub 2% cotă de piaţă pe RCA, avem aceeaşi politică când avem peste 20% cotă. S-a schimbat mediul în care operăm. Politica noastră a fost întotdeauna calitatea serviciilor la preţul corect şi unul dintre lucrurile importante care s-au schimbat în piaţă a fost nivelul de preţ. Nu am avut niciodată obiectiv să ajungem la 20% cotă de piaţă pe RCA. Linia este la nivel de break-even la ora actuală în portofoliul nostrum”, a spus Călin Matei.

Ce a mai spus Călin Matei, CEO Groupama:

Suntem, ca bază, o companie mutuală. Pentru noi, clienţii noştri sunt acţionarii noştri. Ce este important pentru acţionari este important şi pentru client. Lucrurile pentru noi sunt simple din perspectiva aceasta.

Am spus întotdeauna că RCA-ul este un produs extrem de important pentru client, prin urmare este un produs important şi pentru noi, însă este imposibil pentru o companie de asigurări să fie sustenabilă în condiţiile în care nu este profitabilă. În cazul nostrum profitul are două logici. Avem nevoie de profit pentru a susţine şocurile din piaţă, iar anul trecut solvabilitatea companiilor de asigurări a fost profund afectată de ceea ce s-a întâmplat  pe piaţa dobânzilor bancare şi s-a simţit acest lucru. Acesta a fost un şoc pe care puţini economişti l-au luat în considerare. Ca atare, ai nevoie să fii profitabil pentru a avea suficient capital să susţii astfel de şocuri, care nu ţin neaparat de businessul tău direct.

Pe de altă parte ai nevoie de profitabilitate pentru a te dezvolta, a dezvolta linii de business noi, pentru a dezvolta segmente de clienţi noi. Fără profitabilitate este imposibil să funcţionezi.

Este indiscutabil că RCA-ul are o pondere semnificativă în portofoliul nostru. Pentru primele luni din an avem o creştere mai mare în zona non-RCA decât în zona RCA. Este datorită prezenţei în RCA, cu certitudine prezenţa în RCA are un impact, dar nu cred că este doar acest lucru pentru că în trecut am avut jucători care erau prezenţi doar în RCA şi practic în celelalte linii de business erau nesemnificativi.

Casco are o creştere semnificativă, asigurările de locuinţă sunt pe o creştere foarte bună, zona de asigurări de property pentru persoane juridice are o creştere de două cifre. Toate liniile de business pe care le avem au crescut mai mult decât RCA-ul.

Am adus, începând cu 2021 până la sfârştiul anului trecut, 100 mil. euro la capital. Aceşti 100 mil. euro sunt o încredere pe care a acordat-o acţionarul nostru din Paris pentru piaţa românească şI pentru ceea ce facem noi aici. În cazul în care ce facem noi aici nu ar fi avut logică, cu certitudine nici nu am fi crescut atât şi nu am fi avut nevoie de capital. Aceşti bani au venit pentru creşterea pe care am avut-o în RCA şi pentru dezvoltarea în continuare.

La ora actuală, sunt (n. red. acţionarul majoritar din Paris al Grouapama) optimişti pentru piaţa locală. Văd că suntem, începând cu 2021, într-un proces de normalizare al pieţei. Nu vorbim despre restart, ci despre proesul de normalizare şi cred că în ultimii doi ani de zile asta s-a întâmplat pe piaţa noastră.

Dorinţa tuturor este să reuşim să echilibrăm liniile de business. Cu siguranţă nu suntem o piaţă extrem de echilibrată, RCA-ul are cea mai mare pondere. Este datoria noastră, a asigurătorilor, să recâştigăm încrederea clienţilor. În primul rând trebuie să recâştigăm încrederea clientului în momentul cel mai important, în momentul în care plătim o daună.

În toamnă va fi un moment dificil şi complicat la nivel de piaţă. Nu o să avem Black Friday la oferte, dar ce mă aştept eu personal este ca fiecare dintre jucătorii din piaţă să ne facem treaba din ce în ce mai bine. Vorbim de un număr extrem de ridicat de poliţe care vor expira într-o singură zi. Dacă nu mă înşel, în urmă cu două săptămâni se vorbea că mai sunt un număr de 2 mil. de poliţe active la Euroins. Asta înseamnă că vom avea peste 1 milion de poliţe în septembrie, pe acolo ne învârtim. La City Insurance, când au expirat poliţele erau doar 500.000. Diferenţa este destul de mare, iar presiunea va fi ridicată.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO