Burse - Fonduri mutuale

De la echipamente pentru telecomunicatii la hidrocentrale: Electromagnetica si-a majorat de opt ori afacerile, devenind furnizor de energie

De la echipamente pentru telecomunicatii la hidrocentrale: Electromagnetica si-a majorat de opt ori afacerile, devenind furnizor de energie

Eugen Scheusan, directorul general al Electromagnetica Bucuresti: Pana in anul 2000 Electromagnetica a fost foarte activa pe segmentul telecomuncatiilor. Anii ’90 au fost deceniul foarte bun pentru producatorii din telecomunicatii pentru ca atunci Romtelecom si producatorii de telefonie mobila au avut o dezvoltare exploziva. Dupa care, anii 2001-2003 au fost foarte grei pentru noi pentru ca atunci acestia si-au incetat investitiile. Din aceasta cauza a trebuit sa ne adaptam sau sa crapam si am ajuns la tradingul de energie.

22.03.2010, 23:06 428

Electromagnetica s-a lansat in tradingul de energie electricaprin anii 2004-2005, cand pe fondul lipsei de comenzi, conducerea aluat decizia de a reorienta activitatea catre alte domenii. Anultrecut compania a furnizat circa 2.000 de MW de energie electrica,ceea ce reprezinta 4-5% din volumul total al pietei, potrivitconducerii companiei.

"Pana in anul 2000 Electromagnetica a fost foarte activa pesegmentul telecomuncatiilor. Anii '90 au fost deceniul foarte bunpentru producatorii din telecomunicatii pentru ca atunci Romtelecomsi producatorii de telefonie mobila au avut o dezvoltare exploziva.Dupa care, anii 2001-2003 au fost foarte grei pentru noi pentru caatunci acestia si-au incetat investitiile. Noi livram catre eicontainere pentru echipamente. Din aceasta cauza a trebuit sa neadaptam sau sa crapam si din toate discutiile pe tema ce sa facemam ajuns la tradingul de energie", povesteste Eugen Scheusan,directorul general al Electromagnetica Bucuresti.

In prezent, Electromagnetica furnizeaza energie electrica catrecirca 150 de clienti, majoritatea din acestia pastrandu-se de la anla an.

"Piatade furnizare de energie este fluctuanta, lovita si ea de problemelecelorlalte piete. Achizitia de energie se face de la Rovinari,Turceni, Hidroelectrica, Nuclearelectrica pentru a crea un cos alcarui pret sa fie cat mai avantajos. Printre clienti se numara ceidin industrie, clienti care produc vata de sticla, producatori demateriale de constructii, din domeniul alimentar, care aucapacitati mari de refrigorare, de exemplu Danone, lanturi mari demalluri care au iluminari foarte bogate si capacitati derefrigorare", a precizat Scheusan.

In ce consta tradingul de energie alElectromagnetica

In prezent, exista peste 200 de jucatori pe piata care dispun delicente in domeniul furnizarii de energie, putini dintre acestiafiind cei care si produc energie electrica, cum esteElectromagnetica, productia acesteia fiind insa infima fata de ceafurnizata.

"Daca sunt mai multe generatoare in functiune si mai multiconsumatori pe piata, orice iesire importanta de consumatori sau degeneratoare poate sa dezechilibreze sistemul. Daca in anumiteperioade consumul de energie electrica scade, de exemplu pe timpulnoptii, nu se pot inchide si generatoarele pentru ca nu e o jucariecu intrerupator si functioneaza in gol. S-a pus astfel problema caaceasta energie sa fie utilizata si atunci a aparut productialaterala de energie, asa-numita energie reziduala, care nu poate fiutilizata cum trebuie in sistem si care este oferita la preturi maimici, dar trebuie si secventiata la diversi consumatori", spuneEugen Scheusan.

Directorul Electromagnetica a precizat ca furnizarea de energienu este un lucru simplu pentru ca necesita mentinerea unor anumitiparametri, precum o tensiune constanta si este o problemaimperecherea consumatorilor cu energia din sistem.

"S-au gasit astfel fabrici de ciment, care prefera safunctioneze cand pretul energiei este mai mic, pentru ca tot seinvarte generatorul si producatorul prefera sa ia ceva decat nimicpe energia respectiva", a precizat Scheusan.

Tot profitul se duce pe investitii in energieverde

Conducerea companiei spune ca dupa intrarea pe segmentultradingului de energie, odata cu aderarea Romaniei la UniuneaEuropeana, aceasta si-a indreptat atentia catre Comisia Europeana,iar una dintre directivele institutiei era promovarea de energieverde care era stimulata prin certificate verzi si fiecare tarasi-a luat niste angajamente privind cresterea ponderii acesteia intotalul productiei.

Ca urmare, la finele anului 2006, Electromagnetica aachizitionat de la Hidroelectrica prin licitatie publica 10microhidrocentrale pe raul Suceava in schimbul sumei de 19,7 mil.lei (5,6 mil. euro). De la data achizitiei, firma si-a indreptattoate resursele spre retehnologizarea acestormicrohidrocentrale.

"Sunt 8 microhidrocentrale functionale si doua abandonate. Unadintre ele a fost complet retehnologizata, a doua asteptam sa fiefinalizata in circa doua luni de zile, iar a treia, cu fondurieuropene, mai spre sfarsitul anului. Anul acesta am reusit saatragem fonduri europene in valoare de 1,8 mil. euro pentru unproiect si ne propunem sa facem acest lucru si pe viitor.Proiectele cu fonduri europene ar putea sa acopere circa o treimedin costurile pentru investitii", explica Scheusan.

El mai spune ca investitiile in retehnologizarea uneimicrohidrocentrale se situeaza intre 3 si 6 mil. euro si conducereasocietatii isi propune sa modernizeze in fiecare an una sau douamicrohidrocentrale in functie de resursele pe care le are ladispozitie.

Investitiile constau in tehnologii noi care fac ca rata deconversie a debitului in energie sa creasca prin inlocuirea deexemplu a generatoarelor si turbinelor cu unele mai performante. Inprezent, capacitatea instalata a microhidrocentralelor este decirca 5 MW pe an si va ajunge la 6 MW la finele lui 2010.

"Anul trecut a fost un an foarte secetos si slab pentruproductia de energie prin microhidrocentrale. Primavara aceasta seanunta insa deosebit de buna. Credem ca prin investitiile pe carele vom realiza an de an puterea totala a lor sa ajunga undeva la10-15 MW pe an. Microhidrocentralele ne ajuta la certificateleverzi. Pentru fiecare MW de energie produsa primim cate douacertificate verzi, care au o valoare mai mare decat acel MW deenergie", a precizat Scheusan.

Pana in prezent, Electromagnetica s-a finantat din resurseproprii, preferand ca tot profitul sa fie reinvestit, valoareadatoriilor la finele anului trecut ridicandu-se la numai 34,7 mil.lei (8,2 mil. euro).

Electromagnetica a obtinut anul trecut un profit record, de 28,4mil. lei (6,7 mil. euro), in crestere cu 50% fata de cel realizatin 2008 pe fondul unor afaceri mai mari cu 8,2%, de 400 mil. lei(94,2 mil. euro).

Buget conservator

Pentru 2010, compania se bazeaza pe un buget la nivelul a 75%din indicatorii realizati anul trecut.

"Activitatea de productie s-a mentinut oarecum constanta de-alungul ultimilor ani. Daca intr-un an n-a mers un segment, ne-amintreptat catre altul si tot asa. In 2009 am reusit cu maredificultate sa ne mentinem afacerile in productia de echipamenteelectrice", potrivit conducerii societatii.

Compania vinde diverse echipamente catre furnizori sausubfurnizori ai Dacia si Ford si spera sa beneficieze de pe urmacresterii productiei acestora.

Conducerea societatii isi propune de asemenea sa distribuie,inclusiv catre sistemul public si stradal, sisteme eficiente deiluminat cu leduri a caror durata de viata depaseste 10 ani.

Castiga si din imobiliare

Electromagnetica dispune si de un ansamblu de spatii destinateinchirierii dupa ce firma si-a restrans activitatea in urmacresterii productivitatii. Electromagnetica Business Park seintinde pe o suprafata de circa 60.000 de metri patrati, din carein prezent sunt inchiriate jumatate din spatii catre diversibeneficiari, printre care call-centere si firme de software.

In ultimii ani, investitiile Electromagnetica s-au indreptat sicatre terenuri, pe langa cele 4 hectare pe care le-a "mostenit" inzona mallului Liberty din Capitala, unde este amplasata si fabrica.Terenurile societatii au fost reevaluate in august 2007 la 46,4mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO