Burse - Fonduri mutuale

Constructorii navali in deriva: navele noi se vand la second-hand

Constructorii navali in deriva: navele noi se vand la second-hand
15.07.2009, 20:20 1081

Traficul maritim si fluvial s-a redus drastic in acest an pe fondul crizei mondiale, fapt ce obliga unii armatori sa-si vanda navele pe piata de second-hand inainte chiar ca acestea sa fie finalizate din constructie, preferand sa le cedeze la un pret mult mai mic decat cel platit initial.
"Din punctul meu de vedere, pentru 2009 nu avem ce vesti bune sa primim. E clar ca lucrurile nu se misca si nu se vor crea oportunitati noi atata vreme cat in piata de second-hand a navelor armatorii ofera spre vanzare nave aflate in constructie pentru ca n-au un angajament ferm de exploatare si le vand la preturi mai mici decat costul de constructie a unei nave noi", spune Radu Rusen, presedintele Asociatiei Nationale a Constructorilor de Nave (ANCONAV) si directorul general al Santierului Naval Constanta (SNC).
Cele mai afectate sectoare sunt cele ale containerelor si cele care transporta marfuri tip vrac destinate unor sectoare puternic afectate de criza mondiala, cum ar fi sectorul siderurgic sau de constructii.
"Conditiile economice afecteaza fluxurile de marfuri si piata de shipping este afectata dramatic, in special pe segmentul de containere si nave destinate transportului de marfuri tip vrac, pentru ca acestea erau destinate transportului de otel, minereuri, carbune a caror activitate a scazut foarte mult", a precizat Rusen. El mai spune ca preturile la nave s-au redus anul acesta cu 25% pana la 50% comparativ cu anul precedent, in functie de segment, iar constructorii de nave fac eforturi deosebite pentru a tine costurile sub control. Tot el estimeaza ca pe segmentul de containere si marfuri vrac, circa 60% din nave sunt tinute in prezent in parcul la rece pentru ca nu au activitate, iar procentul este ceva mai scazut in randul celorlalte tipuri de nave maritime.
Comenzile din sectorul constructiilor navale mai ajung in prezent in medie pentru un an, dupa ce in anii anteriori acestea ajungeau pentru 3-4 ani.
Din cauza lipsei comenzilor si avand in vedere ciclul lung de fabricatie, unele santiere ar putea sa ramana fara activitate in perioada urmatoare, acestea functionand pana acum mai mult din inertie datorita comenzilor din anii trecuti si a ciclului lung de fabricatie al navelor.
In aceste conditii unii constructori au luat deja masuri pentru reducerea personalului.

De la deficit de personal la disponibilizari
Spre exemplu, santierul naval Damen Galati, controlat de grupul olandez Damen, a anuntat recent ca va disponibiliza pana in luna octombrie aproape 600 de angajati din cauza lipsei de comenzi noi, cat si a anularii unora dintre cele semnate in 2008. La finele anului trecut, santierul din Galati avea 3.000 de salariati.
"Pe datele pe care le avem in prezent, cred ca in acest an circa 10% din angajatii directi din sector si-ar putea pierdere locurile de munca si 30-40% din randul subcontractorilor. In primul rand se manifesta o reducere a incarcarii pe subcontractori, pentru ca circa 50% din comenzi se realizau pana acum de catre firme subcontractoare si apoi se fac reduceri de personal direct implicat in functie de gradul de incarcare din viitor si de conditiile fiecarui santier", spune Radu Rusen. La nivelul primilor sapte constructori lucrau anul trecut aproape 18.000 de salariati.

Santierul lui Bosanceanu a intrat pe pierdere
Santierul Naval Constanta, controlat de omul de afaceri George Bosanceanu, a realizat in primul trimestru din acest an venituri totale de 154,9 mil. lei (36,6 mil. euro), in crestere cu 63,3% fata de perioada similara a anului trecut. In ciuda cresterii veniturilor, compania a trecut pe pierdere, cu 0,85 mil. lei.
"In cazul Santierului Naval Constanta, s-au incasat in ultimii doi ani avansuri pentru proiectul livrat in primul trimestru la cursuri ale dolarului de 2,2-2,3 lei si acum cursul de livrare e 3,1-3,2 lei, ceea ce se concretizeaza intr-o pierdere financiara pentru societate", explica Radu Rusen. El a precizat ca in trimestrul al doilea va fi in principiu usor pe plus in ceea ce priveste profitul, iar bugetul la nivelul acestui an este estimat pe zero la nivelul veniturilor versus cheltuieli.
Santierul Naval Constanta este singurul santier naval local care a livrat in ultimii ani o nava unui armator roman.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24