Business Hi-Tech

ZF Live. Florin Filote, director al eMAG Marketplace: Obiectivul eMAG pentru martie 2020 este să ajungă la 10 milioane de produse în ofertă, de la 7 milioane în prezent

Autor: Iulian Tenchiu , Adrian Seceleanu

12.12.2019, 10:00 9270

În 3 luni de zile companiile listate în platforma marketplace au contractat credite de 1 milion de euro  de la Idea Bank prin programul lansat de instituţia financiară împreună cu retailerul.

Obiectivul eMAG, cel mai mare retailer on­ine din România, parte a grupului Nas­pers din Africa de Sud, este să ajungă în martie 2020 la un număr de 10 milioane de produse listate în ofertă, creşterea urmând să fie generată în special de platforma marketplace.

„Noi avem un obiectiv clar de a atinge la sfârşitul anului nostru fiscal - care se încheie în luna martie a anului viitor - să ajungem undeva la 10 mi­lioa­ne de produse. Nu vedem o limită, dacă ne uităm la canale similare de vânzare din ţări mature, ofertele pot ajunge până la nivelul a sute de milioane de produse“, a declarat în cadrul emisiunii de business ZF Live Florin Filote, director al eMAG Marketplace. În marketplace sunt listate acum peste 7 milioane de produse, faţă de 200.000 produse din oferta eMAG, a precizat el.

Platforma marketplace a eMAG, prin care companiile îşi pot lista pro­du­sele pe site-ul eMAG în schimbul unui comision la fiecare vânzare, poate fi comparată cu un mall, a explicat Filote.

„Platforma marketplace eMAG este mallul unde toată lumea poate găsi orice, accesibil 24 de ore, 7 zile din şapte. E o stradă comercială cu magazine pe stânga şi dreapta, fără niciun fel de limită, unde numărul de produse care pot fi găsite de clienţi poate atinge cifre extrarodinare. În momentul de faţă în marketplace-ul eMAG se comercializează peste şapte milioane de produse. Este un canal de vânzare suplimentar pentru orice comerciant care doreşte să îşi extindă afacerea şi pe alte canale de vânzare decât pe cele pe care operează în mod obişnuit. (…) Modelul este potrivit pentru orice fel de tip de comerciant. Noi ne uităm la patru tipologii de companii, ne uităm la start-up-uri care se înfiinţează special pentru a vinde pe un model de marketplace. Vorbim apoi de companii care operează deja pe canale de vânzare offline, companii care operează pe canale de vânzare online, companii care operează într-un model mixt, online şi offline. În ultimul timp vorbim şi de un nou model de companii care trec de la vânzarea B2B la vânzarea business to consumer.“

Platforma marketplace a eMAG, a cărei dezvoltare a demarat în 2011, a atras un număr de aproape de 20.000 de selleri (companii care vând produse prin in­termediul platformei - n. red.). „Am pornit cu platforma prin 2011, ea a ajuns să crească în importanţă pentru eMAG şi partenerii din marketplace. Am de­ma­rat toate fluxurile şi procesele în 2015, pentru a avea un marketplace aşa cum îl ştim astăzi. La mo­mentul la care vor­bim, astăzi în Ro­mânia sunt peste 19.600 de comercianţi care vând aceste peste 7 mil. produse către clienţii eMAG.“

 

Ce a mai declarat Florin Filote:

♦Am lansat un proiect-pilot acum 3 luni aproape cu Idea Bank, proiect în care selleri pot accesa o finanţare în limita sumei de 300.000 de lei pe care să o folosească pentru a-şi finanţa activitatea curentă, cumpărat de marfă, să îşi poate aduce marfa pe stoc. Am avut un rezultat foarte bun - peste 1 milion de euro au fost deja accesaţi de către selleri din marketplace. Am lucrat foarte aproape cu Idea Bank în aşa fel încât tot procesul să fie cât mai simplu şi uşor pentru selleri. Dacă toate do­cumentele sunt OK în 3 zile pot accesa linia de finanţare.

♦ Facem în fiecare an analize, anul acesta am finalizat una dintre cele mai com­plicate analize de până acum, pentru că avem şi masa critică necesară. În baza unor calcule realizate de cei de la Coface, avem nişte rezultate inte­re­sante. Ne-am uitat pe palierul demo­grafic, iar acolo avem în momentul de faţă peste 70% din companii ce sunt deţi­nute de antreprenori care au între 20 şi 40 de ani. Dacă vorbim din punctul de vedere al sexelor, capătă o repre­zentare tot mai importantă companiile conduse de femei, aproape 40% dintre com­pa­niile de pe marketplace sunt conduse de către doamne.

♦ Din punctul de vedere al pers­pec­tivei geografice, nu mai există nici mă­căr un judeţ din România care să nu aibă cel puţin un comerciant care să vândă astăzi pe marketplace. De ase­me­nea, ce e foarte important, undeva la 18% din companii au început să vină din mediul rural. Din punct de vedere eco­nomic, rata profitului companiilor care vând pe marketplace este la 6,7%, cu aproape 50% mai mare decât media ratei profi­tului companiilor active din Ro­mânia.

♦ Aceasta arată că propunerea noastră de valoare, adică aceea că pe mar­ketplace poate veni şi să producă mai multă valoare pentru ea, este mai mult decât adevărată şi corectă. În ur­mă­toarea perioadă, ne concentrăm pe aju­tarea comercianţilor în a înţelege că pentru a creşte şi mai mult este ne­voie de scalare, de creşterea ser­vi­ciilor şi să asculte sfaturile noastre care vin din înţe­legerea modelului de e-commerce pe care îl avem după 18 ani de operare şi de comercializare a produselor pro­prii de către eMAG.

♦ Vorbim de sute mii de utilizatori unici în fiecare zi pe marketplace, iar dacă ne uităm şi la BlackFriday, am avut o premieră anul acesta. Am avut peste 10,8 milioane de vizite într-o singură zi, practic s-a depăşit palierul de 10 milioane de vizite, cu peste un milion faţă de anul trecut. Pe lângă trafic, comercianţi au acces la un canal suplimentar de vânzare, pe lângă canalele lor. Cred că ce e mai impoortant decât asta este accesul la transferul de cunoştinţe pe care eMAG îl face către aceştia. Am finalizat acum vreo o lună şi jumătate, un program care se numeşte eMAG Academy, în care am adus foarte multe articole, video-uri despre cum un comerciant poate să îşi facă treaba atât calitativ cât şi cantitativ, astfel încât să îşi maximizeze vânzările de pe marketplace. Avem acolo peste 260 de video-uri şi articole şi am avut peste 265.000 de vizualizări în această secţiune, ceea ce arată că este utilizată.

♦ Un alt element la care ei au acces sunt datele pe care expertiza noastră în vânzarea produselor online le au ca şi rezultate şi aplicarea recomandărilor pe care noi le facem către ei. Un exemplu este importaţa calităţii contentului, care impactează rata de conversie. Un content de foarte bună calitate, are rată de conversie cu 40% mai mare decât un content de slabă calitate. Toate informaţiile astea le avem din comercializarea produselor proprii. Un alt exemplu, este importanţa numărului de poze, în online poza este primul contact între produs şi client în absenţa asistentului de vânzare. Din calculele noastre, a avea cinci poze aduce o rată de conversie cu 12% mai mare, decât dacă ai o singură poză. Alt exemplu este importanţa scorului de satisfacţie al clientului, şi cât de mare este impactul unui termen de livrare foarte lung într-un scor de satisfacţie mic al clientului.

♦ Accesul este complet deschis, platforma este destinat atât comercianţilor care se află la începutul activităţii lor, şi pentru ei există opţiuni de gestionare a platformei la nivelul fiecărui produs în parte. Pentru comercianţii care sunt într-o zonă de experienţă mai mare, ei pot avea operaţiuni atât în baza unui excel şi care presupun acţiuni în masă asupra portofoliului de produse. Cei mai experimentaţi dintre comercianţi pot avea acces la o integrare end-to-end între platformele pe care ei le controlează în prezent şi marketplace, care să le permită eficientizarea activităţii, pentru a se putea concentra pe ceea ce le poate aduce vânzări mai mari şi nu pe operaţiuni primare.

♦ Din punct de vedere al accesului la curieri, pentru a le da posibilitatea unor vânzări care să ducă mai departe o transparenţă către client, ei au acces în momentul de faţă la un set de patru curieri. Livrând cu aceştia le putem asigura că această calitatea asigurării există. În mai 2018, am pornit un program în care am început să monitorizăm calitatea operării de către comercianţi, numit AccountHealth, şi în baza căruia ne uităm la 11 indicatori de calitate. Din păcate am fost nevoiţi să eliminăm 2.700 de parteneri până în prezent, din cauza nerespectării acestor indicatori de calitate.

♦ Un indicatori care este monitorizat este rata de finalizare al comenzilor, ne uităm la procentul de comenzi pe care comercianţii le finalizează , le pregătesc pentru livrare şi le livrează, din totalul comenzilor care le-au fost plasate. Aici există nişte criterii foarte stricte şi ne permitem să existe selleri care să aibă acest procent sub anumite praguri, care înseamnă o problemă mare calitativă. Au fost situaţii în care clienţii au comandat un produs, dar nu l-au primit, totuşi, eMAG s-a ocupat punctual de acea problemă. Avem 0 toleranţă pentru problemele de calitate.

♦ Nu este doar despre selleri şi marketplace, la mijloc sunt şi curierii, şi am început deja de anul acesta să lucrăm la un program numit CourierHealth, şi care îl avem deja live şi prin care inclusiv calitatea curierilor este deja monitorizată, astfel încât să reuşim să închidem tot lanţul de livrare. Calitatea curierilor se îmbunătăţeşte, atât în privinţa efectelor pe care le-am constat în zona sellerilor, cât şi absolut toţi indicatorii. De la momentul pornirii programului au cunoscut îmbunătăţiri semnificative, efectul s-a văzut în luna noiembrie a acestui an, când scorul satifacţie al clientului a fost cu 15% mai mare decât perioada anterioară a anului trecut. Acelaşi lucru se vede şi în zona curierilor, care înţeleg că un serviciu de calitate poate aduce o creştere sănătoasă inclusiv pentru ei.

♦ Selleri au acces la EasyBox pentru categoriile şi produsele eligibile. La început am stat alături de ei mult timp explicându-le care sunt beneficiile, de convenienţă şi de costuri. Costurile livrări într-un astfel de loc sunt mult mai mici decât costul livrării acasă, şi au început să înţeleagă acest beneficiu din ce în ce mai mult şi au început să migreze spre adopţia de lockere, şi în momentul de faţă, putem spune că 20% din comenzile din Bucureşti ajung în lockere. Sunt peste 250 de lockere care sunt instalate nu doar în Bucureşti. Pentru anul viitor plănuim să extindem aceste lockere în întreaga ţară.

♦ Am ajuns la peste 1.600 de antreprenori în programul Deschide România, este un program pentru cei care nu cunosc , în care noi sprijinim antreprenorii din România care fac producţie în serie mică aici şi care au aces knowledge de a produce lucruri, însă aveau o dificultate în a accesa o piaţă de desfacere. Le dăm acces la o piaţă de desfacere, şi în limita unei cifre de afaceri de la noi credem că se pot descurca şi singuri, primesc comisioane aplicate ulterior vânzării, reduse cu aproape 50% faţă de comisioanele standard pe care le aplicăm pentru restul companiilor.

♦ Lucrăm la şi am lansat într-o versiune beta, ale cărei efecte o vom vedea anul viitor, International Marketplace Network. Este o platformă care a fost lansată în urma unei alianţe cu alţi trei jucători de e-commerce din Europa, aici fiind vorba de Cdiscount, din Franţa, de Real din Germania ePrice din Italia, cu care am construit această plaformă, care odată accesată de selleri din România, ei vor putea începe să vândă foarte uşor produsele lor toate aceste noi pieţe. Vom vedea şi din cele trei pieţe noi, parteneri care sunt interesaţi de piaţa locală. În momentul de faţă sunt deja 250 de selleri români care deja s-au înscris şi aşteaptă doar finalizarea integrării tehnice pentru a putea comercializa.

♦ Comportamentul clienţilor a evoluat în ultima perioadă şi se constantă nevoia acestora de informare. Ei nu utilizează execlusiv filtrul utilizat de eMAG, dar şi celealte filtre. Le recomandăm acest lucru pentru că astfel pot avea acces la întreaga gamă de produse care este disponibilă pe eMAG. Din punct de vedere al calităţii şi dezvoltării, avem un porogram lansat tot în acest an, Fulfillment by eMAG, care este un program prin care le punem la dispoziţie capacităţile logistice şi operaţionale ale eMAG comercianţilor de pe marketplace, astfel încât şi ei să înregistreze vânzări rapide şi eficiente. Un seller îşi poate muta o parte din stocul lui de produse în depozitul eMAG, moment din care eMAG preia integral procesarea acestui stoc, de la recepţie, picking-packing pentru o comandă, expediere şi procesarea returului, pentru a eficientiza activitatea comerciantului.

♦ Există deja în proiectul pilot un număr de 65 de selleri care operează, reacţiile sunt foarte bune. Ei au obţinut deja nişte economii interesante, faţă de operare în regim propriu al produselor. Peste 100.000 de produse au fost vândute din depozitul eMAG în numele comercianţilor.

♦ Există un număr de companii care se înfiinţează pentru a începe comercializarea de produse printr-un model de marketplace. La nivelul eMAG, 10% dintre companiile care se listează într-un an sunt înfiinţate şi în anul în care se listează. Asta arată un model de marketplace are capacitatea de a construi o generaţie de antreprenori digitali.

♦ De BlackFriday selleri au înregistrat rezultate mai bune faţă de anul trecut, avem peste 4.000 de selleri care au vândut produse anul acest de BlackFriday, iar anul acesta am avut un an deosebit. Am vut vânzări de 500 de milioane de lei, cu peste 10% mai mari faţă de anul trecut. Procentul plăţilor cu cardul a atins 42%, asta arată încrederea din ce în ce mai mare pe care clienţi o au în canalul online.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO