Business Internaţional

Bancile germane nu trebuie sa se lase pe tanjeala

18.10.2004, 00:00 16



Bancile germane trebuie sa se tina de treaba, sau risca sa piarda teren in favoarea concurentilor straini, scrie Financial Times.



Sectorul bancar de retail din Germania era candva un mediu teribil- nu pentru clientii lor, pentru care competitia la sange insemna afaceri grozave. Pentru bancile de pe piata insa, era un iad. Pana in urma cu cativa ani, lucrurile pareau atat de sumbre incat Deutsche Bank, institutia care da tonul pietei, se gandea chiar sa iasa complet de pe piata germana a creditelor de consum.



Lucrurile s-au mai schimbat de atunci. Recent, Deutsche Bank s-a gandit serios sa achizitioneze Postbank, o banca de retail in cel mai adevarat inteles al cuvantului, intr-o tranzactie care ar fi adaugat cele 11 procente din piata detinute de banca postei propriei cote de piata, de 8%. Afacerea nu a reusit, actiunile Postbank fiind in parte vandute la bursa de valori. Cu toate acestea, oficiali ai Deutsche Bank, spun sursele, ar fi pregatiti sa incerce din nou o achizitie a Postbank, chiar anul viitor.



Motivul modificarilor din piata este simplu. Marile banci au incetat sa se mai planga de cat de imposibila este structura pietei, cand trei sferturi din piata se afla in mana bancilor de economii detinute de stat si a cooperativelor de credit fara scop lucrativ, si s-au concentrat in schimb pe a-si pune la punct propria ograda. Cu ocazia acestor demersuri, au descoperit ca sectorul bancar de retail poate genera, totusi, profituri decente. Deutsche Bank, de exemplu, si-a inchis aproape jumatate din sucursale, a concediat 5.000 de angajati, si se pregateste in prezent de sarcina cea mai grea, motivarea personalului ramas pentru a vinde clientilor cat mai multe produse.



Deja, una din diviziile care tragea in jos rezultatele grupului a devenit cea mai profitabila divizie a bancii in primul semestru al acestui an, generand o rentabilitate financiara (ROE) inainte de impozitare de 62%, mai mult decat dublul contributiei diviziei traditional puternice de investment banking a Deutsche.



Si franciza de retail a Commerzbank a cunoscut o perioada de inflorire. Profiturile sale aproape ca s-au dublat in prima jumatate a acestui an, pe masura ce veniturile au crescut iar costurile s-au redus.



Dresdner si HVB, celelalte doua banci germane puternice din sectorul privat, nu au facut progrese atat de rapide. Dresdner face inca restructurari si reduceri de costuri, iar performanta operatiilor de retail banking a HVB nu poate fi apreciata corect, fiind raportata doar ca parte a segmentului german aflat in pierdere, care este tarat si el in jos de provizioanele pentru credite ipotecare.



Bancilor germane din sectorul privat nu le convine incapacitatea de a-si mari cotele de piata prin achizitii.



Achizitiile si fuziunile in cadrul sectorului privat german prezinta numeroase probleme. Astfel, Comerzbank si HVB au tot vorbit de o posibila combinatie, al carei principal scop ar fi cresterea capacitatii de a influenta preturile pe segmentul de retail bancar, prin adunarea cotelor lor de piata, de cate trei procente fiecare. Actionarii privesc insa cu scepticism posibilitatea majorarii semnificative a capacitatii de influentare a preturilor pe aceasta cale.



O achizitie a Postbank de catre Deutsche, sau de catre oricare alta institutie de credit, ar fi prea complicata din cauza dependentei bancii de ghiseele Deutsche Post.



Nu este deci de mirare ca directorii executivi ai bancilor, in special Klaus-Peter Muller, de la Commerzbank, si Dieter Rampl de la HVB, sustin sus si tare, in mod regulat, nevoia privatizarii bancilor de economii, pentru ca apoi sa-si poata creste usor cota de piata.



Perspectivele nu par imbucuratoare. In prezent, sectorul bancar german se imparte, rigid, in trei sub-segmente: cel privat, cel de stat si cooperativele de credit. Depasirea granitelor intre aceste trei segmente este un tabu in Germania. Legi regionale interzic privatizarea bancilor aflate in proprietatea statului. O singura inceracre serioasa, facuta de primarul din Stralsund, un oras din nordul Germaniei, de a vinde o banca de economii, nu a avut nici un succes, dupa ce a fost blocata de politicienii locali. Si orice alta incercare va avea, probabil, aceeasi soarta.



In plus, bancile de economii au trecut printr-un proces de consolidare a relatiilor dintre elein cadrul sectorului public. Analistii de la Dresdner Kleinwort Wasserstein au ajuns, intr-un studiu recent, la concluzia ca "tendinta de colaborare apropiata intre Landesbanken (bancile de stat controlate de fiecare land in parte- n.red) si bancile de economii vor face si mai dificile eventualele preluari ale bancilor de economii de catre bancile private".



Avand in vedere ca sectorul privat nu are posibilitati de crestere prin achizitii, institutiile de credit trebuie sa continue procesul de dezvoltare pe care l-au urmat pana acum si nu sa se apuce din nou de tanguiri, cum se exprima plastic analistii. Mai sunt multe de facut in sensul reducerii retelelor de sucursale, al imbunatatirii serviciilor oferite clientelei si al transformarii angajatilor din functionari de rutina in oameni de vanzari cu un comportament pro-activ.



Cele cinci mari grupuri financiare din sectorul privat- Postbank, Deutsche Bank, Dresdner, Commerzbank si HVB- nu trebuie decat sa ia exemplul bancilor straine care s-au deschis recent in Germania.



Doua mai ales au avut un succes urias, acaparand rapid procente din piata. Citibank si subsidiara ING, Diba, si-au bazat ambele cresterea pe o retea de sucursale slaba sau inexistenta (ca in cazul ING), cu o structura simplificata de back-office si o paleta limitata de produse.



Sucursalele si liniile telefonice servesc nevoilor clientelei, si nu personalului, fapt diferit de obiceiul larg raspandit in Germania, ca bancile mari sa-si inchida sucursalele pentru pranz, exact atunci cand clientii au mai mare nevoie de serviciile lor. Daca marile bancile autohtone nu invata din experienta competitorilor straini, ambitiile lor de crestere a profitului se vor spulbera si o pierdere a cotei de piata in favoarea celor de la Citibank sau ING pare inevitabila. ioana.leaua@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels