Bănci și Asigurări

Un segment de 70% din populatia urbana nu are de g=nd sa treaca pragul unei banci

26.09.2003, 00:00 28



Mai mult de jumatate din populatia urbana a Romaniei, respectiv 69,5%, nu a trecut si nici nu intentioneaza sa treaca pragul unei banci pentru a obtine un credit. Potrivit unui sondaj realizat de compania ISRA Center Marketing numai 13,2% din populatia din mediul urban beneficiaza in prezent de un credit bancar si doar 17,3% din aceasta intentioneaza sa contracteze unul in viitor.



Motivele pentru care romanii nu sunt atrasi de ideea de a imprumuta de la o banca sunt din cele mai diverse: "nu am nevoie, nu am planuri de investitii", "nu intrunesc conditiile cerute de banci", "dobanzile sunt prea mari/nu sunt stabile" sau "nu am incredere, e prea riscant". Cu toate acestea, motivul cel mai des invocat, de 43% din repondentii care nu au si nici nu intentioneaza sa contracteze un credit, este "nu am cum sa rambursez creditul".



Beneficiarii de credite



Revenind la persoanele care beneficiaza in prezent de un credit, studiul arata ca destinatia principala a acestora, indicata de 51% din repondenti, este cumpararea de bunuri de folosinta indelungata. Pe locurile urmatoare se situeaza categoria creditelor pentru nevoi personale nenominalizate (30% din repondenti) si creditele pentru cumpararea sau construirea unei locuinte - pe care le-au contractat 15% din repondenti.



Studiul mai arata ca numai 7% din populatia urbana a ales sa-si cumpere un autoturism apeland la un credit bancar si doar 2% din repondeti au plecat in concediu cu bani luati de la banca (credite turistice).



Din totalul persoanelor care au credite, aproximativ jumatate (52%) au facut contract de creditare cu BCR (30%) sau BRD (22%), iar un sfert au luat credite de la CEC (10%), Banca Ion ?iriac (8%) si BancPost (7%).



Cum au ales banca? Studiul ISRA Center Marketing arata ca, de multe ori, clientii nu au avut un cuvant prea important de spus, banca fiind impusa de magazinul de la care au achizitionat produsul. Din aceasta categorie fac parte 21% din repondenti. Pentru celelalte cazuri, criteriile care au stat la baza alegerii unei anumite banci au fost: "dobanzi bune, mici" - 21%, "increderea in banca" - 20%, "putine conditii, giranti, acte, formalitati" - 15% sau "este stabila, inspira siguranta" - 7%. Pentru o parte a repondentilor - 2% - a fost suficient ca un prieten sa ii recomande banca de la care sa contracteze creditul.



In ceea ce priveste portretul general al beneficiarului de credit, s-ar putea spune ca aceste are intre 25 si 54 de ani, are, in cea mai mare, parte studii superioare si castiga intre 300 si 500 de dolari lunar.



Cel mai mare procent al persoanelor care au credite se inregistreaza in segmentul de varsta 25 - 34 de ani (22%), cu 5% mai mult decat in segmentul de 35 - 44 de ani si 45 - 54 de ani si cu 9% mai mult decat la nivelul intregului esantion.



In ceea ce priveste veniturile, ponderea beneficiarilor de credite este mai mare inrandul gospodariilor cu venituri mari. Cele mai multe credite (24%) au fost contractate de cei cu venituri cuprinse intre 401 si 500 de dolari, urmati ce cei care castiga peste 500 de dolari lunar - 21%. Studiul arata ca numai 4% din categoria gospodariilor cu venit mai mic de 100 de dolari au luat credite bancare.



In plus, cele mai multe persoane care declara ca au au credite bancare se regasesc in cadrul gospodariilor alcatuite din cel putin trei persoane.



Potentialii clienti



Din segmentul celor care nu au luat credite pana acum, dar intentioneaza sa o faca, respectiv 17,35 din totalul repondentilor, majoritatea ar opta pentru creditele destinate cumpararii sau construirii unei locuinte (34%). Restul se gandeste la un credit pentru cumpararea de bunuri de folosinta indelungata - 24%, la unul pentru nevoi personale nenominalizate - 22% sau la un credit pentru cumpararea unui autoturism - 6%. Numai 3% din repondenti au spus ca ar apela la un credit bancar pentru a-si initia o afacere, iar 2% se gandesc sa se imprumute la banca pentru a-si finanta studiile.



Studiul ISRA Center Marketing Research a fost realizat la sfarsitul lunii august pe un esantion reprezentantiv la nivel national, cu o eroare de ( 2,9%. miruna.lebedencu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO