Business Hi-Tech

Foodline sta cu ochii pe clientii restaurantelor

27.07.2000, 00:00 20



Multi dintre noi s-au intalnit macar o data, la cumparaturi sau pe strada, cu o echipa de marketing care promova un produs de uz casnic, o marca de cafea sau chiar un restaurant. De cele mai multe ori campaniile promotionale de acest gen constau in a oferi potentialilor clienti gratuit si indiferent de persoana gustari sau bauturi ce urmeaza a fi lansate pe piata.

Pentru Paul Lightfoot aceasta nu este insa o campanie eficienta. "Intotdeauna oferta trebuie orientata catre cei care pot deveni cel mai probabil clientii firmei. Astfel, campania promotionala poate fi cu mult mai eficienta", este de parere intreprinzatorul american.

Pentru a dovedi adevarul spuselor sale, Lightfood si-a creat propria companie "dot-com": Foodline.com. Aceasta face parte din randul putinelor companii care ajuta posesorii de restaurante sa cunoasca preferintele propriilor clienti.

Inarmati cu date care le arata care sunt clientii ce fac consumatie mare, proprietarii de restaurante pot decide catre care dintre acestia sa se indrepte micile favoruri (spre exemplu, un zambet din partea chelnerului atunci cand serveste meniul comandat de clientul-tinta) sau campaniile promotionale. "Strategia noastra este oarecum asemanatoare celei pe care au urmat-o transportatorii aerieni sau lanturile hoteliere in ultimii zece ani", precizeaza Lightfoot.

Cu timpul, posesorilor de restaurante a inceput sa le placa ideea. Foodline este acum un serviciu online de rezervari care in acelasi timp tine si locul imenselor registre prezente in mod traditional la receptia oricarui restaurant. Pana la sfarsitul anului, soft-ul creat de Lightfoot va permite restaurantelor sa-si coreleze rezervarile facute pe site-ul Foodline cu propriile registre de casa.

Astfel, posesorii acestor stabilimente vor putea sti nu numai cine vine mai des la restaurantul lor dar si cat cheltuie cu fiecare ocazie. "Acesta este un mod foarte bun de a stoca un volum urias de informatii care pot fi accesate oricand, nu doar atunci cand iti intra clientul in restaurant", este de parere John Cantwell, director general la Match Uptown, o populara cafenea din Manhattan, care utilizeaza sistemul Foodline.

Pentru increzatori precum Cantwell, Foodline este mai mult decat un vanator de informatii. Spre exemplu, un client doreste sa rezerve o masa pentru o seara de sambata cand restaurantul este plin. Atunci Cantwell poate privi in baza de date si daca doritorul a cheltuit ultima data 30 de dolari pentru o cina in doi, directorul restaurantului poate sa-i spuna ca toate mesele sunt rezervate, in speranta ca unul din clientii care dau 200 de dolari doar pentru o sticla cu vin bun va trece pe acolo.

Acelasi sistem poate fi utilizat cu succes si la campaniile promotionale.

"Nota de plata" datorata companiei Foodline de un client se ridica la 200 de dolari pe luna pentru serviciile de rezervare online plus cate un dolar pentru informatiile care privesc fiecare client. In schimbul platii, compania-client primeste un terminal cu acces rapid la Internet pe care apar imediat datele celui care se conecteaza la pagina web a Foodline si care decide sa faca o rezervare la unul din restaurantele listate. Pana in prezent, Foodline are peste 300 de clienti in Statele Unite, desi numarul rezervarilor realizate prin Internet se rezuma la maximum zece intr-o luna pentru fiecare restaurant client al Foodline.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels